آمریکا به دلیل شیوع کرونا خواهان تسریع در آزادی زندانیان طالبان شد

به گزارش وبلاگ ورامین، نماینده آمریکا در امور افغانستان گفت: ایالات متحده می خواهد هرچه سریع تر آزادی زندانیان مطابق توافق آمریکا و طالبان شروع گردد و اکنون زمان آن فرارسیده است.

آمریکا به دلیل شیوع کرونا خواهان تسریع در آزادی زندانیان طالبان شد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان وبلاگ ورامین، زلمی خلیلزاد کننده آمریکا در افغانستان از تمایل واشنگتن برای تسریع در آزادی زندانیان طالبان اطلاع داد.

وی در حساب توئیتری خود نوشت: زمان آن رسیده که به سمت آزادی زندانیان حرکت کنیم.

خلیلزاد اضافه کرد: طالبان متعهد شده اند که زندانیان آزاد شده به تعهدات اجرا شده در توافق نامه صلح عمل می کنند و به میدان نبرد باز نخواهند گشت. یک تخلف فرایند صلح را تضعیف می نماید.

وی ادامه داد: ایالات متحده می خواهد هرچه سریع تر آزادی زندانیان مطابق توافق آمریکا و طالبان شروع شود. تا به امروز هیچ زندانی علیرغم تعهد به انجام این کار توسط دو طرف آزاد نشده است.

خلیلزاد همچنین گفت: کرونا ویروس رهایی زندانیان را فوریت بخشیده؛ زمان بسیار حایز اهمیت است. ما متعهد به اجرای نقش خود هستیم و پس از مشورت با تمام جوانب ذیربط، ایالات متحده این را می داند: 1.تیم های فنی هر دو طرف می توانند با هم کار کنند و برای رهایی فوری زندانیان روی مراحل فنی تمرکز کنند. من در نخستین دیدار ها آن را به اشتراک خواهم گذاشت. 2. با آن که به دیدار رو در رو ترجیح داده می شود، کرونا ویروس و محدودیت های سفر که از آن ناشی می شود، احتمالاً تماس های مجازی را در زمان حاضر ضروری می سازد.

وی همچنین از رسانه ها خواست تا در این امر اقدامات لازم را انجام دهند.

براساس توافق صلح که در دهم ماه اسفند میان آمریکا و طالبان امضا شد قرار است تا پنج هزار زندانی طالبان از زندان های حکومت افغانستان آزاد شوند و همین طور طالبان یک هزار اسیر از نیروهای امنیتی را که در بند دارند رها خواهند کرد.

قرار بود این فرایند تا 10 روز پس از امضای توافق صلح انجام شود اما تا به امروز بدلیل ایجاد شرط از سوی اشرف غنی این کار انجام نشده است.

اشرف غنی هرچند فرمان آزادی تدریجی این زندانیان را صادر نموده است اما شرط گذاشته که باید این زندانیان تعهد کنند که به میدان های نبرد بر نمی گردند و نیز خشونت ها کاهش می یابند.

اما طالبان پیش از این با رهایی تدریجی این زندانیان مخالفت نموده و گفته اند که این زندانیان باید به صورت یکجا آزاد شوند.

ر

منبع: خبرگزاری فارس

به "آمریکا به دلیل شیوع کرونا خواهان تسریع در آزادی زندانیان طالبان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا به دلیل شیوع کرونا خواهان تسریع در آزادی زندانیان طالبان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید