آشنایی با اپکس لوکیتور و کاربرد ها و نکات آن

به گزارش وبلاگ ورامین، اپکس لوکیتور یک دستگاه الکترونیکی از مجموعه تجهیزات دندانپزشکی می باشد که از طریق آن می توان میزان و طول کانال ریشه دندان را سنجید. در گذشته افرادی که به درد ریشه دندان دچار می شدند، به صورت دستی مورد مداوا قرار می گرفتند اما امروزه درمان بیماری های ریشه به یاری دستگاه هایی همانند اپکس لوکیتور و فایل روتاری صورت میگیرد. به یاری فایل روتاری شما می توانید با دقت فراوان کانال های ریشه را تخلیه نموده و عامل بیماری را خارج نمایید. برای میزان گیری این کانال ها هم عموما از اپکس لوکیتور استفاده می گردد.

آشنایی با اپکس لوکیتور و کاربرد ها و نکات آن

پزشکانی که کار اندو انجام می دهند همیشه با چند چالش اساسی روبرو هستند. در گام اول ضروری است تا ریشه خراب را بیابند، طول آن را تخمین بزنند و به یاری دستگاه های مناسب عامل بیماری را خارج کنند. از آنجا که این ریشه ها در عمق لثه ها قرار دارند؛ دسترسی به آنها سخت است و امکان مشاهده با چشم هم فراهم نیست. اپکس لوکیتور به همراه فایل روتاری ابتدا طول کانال ریشه را تخمین زده و سپس آن را تخلیه می سازد. البته امروزه برای اندازه گیری طول کانال ریشه از رادیو گرافی هم استفاده می شود ولیکن دقت اپکس لوکیتور بیشتر می باشد.

آشنایی با تاریخچه اپکس لوکیتور:

اپکس لوکیتور که با نام لاتین apex locator در بین لوازم و تجهیزات دندانپزشکی شناخته شده است؛ اولین بار به وسیله کاستر مورد تحقیق و آنالیز نهاده شد. البته ایده اولیه آن در سال 1942 معرفی گردیده بود که اشعه الکتریکی را از دندان سگ برای آنالیز شرایط آن، عبور دادند. در آن سالها تحقیقات بسیاری در این راستا صورت گرفت تا در سال 1962 اولین دستگاه الکترونیکی با عبور جریان الکتریکی در کانال ریشه به جامعه پزشکی معرفی گردید. این دستگاه می توانست طول کانال ریشه را اندازه گیری کند. در سال ها اول اندازه موفقیت دستگاه مذکور تا حدود 83 درصد اسم شدو البته آن موقع، خطاهایی برای اپکس لوکیتور وجود داشت. به طور مثال دندان های چرکی و یا دچار خونریزی، پاسخ دستگاه را با خطا روبرو می نمودند. از سوی دیگر رطوبت موجود در بافت ریشه، پاسخ را دچار اختلال می نمود.

در سال 1990، نسل دوم اپکس لوکیتور ها به بازار معرفی گردیدند که دقت آنها در حدود 93 درصد بود. در این دستگاه ها به جای استفاده از مقاومت های الکتریکی، از مقاومت و خازن استفاده می شد. این دستگاه ها هم در محاسبات دقیق دچار مسائل عظیمی بودند. تا اینکه در سال 2002 بروز ترین اپکس لوکیتور وارد بازار تجهیزات دندانپزشکی شد. در این دستگاه جریان متناوب با فرکانس بالا از غشای سلولی عبور می نماید و سرعت رفت و برگشت می تواند تخمین درستی از طول ریشه به جراح نشان دهد. البته عموما طول ریشه به صورت فیلم بر روی نمایشگر هم نمایش داده می شود.

چگونه می توان با اپکس لوکیتور کار کرد:

این دستگاه نسبت به عبور جریان الکتریکی دارای مقاومت خاصی است. مقاومت فوق بر اساس دو الکترود که بر لب بالا و پایین نصب می شود، معین می شود. برای اینکه بتوانید با این دستگاه کار کنید ضروری است تا فایلی که به گیره دستگاه متصل می باشد را به اندازه اندک داخل کانال پیش ببرید. این کار را باید تا جایی انجام دهید تا دستگاه عدد صفر را نشان دهد. این عدد نشان دهنده مقاومت الکتریکی صفر و برخورد به اپکس یا بافت است. با این کار مدار شما کامل می شود. در این شرایط با کم نمودن مقاومت، جریان الکتریکی بین مدار به حرکت در می آید که نسبت به صفر شدن مقاومت پاسخ می دهد. معمولا این مورد با یک آلارم به نمایش گذاشته می شود.

مزایای استفاده از اپکس لوکیتور:

با توضیحاتی که در بالا اسم شد، می توان نتیجه گرفت که با یاری این نمونه از تجهیزات دندانپزشکی شما می توانید یک تخلیه کوچک مطمئن داشته باشید. البته سایر ابزار ها همانند فایل روتاری تکمیل کننده این عملیات خواهند بود. بعضی از مزیت ها و مزایای دستگاه فوق در زیر درج شده است:

  • طراحی خوب و زیبا
  • دقت بالا و عملکرد دقیق
  • دارای باتری های قابل شارژ با ماندگاری بالا
  • امکان آنالیز حرکت فایل ها بر روی صفحه نمایشگر
  • امکان آنالیز دقیق کانال های ریشه
  • دارای صفحه نمایش عظیم و رنگی
  • استفاده آسان و کاربر پسند بودن
  • بدون احتیاج به کالیبراسیون دستگاه

نکات مهم در زمان استفاده از اپکس لوکیتور:

  • در نظر داشته باشید که اپکس لوکیتور نمی تواند یک جایگزین برای دستگاه رادیوگرافی باشد. با توجه به اینکه هر دو دستگاه مذکور دارای خطاهایی می باشند، لذا می توان این دو را به صورت مکمل یکدیگر استفاده کرد. باید به این نکته هم اشاره کرد که معین عمق کانال، یکی از کاربرد های رادیوگرافی است و این دستگاه اطلاعات بیشتری هم ارائه می دهد.
  • برای استفاده از اپکس لوکیتور و افزایش دقت دستگاه ضروری است تا تاج دندان بدون هرگونه رطوبت و خونریزی باشد. البته رطوبت موجود در کانال بر روی دقت دستگاه مذکور تاثیری نخواهد داشت.
  • در زمان استفاده از این دستگاه ضروری است تا شارژ آن کامل باشد. چنانچه شارژ به انتهای خود برسد، بر روی نتیجه می تواند تاثیر منفی داشته باشد.
  • یکی از کاربرد های apex locator برای آنالیز و تشخیص پرفوراسیون می باشد. اگر قصد دارید برای این منظور از apex locator بهره ببرید ضروری است تا حتما دستگاه و محیط مد نظر را به خوبی تمیز و استرلیزه نمایید.
  • عموما از apex locator می توان برای هر نوع دندانی بهره برد. اما باید در نظر داشته باشید که عملیات آماده سازی و بکارگیری فایل های سایز بالاتر، اطمینان بیشتری برای فرد ایجاد می نماید.
  • توجه داشته باشید که کار کردن با این دستگاه تا حد زیادی احتیاج به تجربه دارد. گاها با توجه به نوع دندان به طور مثال دندان هایی که دارای ریشه بسیار بلند هستند و یا دندان های با اپکس باز، احتیاج به تحلیل سایر روش های تشخیصی هم می باشد.
  • apex locator با پیکس میکر ها هیچ گونه تداخل عملکردی ندارد. لذا می توان بدون دغدغه از آنها بهره برد.
  • حتما به صورت دوره ای، اتصالات دستگاه را آنالیز کنید تا دچار جرم گرفتگی و استهلاک نشوند. هر کدام از این موارد بر روی دقت دستگاه تاثیر منفی خواهد گذاشت.
منبع: فرارو

به "آشنایی با اپکس لوکیتور و کاربرد ها و نکات آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با اپکس لوکیتور و کاربرد ها و نکات آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید