مشکل قانون مالیات بر خانه های خالی چیست؟

به گزارش وبلاگ ورامین، در حالی که کارشناسان نسبت به نتیجه بخش نبودن روش های منسوخ برای مالیات گیری هشدار داده اند و قانون نو مالیات بر خانه های خالی را ناکارآمد می دانند، اما نظر نمایندگان مجلس این است که این قانون اجرا شود.

مشکل قانون مالیات بر خانه های خالی چیست؟

به نقل از دنیای اقتصاد، در قانون تازه اقتصادیاتی عملا غالب واحدهای مسکونی خالی از سکنه از اقتصادیات معاف شده اند. براساس این قانون سرپرستان خانوار می توانند یک واحد مسکونی در شهر محل اقامت خود داشته باشند که آن را به عنوان اقامتگاه اصلی معرفی کنند. همچنین اگر واحد مسکونی در شهر دیگری داشته باشند می توانند آن را نیز به صورت معاف از اقتصادیات به عنوان اقامتگاه در سامانه ثبت کنند.

در این شرایط اگر یک واحد خالی به نام یک عضو دیگر خانواده باشد، آن نیز معاف از اقتصادیات است. یعنی یک خانوار می تواند علاوه بر اقامتگاه اصلی خود در شهر محل سکونت، دو واحد مسکونی خالی دیگر داشته باشد و برای هیچ کدام اقتصادیات پرداخت نکند. این تبصره در واقع به نفع بخش زیادی از محتکران بازار مسکن است.

در حالی که کارشناسان معتقدند که این قانون بد و ناکارآمد است، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید: اقتصادیات بر خانه خالی به دلیل نداشتن اطلاعات از ملاکان پیروز نشد. کارشناسان بارها تاکید کرده اند که با روش های منسوخ شده نمی توان مشکل مسکن را حل کرد.

مهدی طغیانی در پاسخ به اینکه مجلس چرا از ابزار های منسوخ اقتصادیاتی مانند اخذ اقتصادیات ازخانه ها خالی استفاده کرده است توضیح می دهد: زمانی که اقتصادیات بر خانه های خالی را می نوشتیم نگاهمان این نبود که چون این سیاست منسوخ شده باید کنار گذاشته شود زیرا ممکن است سیاست منسوخی در دنیا اتفاقا مورد نیاز شرایط حال کشور ما باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نداشتن اطلاعات ملاکان و ضعف زیر ساخت های اطلاعات را مهم ترین دلیل پیروز نشدن در اخذ اقتصادیات سالانه از املاک عنوان می کند و می گوید: در حال حاضر نظام قانون گذاری ما به گونه ای نیست که سراغ اخذ اقتصادیات از املاک برویم زیرا پایه اقتصادیاتی اش که ثبت رسمی املاک است در کشورمان وجود ندارد.

اقتصادیات گیری نتیجه بخش

در خصوص این که اقتصادیات گیری درست چه نوع اقتصادیاتی است، نظر کارشناسان این است که نسبت به ارزش اقتصادیات گرفته شود، اما طغیانی می گوید که امکان گرفتن این اقتصادیات وجود ندارد، چرا که دهک هشت و 9 جامعه درشرایطی زندگی می کنند که نمی توانند این اقتصادیات را بپردازند.

نظر کارشناسان این است که این نوع اقتصادیات در برخورد با محتکران کارآمدتر است و برای سفته بازان ریسک و هزینه ایجاد می کند که در نتیجه به نفع همین هشت دهک است.

یک راه حل برای کارآمدتر کردن این طرح می توان نرخ اقتصادیات را به صورت شناور دریافت کرد. در این روش دهک های پایین جامعه هزینه زیادی را متحمل نمی شود و عرضه مسکن موجب تنظیم قیمت ها می شود که به نفع این دهک ها است.

منبع: بلاگ دیوار

به "مشکل قانون مالیات بر خانه های خالی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکل قانون مالیات بر خانه های خالی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید