ایجاد بازارچه ی صنایع دستی آذربایجان شرقی در قزلجه میدان

به گزارش وبلاگ ورامین، خبرنگاران/آذربایجان شرقی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ایجاد بازارچه صنایع دستی استان در قزلجه میدان، اطلاع داد.

ایجاد بازارچه ی صنایع دستی آذربایجان شرقی در قزلجه میدان

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

احمد حمزه زاده در گفت وگو با وبلاگ ورامین در تشریح این خبر اظهار کرد: این بازارچه یکی از عظیم ترین بازارچه های صنایع دستی در حال ساخت کشور بوده و برای ساخت آن حدود 3000 متر از اراضی ملی تملک شده و زیرساخت های آن به خوبی در حال ایجاد شدن است.

وی ادامه داد: جدول کشی این پروژه انجام و انشعابات آن مانند جریان آب، برق و گاز وصل شده و رمپ خروجی نیز آماده است، 163 غرفه در این بازارچه با حضور هنرمندان صنایع دستی دایر خواهند بود و هنرمندان در این غرفه ها که هم به شکل کارگاهی و هم به شکل فروشگاهی فعالیت خواهند کرد.

وی از رونمایی از بازار اینترنتی صنایع دستی آذربایجان شرقی اطلاع داد و گفت: این بازار اینترنتی به زودی رونمایی می گردد در آن سه رویکرد مبادله ای، معارفه ای و آموزشی در نظر گرفته شده است، در این رویکرد، تصاویر آثار هنرمندان در آتلیه عکاسی مخصوص این کسب و کار، تهیه شده و در معرض دید مشتریان قرار می گیرد، تمامی شرایط لازم برای تجارت در فضای مجازی در این رویکرد رعایت شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از پیش بینی 13 هزار غرفه به تعداد هنرمندان صنایع دستی آذربایجان شرقی در بازار اینترنتی اطلاع داد و گفت: متقاضیان و علاقه مندان می توانند نسبت به ثبت نام در بازار صنایع دستی اینترنتی اقدام نمایند، طبق قراردادی با شرکت پست، مرسولات به وسیله پست به دست مشتری می رسد و محصول سفارشی قابل عودت نیز است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دست نخورده نگه داشتن آثار تاریخی امکان پذیر نیست، اظهار کرد: با وجود اینکه بیش از نصف آثار تاریخی دنیا در کشور ایتالیا قرار گرفته است، امکاناتی را با توجه به شرایط روز و احتیاجهای گردشگران در این آثار ایجاد نموده اند، به عنوان مثال برای تبدیل یک خانه تاریخی به هتل بوتیک باید زیرساخت های مورد احتیاج گردشگران بدون تغییر شالوده اصلی بنا و معماری آن ایجاد گردد.

وی در پاسخ به برنامه اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی برای احیای حمام های تاریخی، گفت: امروزه حمام های عمومی کاربری شان را از دست داده اند، نه دولت توان نگهداری اثر تاریخی که درآمدی ندارد را داراست و نه بخش خصوصی رغبتی برای حفظ آن دارد، بهترین روش برای حفظ این آثار توجیه پذیری مالی و تعریف کارکرد مالی برای آن است.

حمزه زاده ادامه داد: امروزه مجوزهایی برای تبدیل حمام های تاریخی به رستوران یا مراکز عرضه صنایع دستی در سراسر کشور، صادر می گردد و هیات دولت مصوب نموده است تغییر کاربری حمام های تاریخی صرفا تحت نظر میراث فرهنگی و بدون اخذ عوارض شهرداری باشد.

وی گفت: دولت چنین بسته های حمایتی را برای حفظ آثار تاریخی متعدد در نظر گرفته است، حدود 4000 آثار تاریخی فرهنگی در آذربایجان شرقی وجود دارد که 2000 مورد از آن ها ثبت ملی شده اند و حتی تخصیص کل اعتبارات استان هم برای نگهداری از تمامی آن ها کافی نیست، از این رو باید از توان بخش خصوصی هم استفاده کرد و با ایجاد توجیه مالی آن ها را به سرمایه گذاری تشویق کنیم.

وی متذکر شد: خانه سرخه ای تبریز تا پایان سال با سرمایه گذاری بخش خصوصی تبدیل به هتل بوتیک می گردد، امروزه گردشگر ها به ویژه گردشگران خارجی تمایل بیشتری برای اسکان در هتل بوتیک هایی که تاریخی و فرهنگی هم هستند، دارند، چرا که هتل هایی چندین برابر لوکس تر از هتل های شهر ما در شهر و کشور خودشان وجود دارد، اما این جاذبه های تاریخی و فرهنگی تبریز است که آن را از دیگر جاها متمایز می کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ایجاد بازارچه ی صنایع دستی آذربایجان شرقی در قزلجه میدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد بازارچه ی صنایع دستی آذربایجان شرقی در قزلجه میدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید