کاشف: برای فرهنگ سازی ورزش نیازمند طرح ملی هستیم

به گزارش وبلاگ ورامین، مدیرکل سابق تربیت بدنی وزارت آموزش وپرورش معتقد است که برای فرهنگ سازی نیازمند طرح ملی هستیم و کوشش ها انجام شده برای علاقه مند کردن مردم به ورزش کافی نبوده و باید بیشتر در این زمینه کوشش گردد.

کاشف: برای فرهنگ سازی ورزش نیازمند طرح ملی هستیم

مجید کاشف در گفت وگو با وبلاگ ورامین، درباره فرهنگ سازی ورزش در بین مردم گفت: باید مردم بدانند که ورزش کردن مانند غذا خوردن و دیگر دیگر کارهای روزمره یکی از اجزا اصلی زندگی است و باید صدا و سیما و مسئولین و دیگر رسانه ها به مردم در مورد این امر مهم شناخت دهند و تفکر آنان را درباره ورزش کردن تغیر و ارتقا دهند.

او با بیان اینکه ورزش همگانی در جامعه فراموش شده است تاکید نمود: متأسفانه خود جوانان و مردم به دلیل اینکه ورزش همگانی جذابیتی مانند ورزش قهرمانی را ندارد زیاد به سمت تحرک نمی روند و مایلند تا بنشیند و ورزش قهرمانی را نگاه نمایند و از آن لذت ببرند که می توان ایرادی هم به صدا سیما گرفت زیرا که تلویزیون مسابقات زیادی را نشان می دهد ولی ورزش همگانی را کاری مداوم برای مردم نشان نداده است.

وی ادامه داد: صرفاً آن چیز که در تلویزیون نمایش داده می گردد ورزش کردن نیست. ورزش به معنای تحرک و فعالیت بدنی است و شما می توانید حتی در خانه خود فعالیت بدنی داشته باشید مانند طناب زدن یا حتی می توانید کوه نوردی کنید و فقط فوتبال بازی کردن ورزش کردن نیست و این فکر غلطی است که هر تیم فوتبالی که بیشتر گل می زدند بهتر ورزش می نماید.

کاشف در مورد تغییر تدریجی فرهنگ ورزش کردن گفت: طبق تحقیقاتی که در سال 73 در استان تهران انجام شد متوجه شدیم که حدود 3 درصد از مردم به طور مداوم و مرتب ورزش می نمایند این در حالی بود که از حداقل آمار جهانی پایین بودیم ولی با فرهنگ سازی که اجرا شده این آمار به 5 در صد رسیده است. این آمار رشد چشمگیری نداشته است ولی نشان می دهد که جهشی در فرهنگ سازی در بین مردم داشتیم و یک جمله معروف است که می گوید اگر امروز وقتت را برای ورزش کردن نگذاری باید برای بیمارستان رفتن آن را صرف کنی.

استاد تمام دانشگاه شهید رجایی با اشاره به اینکه این فرهنگ سازی یک امری فراسازمانی است و نیازمند طرح ملی برای رشد ورزش هستیم، خاطر نشان کرد: معتقدم باید تمامی ارگان های دولتی به این امر مهم بپردازند. همانگونه که در ادارات بخش عقیدتی وجود دارد باید بخشی هم باشد که درباره ورزش کردن یا عدم انجام آن پرسش گردد و یا با تشویق پرسنل آن سازمان افراد را به سمت تحرک بدنی سوق دهند. باید متخصصان کنار هم آیند و طرح ملی و جامع را تدوین نمایند که با عمل به آن بتوانیم در امر فرهنگ سازی ورزش پیروز باشیم.

او در مورد اهمیت آموزش و پرورش در فرهنگ سازی و رشد ورزش در جامعه گفت: در مدارس خوب کار نکردیم و اگر به فرزندانمان ورزش کردن را درست تفهیم می کردیم می توانستیم افزایش آمار تحرک در جامعه را ببینیم. همانطور که در مدارس به امور آموزشی مانند مسواک زدن اهمیت داده می گردد باید به ورزش هم اهمیت دهند و حتی در کتاب درسی آنان موضوعاتی درباره ورزش داشته باشند که این یک همت همگانی در ورزش را می خواهد و فقط تربیت بدنی آموزش و پرورش نمی تواند به این اهداف دست یابد و باید مجموعه آموزش و پرورش با یاری دیگر سازمان ها به این اهداف مهم دست یابند.

کاشفی اضافه کرد: معلمان ورزش در طول هفته 2 ساعت با دانش آموزان هستند که این خود بسیار کم است و حتی می بینیم که دانش آموزان برای امتحان ورزش ترس و کابوس دارند که در مدارس دخترانه خیلی به چشم می خورد و ما باید طرح هایی را مطرح کنیم که ورزش کردن برای دانش آموزان شیرین باشد و ترس از امتحان نداشته باشند.

مدیرکل سابق تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که برای تصحیح آداب غذا خوردن مردم چه راهکاری را پیشنهاد می کنید، پاسخ داد: این فرهنگ متوجه خانواده ها است و باید فرهنگ سازی در خانواده ها صورت گیرد ولی اگر حتی آداب غذا خوردن هم اشتباه باشد می توان با ورزش کردن تأثیر آن را بسیار کم کرد و غذا خوردن و ورزش دو رکن اساسی سلامتی می باشد.

او در سرانجام اضافه کرد: آرزو می کنم تمام مسئولان فعلی بتوانند در رشد فرهنگ ورزشی مردم مؤثر و به طرح های خود اعتقاد داشته باشند و آن را اجرا نمایند و این فرهنگ را به نسل های آینده منتقل نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کاشف: برای فرهنگ سازی ورزش نیازمند طرح ملی هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشف: برای فرهنگ سازی ورزش نیازمند طرح ملی هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید