14 نمونه سفالینه دشت ورامین مطالعه، حفاظت و مرمت شد

به گزارش وبلاگ ورامین، در قالب فاز نخست پروژه مطالعه، حفاظت و مرمت سفال های به دست آمده از کاوش های باستان شناسی دشت ورامین 14نمونه سفالینه حفاظت و مرمت شدند .

14 نمونه سفالینه دشت ورامین مطالعه، حفاظت و مرمت شد

به گزارش وبلاگ ورامین به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فاطمه علیمیرزایی مسئول بخش سفال گروه پژوهشی حفاظت و مرمت، پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی امروز چهارشنبه 11 اردیبهشت 98 با اعلام این خبر گفت: پیرو توافقات به عمل آمده بین این پژوهشکده و هیات کاوش های باستان شناسی دشت ورامین پروژه مطالعه، حفاظت و مرمت سفالهای به دست آمده از این محوطه در فاز اول اجرا شد.

او با بیان اینکه به جز یکی دو مورد، قطعات انتقالی دارای ویژگی های متفاوت و متنوع بودند توضیح داد: به منظور ادامه کار و طراحی اقدامات حفاظتی و مرمتی، با تکیه بر مشابهت ها این قطعات گروه بندی و تفکیک شدند.

علی میرزایی اضافه کرد: در ادامه قطعات مرتبط با 14 نمونه سفالینه متفاوت، انتخاب شد که در حال حاضر کار مرمت و بازیابی این نمونه ها به اتمام رسیده است.

مسئول بخش سفال گروه پژوهشی حفاظت و مرمت، پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی گفت: این آثار به لحاظ زمانی متعلق به هزاره چهارم، عصر آهن و دوره ساسانی اند و در میان آن ها سفال هایی به رنگ های قرمز، خاکستری و نخودی به چشم می خورد.

وی اضافه کرد: علاوه بر انجام اقدامات حفاظتی و مرمتی، به منظور دستیابی به حداکثر اطلاعات ممکن، مطالعه و آنالیز های علمی نیز به صورت همزمان جهت پاسخگویی به سئوالات و دریافت داده هایی در حوزه مطالعات تطبیقی و تاریخی هر اثر، ویژگی های پتروگرافی، فیزیکی و مکانیکی بدنه ها، ساختار شیمیایی آثار، رنگدانه ها، لایه ها، لکه ها و رسوبات همراه به وسیله مطالعات میکروسکوپی ، آنالیزهای شیمیایی و آنالیز های طیف سنجی زیر قرمز تبدیل فوریه (FTIR) در حال اجرا است.

مسئول بخش سفال گروه پژوهشی حفاظت و مرمت، پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی گفت: با تکمیل مطالعات در این مرحله، علاوه بر معین یک چارچوب کاری برای ادامه کار بر روی سایر قطعات و نمونه ها، نتایج در قالب مقالات علمی- پژوهشی، ارایه می گردد.

او در خاتمه توضیح داد: ادامه کار، بر روی مابقی قطعات، در مراحل بعدی پروژه دنبال خواهد شد.

منبع: میراث آریا

به "14 نمونه سفالینه دشت ورامین مطالعه، حفاظت و مرمت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 نمونه سفالینه دشت ورامین مطالعه، حفاظت و مرمت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید