صدور سند شش دانگ برای قلعه تاریخی کریم آباد رشتخوار

به گزارش وبلاگ ورامین، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رشتخوار از اخذ سند شش دانگ برای قلعه تاریخی کریم آباد این شهرستان اطلاع داد.

صدور سند شش دانگ برای قلعه تاریخی کریم آباد رشتخوار

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، کاظم کامیاب امروز چهارشنبه 17 شهریور 1400 با اعلام این خبر اضافه کرد: سند مالکیت شش دانگ عرصه و اعیان قلعه تاریخی کریم آباد با مالکیت جمهوری اسلامی ایران و با حق بهره برداری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وسیله اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان رشتخوار صادر شد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رشتخوار هدف از اخذ سند مالکیت برای آثار تاریخی به وسیله میراث فرهنگی را برنامه ریزی برای حفاظت، حراست و بازسازی بیشتر این بناها اسم کرد و ادامه داد: فرایند اخذ سند مالکیت این اثر تاریخی که به شماره 29285 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است، در سال 1398 به وسیله دهیاری، شورای اسلامی و اهالی فرهنگ دوست روستای کریم آباد به میراث فرهنگی واگذار و سپس مراحل اخذ سند آن در دستور کار این اداره نهاده شد.

او اظهار کرد:پس از پیگیری های لازم سند شش دانگ عرصه و اعیان قلعه کریم آباد به مساحت 7932 مترمربع صادر شده است.

کامیاب توضیح داد: این اثر تاریخی از یادگاران دوره قاجار است که در 5 کیلومتری جنوب شهر رشتخوار و در جنوب غرب روستای کریم آباد واقع شده است.

او گفت: پلان این اثر تاریخی مستطیل شکل و دارای چهار برج دایره ای شکل در چهار جهت اصلی و در دو طبقه است که حدود 10 متر ارتفاع دارند، فضاهای داخلی قلعه به وسیله چهار حیاط و اتاق های پیرامون آن محدود و تعدادی از اتاق ها آراسته به تزئینات رسمی بندی، اندود گچ و نقاشی روی گچ است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رشتخوار با اشاره به اینکه قلعه کریم آباد مهم ترین بنای تاریخی روستای کریم آباد است، اضافه کرد: کوشش می گردد با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی هر ساله اعتباری ویژه به منظور بازسازی و احیای این قلعه تاریخی اختصاص یابد.

کامیاب اظهار کرد: نصب تابلوی راهنما، بازسازی بخشی از برج و بارو و سردر ورودی این قلعه تاریخی از سال 1397 و در دو مرحله به وسیله اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی و با مشارکت دهیاری و شورای اسلامی روستای کریم آباد صورت گرفته است.

منبع: توریسم آنلاین

به "صدور سند شش دانگ برای قلعه تاریخی کریم آباد رشتخوار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدور سند شش دانگ برای قلعه تاریخی کریم آباد رشتخوار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید