مروری بر رویدادهای فضایی سال نو؛ آسمان پر ماجرای 2021

به گزارش وبلاگ ورامین، آسمان شب از هزاران سال قبل انسان را شیفته خود نموده است. پدیده هایی که در آسمان اتفاق می افتند فکر انسان را به خود مشغول و تخیل او را زنده می نمایند؛ از بارش شهاب سنگ گرفته تا ماه گرفتگی و خورشیدگرفتگی. ادر ادامه جالب ترین رویدادهای فضایی سال 2021 که قابل مشاهده هستند را مرور می کنیم.

مروری بر رویدادهای فضایی سال نو؛ آسمان پر ماجرای 2021

1- بارش شهاب سنگیِ رُبعی(دی ماه)

سال تازه میلادی با ستاره های دنباله دار شروع شد. یکی از برترین بارش های شهاب سنگ در غروب 12 دی ماه رخ داد که تا ساعات اولیه صبح 13 دی ماه هم ادامه داشت. هرچند در این شب نور ماه زاید بود (84 درصد) و این باعث می شد که بخش عمده ای از این پدیدۀ مجذوب نماینده تماشای نباشد. افرادی که در نیمکرۀ شمالی بودند شانس بیشتری برای تماشا این پدیده داشتند. ساکنان غرب آمریکای لاتین قبل از طلوع صبح 13 دی ماه دید مناسب تری برای تماشا این پدیده داشتند. این پدیده نام خود را از صورت فلکی رُبع که در گذشته بخشی از صورت فلکی گاوران بود گرفته است. در سال های بعد این دو صورت فلکی هم نام گاوران به خود گرفت اما نام این بارش شهاب سنگی رُبعی باقی ماند.

2- بارش شهاب سنگی شلیاقی (فروردین و اوایل اردیبهشت)

باران شهابی یکی از قدیمی ترین باران های شناخته شده و کانون این بارش در صورت فلکی شلیاق است. طبق گزارش ناسا اولین مشاهدۀ چنین باران پر دامنه ای به سال 687 قبل از میلاد بازمی گردد. سال جاری این بارش از 27 فروردین تا 5 اردیبهشت ادامه خواهد داشت و پس از غروب ماه در 2 اردیبهشت به اوج خود می رسد. اوج این بارش تا حدود 100 شهاب سنگ در ساعت را شامل می گردد و در مجموع بین 10-15 شهاب سنگ در هر ساعت دیده خواهد شد.

در این زمینه بخوانید:

نگاهی به مهم ترین اکتشافات فضایی در سال 2020

خورشید واقعاً چه رنگی است؟

3- بارش شهابی شهاب اتا دلوی (اردیبهشت)

این بارش در نیمکرۀ جنوبی برترین دید را خواهد داشت. برترین موقع برای تماشا آن یکی دو ساعت قبل از طلوعِ 15 اردیبهشت خواهد بود اما از چند روز قبل هم بعضی از شهاب سنگ ها قابل مشاهده خواهند بود. این شهاب سنگ ها با سرعتی بالغ بر 238 هزار کیلومتر بر ساعت حرکت می نمایند و به صورت قطارهایی درخشان ظاهر می شوند. همانطور که از نام آن پیداست، کانون این بار بسیار نزدیک به ستاره اتا دلو است.

4- ماه گرفتگی کامل (خرداد)

در تاریخ 5 خرداد 1400 یک ماه گرفتگی کامل خواهیم داشت. این پدیده از شرق آسیا، استرالیا، مناطقی از اقیانوس آرام و بیشتر نقاط قارۀ آمریکا قابل مشاهده است. گرفتگی ماه یعنی زمانی که سایۀ زمین روی ماه بیفتد. ماه گرفتگی کامل یا ماه خونین در تاریخ 26 مه اتفاق می افتد و طبق اعلام ناسا باید از شرق آسیا ، استرالیا ، مناطقی از اقیانوس آرام و بیشتر قاره آمریکا قابل مشاهده باشد. ماه گرفتگی زمانی رخ می دهد که سایه سیاره ما مانع از تابش نور خورشید از ماه گردد و همدم ما را در تاریکی کفن کند.

5- خورشیدگرفتگی حلقوی (خرداد)

20 خرداد یک خورشیدگرفتگی حلقوی اتفاق می افتد که به حلقۀ آتش هم معروف است. این پدیده وقتی اتفاق می افتد که ماه از بین خورشید و زمین عبور می نماید اما خورشید را کاملاً نمی پوشاند و یک حلقه درخشان در اطراف سایه ایجاد می نماید. طبق گفته ناسا، این کسوف حلقوی خاص فقط در شمال کانادا ، گرینلند و روسیه قابل مشاهده خواهد بود.

6- باران شهاب سنگ بَرساوُشی (مرداد)

این بارش شهاب سنگ که کانون آن صورت فلکی بَرساوُش است، سال جاری در شب 20 و 21 مرداد به اوج خود می رسد. اما در شب های قبل و بعد از این تاریخ هم قابل مشاهده است. این پدیده از ساعت 10 شب قابل تماشا است.

7- بارش شهاب سنگ جباری (مهر)

اوریونیدها که به روشنایی و سرعت معروف هستند، یکی از زیباترین بارش های شهاب سنگی سال را اجرا خواهند کرد. گفته می گردد که کانون این بارش صورت فلکی جبار است. سرعت حرکت این شهاب سنگ ها بالغ بر 283 هزار کیلومتر است و همین باعث می گردد که با درخشش خیره نماینده ای به صورتی قطارهایی درخشان دربیایند. در هر ساعت حدود 15 شهاب سنگ در تاریخ 28 و 29 مهر ماه در آسمان قابل تماشا خواهد بود.

8- ماه گرفتگی جزئی (آبان)

در 28 آبان 1400 یک ماه گرفتگی جزئی اتفاق خواهد افتاد که از قاره آمریکا، استرالیا و مناطقی از اروپا و آسیا قابل رؤیت است. در این پدیده سایۀ زمین بخشی از ماه را می پوشاند. این دومین و آخرین ماه گرفتگی سال 2021 خواهد بود. این پدیده در ساعت 2:18 28 آبان شروع می گردد و در ساعت 4:02 به اوج خود می رسد و در ساعت 5:47 به خاتمه می رسد.

9- بارش شهاب سنگیِ جوزایی (آذر)

این پدیده از 13 تا 29 آذر رخ خواهد داد. این بارش ها معمولاً شدیدترین بارش های سال هستند که کانون بارش آن صورت فلکی جوزا است. اوج این پدیده در 22 آذر رخ خواهد داد. و برترین ساعت مشاهدۀ آن قبل از طلوع است. این شهاب سنگ ها با سرعتی حدود 127 هزار کیلومتر بر ساعت حرکت می نمایند و در برترین حالت حدود 120 شهاب سنگ در هر ساعت دیده خواهد شد.

منبع: LIVESCIENCE

منبع: ایرنا زندگی

به "مروری بر رویدادهای فضایی سال نو؛ آسمان پر ماجرای 2021" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروری بر رویدادهای فضایی سال نو؛ آسمان پر ماجرای 2021"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید