خسارت 480 هزار میلیارد تومانی شیرابه ها و پسماندها در کشور

به گزارش وبلاگ ورامین، تهران (پانا) - معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت که سالانه شیرابه ها و پسماندهای تولیدی در کشور 480 هزار میلیارد تومان به کشور خسارات وارد می نماید.

خسارت 480 هزار میلیارد تومانی شیرابه ها و پسماندها در کشور

پیغام جوهرچی در نشست خبری امروز معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست که به مناسبت هفته دولت برگزار گردید، اظهار کرد: طبق قانون مدیریت پسماند مصوب سال 83 مجلس شورای اسلامی، پسماند به مواد جامع، مایع و گازی گفته می گردد که به طور مستقیم و غیرمستقیم موثر از فعالیت انسانی است.

وی اضافه نمود: وقتی صحبت از پسماند می گردد، تصور پسماندهایی است که سر کوچه ها گذاشته می گردد درصورتی که پسماندهایی در کشور وجود دارد که خطرناک هستند. سالانه در کشور 32 میلیون تُن پسماند صنعتی و 8 میلیون تُن پسماند ویژه فراوری می گردد. خطرات محیط زیستی این پسماندها بیشتر است. پسماندها 5 بخش دارند، پسماندهای پزشکی، عادی، ویژه صنعتی، پسماندهای کشاورزی و نخاله های ساختمانی هستند.

جوهرچی ادامه داد: در جهان دفع پسماند به روش های مختلفی انجام می گردد. در کشور آمریکا 67 درصد پسماندها دفع می گردد اما دفع اصول خود را دارد که باید کارآمد باشد. وقتی صحبت از دفع می گردد، فقط خاک پاشی نیست. در کشور ما 75 درصد پسماندها به صورت خاکپاشی دفع می گردد.

وی با تاکید بر اینکه برای مدیریت پسماند باید ساختاری اصولی ایجاد گردد، گفت: در کشور طی یکسال اخیر 13 کارگروه ملی برگزار گردیده است. درصورتی که از سال 83 تا سال 1400، 9 کارگروه برگزار گردیده است. هر وزارتخانه باید ساختار مدیریت پسماند داشته باشد. در حوزه ستادی قوی ترین تیمی که بین وزارتخانه ها وجود دارد در سازمان محیط زیست هستند که دفتر مدیریت پسماند ایجاد شده است هیچ وزارتخانه ای در حوزه ستادی این ساختار را ندارد. وزارت کشور که عاملیت پسماندهای عادی را دارد تازه می خواهد دفتر مدیریت پسماند ایجاد کند.

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: در سال 96 ، 600 مرکز دفن داشتیم که اکنون 289 مرکز است. هیچ رصدی درباره نقل و انتقال پسماندهای خطرناک وجود نداشت که امروز همه رصد می گردد. در عین حال آیین نامه کیسه های پلاستیک تدوین شده است و در کمیسیون زیربنایی دولت مصوب شد و در هیات دولت در شرف آنالیز است و اگر ابلاغ گردد مسائل در بازه 5 ساله حل خواهد شد.

به گفته وی، سالانه 480 هزار میلیارد تومان خسارات در بخش فراوری شیرابه های ناشی از پسماندهای فراوری شده، به کشور تحمیل می گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "خسارت 480 هزار میلیارد تومانی شیرابه ها و پسماندها در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت 480 هزار میلیارد تومانی شیرابه ها و پسماندها در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید