کسی مشکل نیما را حل نماید

به گزارش وبلاگ ورامین، ماجرای مشکلات نیما برای تامین ارز متقاضیان تمام شدنی نیست و این بار گله ایرلاین ها را با خود به همراه داشته است. گرچه نیما سامانه نوپایی است و زمان ضروری است تا در حالت ایده آل قرار گیرد، اما به هر حال تامین ارز در آن به معنی سرعت دادن به مسیر واردات، تامین کالا و مواد اولیه و گردش فراوری و خدمات خواهد بود. از این رو تا زمانی که دستگاه های ذیربط و به طور خاص بانک مرکزی مسایل این سامانه را حل و فصل نکنند، روال معمول صادرات و واردات نیز تحت الشعاع خواهد بود.

کسی مشکل نیما را حل نماید

به گزارش وبلاگ ورامین، با اجرایی شدن بسته جدید ارزی و تغییر جهت تخصیص ارز، مخاطبان حوزه ارزی در دوره جدیدی از قیمت ارز قرار گرفتند. واردنمایندگان و گروه های خدماتی که ارز مورد احتیاج خود را تا سال گذشته عمدتا با نرخ دولتی حداکثر تا 3800 تومان و در بدترین حالت از بازار آزاد و با حداکثر نرخ 4000 تومان دریافت نموده بودند در امسال تا به خود آمدند و دیدند که باید ارز بازار آزاد را با نرخ بیش از 5000 تومان تهیه نمایند، دولت سیاست جدیدی اجرایی کرد و ارز 4200 تومانی را با نرخی تقریبا ثابت در اختیار آنها قرار داد. اما چند ماهی گذشت و دولت تغییر مسیر داد و در جریان اصلاح اشتباهاتش در سیاست قبلی، بسته ارزی را به بازار برد که دیگر اثری از دلار 4200 تومانی در آن نیست مگر برای کالاهای اساسی. در این بین باید سایر واردنمایندگان وارد سامانه نیما(نظام یکپارچه ارزی) گردیده و ارز مورد احتیاج خود را در جریان معاملات با صادرنمایندگان تهیه نمایند البته نه با نرخ 4200 تومان بلکه دلاری تا مرز 8000 و یا 9000 تومان؛ نرخ هایی که هزینه واردنماینده کالا و خدمات بین دو تا سه برابر نسبت به نرخ های قبلی افزایش داد.

اما در همین جریان هستند برخی سازمان ها و نهادها که حتی هنوز پایشان به سامانه نیما هم برای تهیه ارز باز نگردیده و ناچارند که هزینه های خود را از بازار آزاد تهیه نمایند یعنی جایی که نرخ دلار این روزها تا 11 هزار تومان رسیده و پیش بینی مشخصی هم برای نرخ ها آینده وجود ندارد. ایرلاین ها یکی از همین گروه ها هستند که در مدت گذشته افزایش نرخ بلیط پروازهای داخلی بسیار حاشیه ساز گردیده است. از چندی پیش قیمت بللیط پبرخی پروازها بین 200 تا 300 درصد هم افزایش داشته و از دلایل عمده آن را افزایش نرخ ارز اعلام نموده اند.

این در حالی است که بعد از آنکه اعلام کردند بخشی از هزینه را کاهش خواهند داد، تازه ترین اظهارات مقصود اسعدی سامانی- دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی- از این حکایت دارد که ایرلاین ها با وجود اینکه قرار بوده ارز خود را از بازار ثانویه ارز تامین نمایند هنوز این اتفاق نیفتاده و اکنون از مشتریان بازار آزاد هستند. آنهم در شرایط که حدود 60 درصد هزینه های آنها ارزی است در مجموع موجب افزایش هزینه آنها گردیده و به طور طبیعی بر نرخ بلیط اثر مستقیم خواهد داشت.

تامین ارز در نیما در مدت اخیر بارها موجب اعتراض مخاطبان ارزی گردیده و خواستار تسهیل روند معاملات در این بازار ارزی بوده اند.

معاملات صوری سکه مجددا رونق گرفت

امروز در بازار ارز و سکه در سبزه میدان مجدد معاملات صوری از سر گرفته شد و به اوج خود رسید. در سبزه میدان در حال حاضر حجم قابل توجهی از دلالان به انجام معاملات صوری سکه می پردازند و این در حالی است که سکه فروشان طبقه زیرین سبزه میدان آنچنان علاقه ای به داد و ستد با مشتریان واقعی ندارند و سکه های خود را بیشتر در اختیار دلالان قرار می دهند. آنالیز ها نشان از آن دارد که بازار سکه نه تنها با کمبودی روبرو نیست بلکه اگر کسی خواستار سکه باشد در اسرع وقت و در کمال آرامش می تواند به خرید بپردازد.

در حال حاضر هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت چهار میلیون و 50 تا چهار میلیون تومان به فروش می رسد و قیمت خرید این سکه از سوی واحدهای صرافی سه میلیون و 950 هزار تومان اعلام می گردد.همچنین نیم سکه با قیمت 850 هزار تومان عرضه و با قیمت یک میلیون و 800 هزار تومان خریداری شد. علاوه براین ربع سکه برای عرضه از سوی صرافی ها 960 هزار تومان و قیمت خرید آن 940 هزار تومان معین گردیده است.

قیمت دلار به کجا رسید؟ / ارز مسافرتی هم قیمت بازار آزاد و در دست دلالان

بازار آزاد ارز امروز نیز به روال روزهای اخیر پر رفت و آمد بود، گر چه نرخ ها روبه رشد نبود، اما همچنان اثر گرانی روز گذشته در بازار وجود داشت، تقاضا همچنان بالا و در مقابل عرصه پایین بود. دلار که دیروز تا 11 هزار و 100 تومان رشد نموده بود برای امروز بین 10 هزار و 850 تا 11 هزار تومان و یورو که 13 هزار تومان را رد نموده بود تا 12 هزار و 900 تومان معامله شد. همچین در صرافی هایی که در چارچوب ضوابط بانک مرکزی برای فروش ارز ورود نموده و ارز خدماتی ارائه می نمایند، نرخ های درج گردیده در تابلوی آنها تفاوت چندانی با نرخ آزاد ندارد؛ به طوری که خرید دلار تا 10 هزار و 800 و فروش 10 هزار و 900 تومان انجام می گردد و یورو تا 12 هزار و 800 خرید و 12 هزار و 900 فروخته می گردد.

پس از ارایه بسته جدید ارزی، قرار بر این شد که با آغاز رسمی فعالیت صرافی ها در بازار آزاد، فروش ارز را در 23 گروه با دریافت مدارک انجام دهند که از جمله آنها ارز مسافرتی بود. شرایط نرخ گذاری نیز این گونه اعلام شد که نرخ مورد معامله در بازار ثانویه از سوی صرافی ها با یک درصد بالاتر به ارزهای خدماتی اختصاص پیدا کند؛ اما در حالی بازار ثانویه دلار را با کمتر از 9000 تومان معامله می نمایند که در بازار آزاد از ابتدای اجرای بسته جدید ارزی هیچ گاه دلار به کمتر از 10 هزار تومان نرسیده و صرافی هایی که ارز خدماتی ارائه می نمایند همواره نرخی بالاتر از 10 هزار تومان داشته اند. در مجموع ارز مسافرتی اکنون هم قیمت بازار آزاد است و با این شرایط مسافرانی که برای خرید ارز به بازار آزاد آمده اند اغلب برایشان فرقی نمی کند که از صرافی و با ارائه مدرک خرید نمایند یا با نرخ بازار آزاد. می گویند وقتی اختلاف قیمتی نیست، دلیلی هم وجود ندارد که در چند صرافی محدودی که ارز مسافرتی می فروشند در صف مانده و وقت بگذرانند چراکه به راحتی می توانند از کانال صرافی های آشنا و یا دلالان ارز مورد احتیاج خود را تهیه نمایند.

فاصله 4000 برابری قیمت هرمتر مکعب آب معدنی با آب لوله کشی

به گزارش وبلاگ ورامین، در حال حاضر یک مترمکعب و یا به تعبیری هزار لیتر آب معدنی به قیمت دو میلیون تومان به فروش می رسد، ولی یک مترمکعب آب شرب با کیفیت داخل منازل به قیمت 500 تومان به مشترکان فروخته می گردد و این گواه اختلاف 4000برابری قیمت این دو محصول است.

علاوه براین از برنامه های اصلی وزارت نیرو در سال پیش رو، ساخت نیروگاه مجازی است که بتوان با همراهی مردم مصرف را کاهش داد. همچنین در حال حدود 130 میلیون شیر آب نصب گردیده در کشور وجود دارد که از این تعداد فقط پنج درصد مجهز به لوازم کاهنده است، لذا اگر تعداد آن افزایش پیدا نموده و در بخش برق هم سرمایه گذاری گردد، م نتایج ثمربخش حاصل خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کسی مشکل نیما را حل نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسی مشکل نیما را حل نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید