راهنمای کامل نگهداری از فیتونیا یا گیاه موزاییکی در خانه

به گزارش وبلاگ ورامین، فیتونیا یکی از گیاهان آپارتمانی بسیار زیبا و چشم نواز است. برگ های خیره کننده آن، ظاهری مجذوب کننده دارند و به رنگ های مختلف وجود دارند. خطوط رنگ روشن روی برگ های گیاه، مجذوب کنندهیت خاصی به فیتونیا داده است. نگهداری از فیتونیا کمی سخت تر از سایر گیاهان آپارتمانی است. برای آشنایی بیشتر با این گیاه و روش های نگهداری از آن، ادامه مطلب را دنبال کنید. با خبرنگاران مگ همراه باشید.

راهنمای کامل نگهداری از فیتونیا یا گیاه موزاییکی در خانه

فیتونیا چیست؟

فیتونیا یک گیاه همواره سبز و زیبا است که آن را با نام گیاه موزاییکی هم می شناسند. ظاهر متفاوت این گیاه به خاطر رگبرگ های روشن آن است که معمولا به رنگ سفید و زرد و نقره ای است اما ممکن است در بعضی انواع فیتونیا، رگبرگ هایی به رنگ صورتی، قرمز و سبز هم دیده گردد.

فیتونیا معمولا رشد کمی دارد مگر اینکه در شرایط کاملا مطلوب قرار بگیرد و برترین گزینه برای قراردادن در تراریوم است. ارتفاع این گیاه به 15 سانتی متر می رسد ولی چون رونده است، طول ساقه های آن به 30 تا 45 سانتی متر هم می رسد. فیتونیا اگر به اسم گیاه آپارتمانی رشد کند، به ندرت گل می دهد اما در اقلیم بومی خود و در فضای باز گل های قرمز یا زرد می دهد. این گیاه را برای منطقه های که نور آفتاب به طور مستقیم نمی تابد به اسم گیاه رونده برای پوشاندن سطح زمین استفاده می نمایند.

فیتونیا گیاه آپارتمانی بسیار زیبایی است اما نگهداری از آن در خانه تقریبا سخت است و به مراقبت زیادی نیاز دارد. این گیاه به رطوبت زیاد و مداوم نیاز دارد درست مثل رطوبتی که می توانید در فضایی مثل تراریوم ایجاد کنید. این گیاه نمی تواند شرایط سخت را تحمل کند. فیتونیا در برابر تابش مستقیم و شدید آفتاب بسیار حساس است و خیلی زود دچار سوختگی برگ ها می گردد.

جدول اطلاعات عمومی گیاه فیتونیا

نام علمی Fittonia albivenis
نام های رایج گیاهموزاییکی، فیتونیا
نوع گیاه همواره سبز علفی و چندساله
ارتفاع10 تا 15 سانتی متر، طول شاخه ها 30 تا 45 سانتی متر
تابش آفتابنور غیرمستقیم فیلترشده یا قرار گرفتن در سایه
نوع خاکمرطوب با زه کشی مناسب
pH خاک خاک نسبتاً اسیدی را ترجیح می دهد و در خاک قلیایی دوام می آورد.
زمان گل دهی گاه و بیگاه معمولا بین ژوئیه تا اوت
رنگ گل سفید مایل به زرد یا قرمز
منطقه بومی جنگل های بارانی استوایی آمریکای جنوبی به خصوص پرو
مسموم نمایندگی غیرسمی

مراقبت از فیتونیا

اگر قصد دارید فیتونیا را در داخل خانه نگهداری کنید برای آن باید خاک مخلوط مخصوص گلدان خریداری کنید. این گیاه باید مرتبا مرطوب نگه داشته گردد و رطوبت محیط اطراف آن هم باید زیاد باشد. این رطوبت را باید به وسیله غبارپاشی تأمین کنید یا یک سینی آب در کنار گلدان قرار دهید.

افرادی که مهارت کافی در نگهداری از گل ها و گیاهان آپارتمانی دارند معمولا به خوبی می توانند از آن نگهداری نمایند اما این گیاه به رطوبت زیاد نیاز دارد به همین علت در تراریوم یا در گاخانه های سرپوشیده برترین شرایط را خواهد داشت.

نور

این گیاه استوایی به طور طبیعی در جنگل های استوایی مرطوب و در منطقه ها روشن و پرنور رشد می نماید. به همین علت وقتی آن را به اسم گیاه آپارتمانی نگه می دارید باید شرایطی مشابه جنگل های استوایی برای آن فراهم کنید. این گیاه نور کامل و تابش مستقیم آفتاب را دوست ندارد و در عوض دوست دارد در محیطی روشن با نور غیرمستقیم قرار بگیرد. فیتونیا زیر نور لامپ های فلوئورسنت هم می تواند رشد کند.

خاک

فیتونیا در خاک های استاندارد مخصوص گلدان رشد می نماید که معمولا بخش غالب آن پیت ماس است. خاک گلدان فیتونیا باید رطوبت را جذب کند و در عین حال باید زهکشی مناسبی داشته باشد تا آب زیاد داخل گلدان نماند.

آب

تأمین رطوبت مناسب برای این گیاه کمی چالش برانگیز است. این گیاه اگر در معرض کم آبی قرار بگیرد خیلی زود خشک می گردد و از بین می رود. البته اگر به بعد از پژمرده شدن به آن آب بدهید معمولا زود بهبودی پیدا می نماید البته قبل از آنکه خیلی دیر شده باشد. اما خشک ماندن پی در پی گیاه، باعث نابودی آن می گردد. البته از قلم نیاندازید که آب زیاد هم برای آن مناسب نیست. خاک گلدان باید مرطوب باشد اما اگر ریشه ها در آب بمانند، کم کم برگ ها زرد می شوند و می ریزند.

دمای هوا و رطوبت

فیتونیا در دمای حدود 20 درجه به خوبی رشد می نماید اما دمای 10 تا 30 درجه را هم به خوبی تحمل می نماید. این گیاه رطوبتی شبیه رطوبت جنگل های بارانی را ترجیح می دهد. غبارپاشی منظم این گیاه مانع از خشک شدن آن می گردد. در منطقه های که آب وهوای خشک دارند یا در فصل خشک زمستان می توانید برای تأمین رطوبت گیاه از دستگاه بخور بهره ببرید. باغ های شیشه ای و تراریوم ها می توانند محیط مناسبی برای فیتونیا فراهم نمایند و رطوبت لازم برای رشد آن را تأمین نمایند.

کود

برای تقویت این گیاه در دوره رشد آن می توانید به صورت هفتگی از کودهای مایع بهره ببرید که مخصوص گیاهان استوایی هستند.

انتخاب گلدان و تعویض گلدان

برترین گلدان برای نگهداری فیتوتنیا گلدانی است که زهکشی مناسبی داشته باشد تا آب داخل آن نماند. خاک استاندارد گلدان هم برای آن مناسب است. گلدان فیتونیا را می توانید هر سال در بهار یا اوایل تابستان تعویض کنید. همواره از خاک تازه گلدان بهره ببرید تا از متراکم شدن خاک و در نتیجه، ماندن آب داخل آن جلوگیری کنید.

تکثیر فیتونیا

فیتونیا را به راحتی می توانید تکثیر کنید. از قلمه ساقه و حتی برگ این گیاه می توانید برای تکثیر آن بهره ببرید. قلمه را در اواخر بهار یا اوایل تابستان، موقع تعویض گلدان فیتونیا بگیرید. اطمینان حاصل کنید که قلمه ای که از آن می گیرید دارای حداقل دو گره رشد باشد. قلمه ها را داخل خاک مخصوص گلدان بگذارید و خاک را مرطوب نگه دارید. ریشه ها ظرف 2 تا 3 هفته ظاهر می شوند.

استفاده از هورمون ریشه زایی ضروری نیست اما اگر شرایط محیط زندگی شما برای ریشه زدن قلمه مناسب نیست مثلا خیلی سرد یا خیلی خشک است، هورمون ریشه زایی یاری می نماید که زودتر نتیجه بگیرید و احتمال موفقیت شما را بیشتر می نماید.

هرس کردن فیتونیا

فیتونیا در شرایط مناسب خیلی سریع رشد می نماید. اگر ساقه های آن خیلی بلند و محکم شده اند، زدن شاخه ها و برگ های بالای آن یاری می نماید که گیاهتان پرپشت تر و زیباتر گردد. از آنجا که گل این گیاه چندان قابل توجه نیست می توانید اگر گیاهتان غنچه داد آن را بزنید تا برگ های گیاه پرپشت تر شوند. البته فیتونیا در فضای داخلی منزل معمولا گل نمی دهد.

گونه های مختلف فیتونیا

فیتونیا گونه های مختلفی دارد که تفاوت آنها در رنگ رگبرگ های گیاه است.

گونه F. abivensis برگ های سبز با رگبرگ ها نقره ای دارد.

مدل Argyroneura رگبرگ های سفید و نقره ای و مدل Pearcei دارای رگبرگ های قرمز است. انواع Minima و Argyroneura برای نگهداری در تراریوم بسیار مناسب هستند.

آفات و بیماری های رایج

بسیاری از مسائلی که برای گیاه فیتونیا پیش می آید، بیماری ها و آفات رایج برای سایر گیاهان استوایی است. در ادامه به چند مورد از مسائل رایج فیتونیا اشاره می کنیم؛

  • زرد شدن برگ ها نشانه آب زیاد است. برای پیشگیری از این مشکل از گلدان با سوراخ های زهکشی برای جلوگیری از پر شدن آب در گلدان بهره ببرید.
  • افتادن برگ ها معمولا در اثر سرما یا وزش باد از درز در و پنجره ایجاد می گردد. سعی کنید شرایط گرمسیری که این گونه به طور طبیعی در آن رشد می نماید برای گیاه فراهم کنید.
  • برگهای خشک و خرد شده معمولا نشان می دهند که گیاه رطوبت کافی دریافت نمی نماید یا آفتاب مستقیم زیادی به آن می تابد. در زمستان که سطح رطوبت می تواند به طور قابل توجهی کاهش یابد، از دستگاه های بخور در اتاق بهره ببرید و فیتونیا را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.
  • مسائل مرتبط با حشرات عبارت اند از قارچ، شپشک آردی یا شته. آلودگی به آفات باید سریعا درمان گردد و گیاهان آسیب دیده را جدا نگه دارید تا از انتشار این آفت ها به سایر گیاهان داخل منزل جلوگیری گردد.

جمع بندی

فیتونیا گیاه بومی منطقه ها گرمسیری است در نتیجه به نور غیرمستقیم و زیاد و رطوبت بالا نیاز دارد. اگر بتوانید شرایط مناسب را برای رشد این گیاه فراهم کنید، رشد سریعی دارد و تکثیر آن هم بسیار راحت است. غبارپاشی مداوم گیاه، رطوبت لازم برای رشد آن را فراهم می نماید. به راحتی با تکثیر این گیاه به وسیله قلمه زدن می توانید چندین گلدان فیتونیا درست کنید و آن را به دوستان و عزیزان خود هدیه دهید.

منبع: Thespruce

منبع: دیجیکالا مگ

به "راهنمای کامل نگهداری از فیتونیا یا گیاه موزاییکی در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل نگهداری از فیتونیا یا گیاه موزاییکی در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید