این کپسول خواب خوردنی نیست!

به گزارش وبلاگ ورامین، هتل کپسول یا کپسول خواب چیست؟

اقامت و استراحت در فرودگاه و ایستگاه های قطار و اتوبوس همواره معضل مهمی برای مسافران بوده است. افراد همواره در پی راهی بوده اند تا در حین سفر بتوانند جایی را پیدا نمایند که هم امن باشد و هم گرم! یک دل سیر خوابیدن در فرودگاه آرزویی است که هر مسافری دارد. خب، اگر شما هم تا به حال با معضل خوابیدن در فرودگاه یا ایستگاه قطار روبرو بوده اید یک خبر خوب برایتان داریم. تا به حال در خصوص کپسول خواب چیزی شنیده اید؟ منظورمان قرص خواب یا مانند آن نیست. این کپسول خواب را نباید بخورید بلکه می توانید داخلش بروید و استراحت کنید! در این مطلب قصد داریم در خصوص این نوآوری شگفت انگیز و کاربردی صحبت کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

این کپسول خواب خوردنی نیست!

پیدایش کپسول خواب

همانطور که می دانیم خوب خوابیدن و پیدا کردن جای مناسب برای خواب در طول سفر یکی از معضلات مهم است. اگر نتوانیم خوب و به میزان بخوابیم قطعا نمی توانیم از سفرمان لذتی ببریم. قبلا 8 نکته برای بهتر خوابیدن در فرودگاه را معرفی کردیم که با خواندن آن مطلب می توانید با این روش ها آشنا شوید. اما الان می خواهیم در خصوص یک اختراع بی نظیر و واقعا سودمند صحبت کنیم: کپسول خواب یا هتل کپسولی! این هتل های نقلی اولین بار در سال 1979 و به وسیله یک معمار و طراح ژاپنی در اوزاکا طراحی شد و هدف از طراحی این هتل های کپسولی ارائه حداقل فضا برای استراحت و خوابیدنی راحت بود. در آن موقع این هتل ها راه حلی برای جمیعت بی شمار و رو به رشد کارگران در مراکز تجاری ژاپن بود. کارگران ژاپنی که تمام طول روز سخت کار می کردند و ساعت های کاریشان آنقدر زیاد بود که شب ها هم نمی توانستند به خانه برگردند، ضمن اینکه هزینه رفت و برگشت به خانه در مقایسه با حقوق ناچیزشان مبلغ زیادی بود. این کارگران به جایی برای خواب احتیاج داشتند تا بتوانند کمی استراحت نمایند، لباسی عوض نمایند و حتی الامکان بتوانند دوش بگیرند تا برای آغاز کار سخت و طاقت فرسای فردا آماده باشند.

کپسول خواب در فرودگاه

اما سال ها و دهه ها از آن دوران گذشته و هرچند ژاپنی ها همچنان به سخت کوشی و کار زیاد معروفند اما این کپسول های خواب راه خود را در سفرهای تفریحی و سالن های فرودگاه و ایستگاه های قطار باز نموده است. روز به روز فرودگاه های بیشتری از کپسول خواب که پاد هتل (pod hotel) نیز نامیده می گردد به عنوان ارائه محلی برای استراحت مسافران استفاده می نمایند. البته هنوز هم برای تجربه ناب خوابیدن و استراحت در این کپسول ها بهتر است به ژاپن سفر کنید. کپسول خواب یا هتل کپسولی شبیه هیچ اقامتگاه دیگری نیست. ردیفی از محفظه های کوچک را در نظر بگیرید که داخل آن ها فقط جای یک رختخواب وجود دارد. در این محفظه های کوچک به جز رختخواب، چراغ و گاهی یک تلویزیون کوچک نیز وجود دارد. تصویر ده دوازده کپسول خواب که در کنار هم قرار گرفته اند بیشتر شبیه فیلم های علمی تخیلی و مربوط به آینده است تا مکانی واقعی و در همین زمان! این هتل های کپسولی هزینه اقامت زیادی ندارند و برای مسافرانی که دوست دارند مقرون به صرفه سفر نمایند و نمی خواهند پول خود را در هتل های گران قیمت هدر بدهند ایده آل است. مسافران کوله گرد (Backpacking)، هیچهایکر (hitchhiker) و کسانی که دوست دارند با هزینه کم به کشورهای مختلف سفر می نمایند به شدت از این کپسول ها استقبال نموده اند. اگر در خصوص این نوع سفرها دوست دارید بیشتر بدانید می تواند در مطلب (اولین تجربه کوله گردی تان را تبدیل به برترین تجربه تان کنید) در خصوص سفر با کوله پشتی و در مطلب (رایگان سفر کنید) نیز در خصوص سفر هیچهایک یا مسافرت جاده ای اطلاعات بیشتری کسب کنید.

امکانات کپسول خواب

هزینه یک شب اقامت در این هتل ها بسیار مقرون به صرفه است و امکانات رفاهی مناسب نیز در اختیار شما قرار می گیرد. البته امکانات ارائه شده در هتل های کپسولی ممکن است در هر هتل متفاوت باشد، اما معمولا اینترنت وای فای، تهویه هوا و تلویزیون نیز در این کپسول ها وجود دارد. همانطور که می بینید این کپسول ها فقط جای خوابیدن دارند، پس لوازم و وسایلمان را کجا بگذاریم؟ در این هتل ها معمولا کمدهایی اختصاصی وجود دارد که مسافران می توانند وسایل و لوازم سفرشان را در آنجا قرار دهند. سرویس بهداشتی و حمام نیز معمولا در فضای عمومی هتل وجود دارد. حتی در بعضی از این هتل ها امکانات کمی مجلل تر مثل استخر، سونا و جکوزی هم وجود دارد. اگر خیلی اهل سفر لاکچری و لوکس نیستید و احتیاجی به امکانات ویژه ندارید، اگر در سفر سخت نمی گیرید و فقط به یک جای خواب راحت و تمیز احتیاج دارید و اگر دوست دارید با هزینه کم به مقاصد مختلفی سفر کنید این کپسول های خواب برترین گزینه برای شما هستند.

رونق گردشگری با کپسول خواب

با استقبال گسترده از این کپسول ها امروزه در فرودگاه ها و ایستگاه های مسافربری مختلف ژاپن می توانید این هتل ها را پیدا کنید. اگر به ژاپن سفر کردید می توانید در فرودگاه سراغ این کپسول ها را بگیرید. حتی اگر قصد اقامت در این کپسول ها را ندارید باز هم تماشا چنین کپسولی از نزدیک می تواند بسیار جالب و تخیلی باشد. ژاپن در نظر دارد با توسعه این کپسول ها و امکانات رفاهی مقرون به صرفه قیمت صنعت گردشگری خود را رونق بیشتری بدهد و امکان سفر تعداد بیشتری را به ژاپن فراهم کند. این هتل های کپسولی کوشش می نمایند در عین مقرون به صرفه بودن امکانات مناسب و راحتی برای مسافران ایجاد نمایند. در حال حاضر بیشتر این کپسول های خواب فقط برای اقامت مردان است. اما با توجه به شمار زیاد زنان مسافر که احتیاجمند جای خوابی امن و راحت هستند روز به روز هتل های کپسولی بیشتری امکان اقامت زنان را نیز فراهم می نمایند. در این هتل ها ردیف های جداگانه ای برای اقامت زنان وجود دارد و زنانی که تنها سفر می نمایند می توانند با خیال راحت و پرداخت هزینه ای کم در این کپسول ها اقامت نمایند.

سفر به ژاپن کمی گران تمام می گردد و کلا کشور ژاپن کشور مقرون به صرفهی نیست. به همین علت ممکن است خیلی از افراد، به ویژه جوانان دوست داشته باشند به سرزمین تابان سفر نمایند اما به علت هزینه بلیط هواپیما و هتل فکر این سفر را از سرشان بیرون نمایند. خوشبختانه با توسعه این کپسول های خواب می توانید با هزینه ای بسیار پایین به ژاپن سفر کنید و شاید فقط لازم باشد بلیط هواپیما را بخرید و راهی سفر شوید. یکی از این هتل ها 9 Hours در کیوتو ژاپن است که به علت امکانات خوبی که ارائه می نماید معروفیت و محبوبیت زیادی کسب نموده است. البته از قلم نیاندازید که برای اقامت در این هتل های کپسولی مثل سایر هتل ها باید از قبل اتاق خود را رزرو کنید.

منبع: forbes.com

منبع: الی گشت

به "این کپسول خواب خوردنی نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این کپسول خواب خوردنی نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید