ارباب خودم، چرا نمی خندی؟

به گزارش وبلاگ ورامین، خبرنگاران/اصفهان حاجی فیروز می گوید: سال های قبل، از یک اسفند تا 14 فروردین هر روز و هر شب برنامه داشتم، سال جاری اما نشد که نشد.

ارباب خودم، چرا نمی خندی؟

به عقب برگردیم. از هزارۀ سوم پیش از میلاد، در آسیای غربی دو عید رواج داشت؛ عید آفرینش (مهرگان)، که در اوایل پاییز و عید باززایی (نوروز)، که در شروع بهار برگزار می شد. در اسطورۀ نوروزی، یکی از ایزدان اواخر تابستان شهید می شده و به دنیا مردگان می رفته. مردم نیز پیش از نوروز به آرامگاه ها می رفتند و گریه و زاری می کردند و با خود چراغ هم می بردند تا جهت این ایزد و سایر ارواح را روشن نمایند تا آن ها بتوانند به دنیا زندگان برگردند.

به گفتۀ مهرداد بهار، محقق و اسطوره شناس، این ایزد، که کشته می شود، سپس از دنیا مردگان بازمی شود و از خونش سبزه می روید، همان سیاوش است؛ به معنی مرد سیاه. چون او حوالی نوروز از دنیا مردگان بازمی شود، رنگ پوستش سیاه است و جامۀ سرخی هم به تن می نماید که نشانۀ زندگی و خون مجددی است که در رگ این ایزد مردۀ برکت بخشنده جریان یافته.

نماد این اسطورۀ کهن، حاجی فیروز است. مردی که پیش از نوروز در کوی و برزن می تابد و نوید باززایی و برکت می دهد. ایزدی که ظاهرش، آمیزه ای از مرگ و زندگی است.

محمد رادمهر، یکی از بازیگران تئاتر اصفهان است که سال ها در لباس حاجی فیروز، به ایفای نقش پرداخته. او به وبلاگ ورامین می گوید: سال های قبل از یک اسفند تا 14 فروردین هر روز و هر شب برنامه داشتم. سال جاری هم خواستم بی اینکه مایۀ تجمع باشم در مترو یا اتوبوس دل مردم را شاد کنم اما به خاطر رعایت توصیه های بهداشتی از ادامۀ این کار پرهیزم دادند. حاضر بودم به بیمارستان ها هم بروم، چون با زبان هنر از پس هر کاری می شود برآمد، اما نشد که نشد.

خُلقش تنگ می شود. می پرسم: ارباب خودم، چرا نمی خندی؟ پاسخ می دهد: می شد تئاتری ها که پیش از همۀ حرفه ها دستور تعطیلی اجراهایشان صادر شد، کارشان را در تلویزیون ادامه بدهند. نمی شد؟

می شد، از فراوری ویدئو کلیپ های آموزشی تئاتری ها حمایت نمایند و هنرشان را در قالبی متفاوت به مردم عرضه نمایند. نمی شد؟

من سال جاری خیلی ضرر کردم خانم.

بعد گویی به خاطر می آورد که حاجی فیروز، معجونی از مرگ و زندگی است. پس به صدایش ریتم می دهد، شعر می خواند و مصاحبه را تمام می نماید:

ابرار خودم سامبولی بلیکم

ابرار خودم سرتو بالا کن

ابرار خودم چشماتو واکن

کرونا آمده قبل بهاران

ابرار خودم شوخی نداره

این مهمان ناخواندۀ چینی

اما این بدون وظیفۀ هر کس

پیشگیری فقط همین دیگه بس...

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ارباب خودم، چرا نمی خندی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارباب خودم، چرا نمی خندی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید