گردشگری به معرفی چهره واقعی ایران کمک می کند، همکاری صداوسیما با میراث فرهنگی تقویت شود

به گزارش وبلاگ ورامین، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با اشاره به اهمیت توسعه گردشگری و تأثیرگذاری آن در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور گفت: آینده گردشگری ایران بسیار روشن است.

گردشگری به معرفی چهره واقعی ایران کمک می کند، همکاری صداوسیما با میراث فرهنگی تقویت شود

به گزارش خبرنگار وبلاگ ورامین، علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، امروز دوشنبه 30 اردیبهشت 98، در نشست با مدیران شبکه دو سیما که در محل این شبکه برگزار گشت، با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست اضافه نمود: از برنامه های این شبکه که تاکنون با موضوع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پخش شده است، تشکر می کنم. با توجه به تغییرات بسیار زیادی که در دهه های اخیر در صداوسیما اجرا شده و شبکه های جدید ایجاد شده است اما شبکه دو سیما توانسته است همچنان به عنوان یک شبکه قدیمی با ساخت برنامه هایی با محتوای خانواده نقش خود را به خوبی ایفا کند.

مونسان گفت: در سازمان میراث فرهنگی سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داریم که هر سه حوزه بسیار مهم است و هم باید به جنبه فرهنگی و هنری آن توجه داشت و هم به جنبه اقتصادی آن؛ که این مسائل باعث شده است تا یک مأموریت ترکیبی داشته باشیم.

معاون رئیس جمهوری گفت: در ابعاد اجتماعی مأموریت های ما در حوزه میراث فرهنگی و نیز در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی یکی از مهم ترین وظایف ماست. 286 رشته صنایع دستی داریم که تبدیل به کسب وکار شده است. در حوزه میراث فرهنگی نیز ما موظف به پاسداشت آثار تاریخی هستیم ضمن این که موضوع حفظ آداب و سنت ها در حوزه میراث ناملموس نیز یکی دیگر از وظایف ماست و خوشبختانه با تلاش هایی که اجرا شده، یک بازگشت به سمت آداب قدیمی در جامعه اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه گفت: در حوزه صنایع دستی نیز شاهد توجه هنرمندان و مردم به نقوش سنتی و قدیمی هستیم و اهمیت نقوش تاریخی و سنت های قدیمی باعث شده تا مردم به سمت این سنت ها بازگشت داشته باشند و در برخی از فعالیت های صنایع دستی ازجمله فعالیت های مرتبط با طلا در حال حاضر گروهی در حال فعالیت هستند که طرح های سنتی را بر روی طلا اجرا می کنند.

او در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: برنامه ریزی هایی داشته ایم که با همکاری برج سازان کشور در تزئین لابی های برج های تهران از هنرهای سنتی استفاده شود تا هنرهای سنتی به زندگی مردم بازشود و مردم از این سنت ها به خوبی استفاده کنند.

مهاجرت معکوس روستاییان با رونق بوم گردی ها در کشور

مونسان در ادامه به مهاجرت روستاییان به شهرها اشاره کرد و گفت: سال های سال به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان بودیم که خوشبختانه با احداث و رونق بوم گردی ها نه تنها باعث جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها شده بلکه شاهد مهاجرت معکوس هستیم. رونق بوم گردی ها باعث رونق اقتصادی جامعه شده و در حال حاضر روستاهایی با نام روستای بدون بیکار داریم که به واسطه احداث بوم گردی ها شاهد اشتغال در روستاها هستیم.

این مقام مسئول در ادامه گفت: نمونه پیروز در حوزه بوم گردی آقای عباس برزگر است که در بوانات استان فارس توانسته با احداث و راه اندازی بوم گردی برای خود، خانواده و افراد بسیار زیادی شغل ایجاد کند و در طول سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

مونسان گفت: در حوزه اقتصادی نیز با حجم سرمایه گذاری اندک می توان شغل ایجاد کرد و مشاغلی که در حوزه گردشگری و صنایع دستی و میراث فرهنگی ایجاد می شود، مشاغل پایدار است و ورشکستی در این مشاغل بسیار اندک است. ضمن این که مشاغل این حوزه مشاغل خانوادگی نیز تعریف می شود که به استحکام بنیاد خانواده و ارتقای درآمدهای خانواده ها کمک کرده است.

سرعت ایجاد اشتغال در گردشگری 2 تا 2.5 برابر است

او گفت: ضمن این که سرعت ایجاد اشتغال در حوزه مأموریت های ما 2 تا 2.5 برابر سایر حوزه هاست، خوشبختانه بازار گردشگری داخلی ما بسیار بزرگ است و چند کشور همسایه از آن منتفع می شوند. البته در این میان به طور جدی به دنبال افزایش جذب گردشگران خارجی هستیم که در این میان در کنار هتل های متعدد ما، بوم گردی ها نیز مورد توجه گردشگران خارجی قرار گرفته است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه گفت: برخی از روستاهای ما در سال های اخیر با مشکل خشک سالی روبه رو هستند که توجه به صنایع دستی و استفاده از این هنر صنعت توانسته است باعث ایجاد اشتغال در روستاها شود و به طور مثال پیروز ترین روستای ما در حوزه صنایع دستی، روستای کلپورگان در سیستان و بلوچستان است.

او ادامه داد: امروز یکی از بزرگ ترین مسائل کشور موضوع اشتغال است که در این خصوص توجه به حوزه مأموریت های سه گانه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که از آن ها به عنوان کسب وکارهای کوچک نام برده می شود، می تواند به رفع مشکل اشتغال در کشور کمک کند.

مونسان گفت: درخواست من از بانک ها این است که در خصوص اعطای تسهیلات به فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی توجه بیشتری داشته باشند، ما سال گذشته حدود 300میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشتیم از این رو معین است که صنایع دستی و گردشگری می تواند درآمدزا باشد و اشتغال ایجاد کند.

معرفی چهره واقعی ایران از طریق گردشگری و نمایشگاه های موزه ای

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید به سیاه نمایی ها علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و اضافه نمود: تبلیغات منفی علیه کشور ما از سوی برخی رسانه های جهان صورت می گیرد که گردشگری می تواند به معرفی چهره واقعی ایران کمک کند، ضمن این که برگزاری نمایشگاه های موزه ای مشترک با کشورهای مختلف نیز گام دیگری در این خصوص است که با استقبال بسیار خوبی روبه رو شده است که نمونه آن برگزاری نمایشگاه های موزه ای مشترک ایران با هلند و اسپانیاست. این اقدامات به تقویت دیپلماسی ما در جهان کمک می کند. بسکمک از مردم جهان از غنای فرهنگی تاریخی ایران بی خبر هستند که برگزاری نمایشگاه های مشترک موزه ای می تواند به معرفی هرچه بهتر ایران کمک کند.

معاون رئیس جمهوری شرح داد: در حال حاضر شاهد حجم بالای سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی و افتتاح هتل ها هستیم و این حجم از سرمایه گذاری نشان می دهد، آینده گردشگری کشور آینده بسیار روشنی است.

برنامه ریزی برای جذب 2میلیون گردشگر چینی

این مقام مسئول در ادامه به تشریح برنامه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص بازارهای گردشگری کشورهای منطقه اشاره کرد و اضافه نمود: در این خصوص با کشورهایی مثل ترکیه و عراق برنامه های خوبی را پیش بینی کرده ایم و در این میان به دنبال بهره برداری از بازار چین هستیم. چین 121میلیون گردشگر خروجی دارد که بر اساس برنامه ریزی ها به دنبال جذب سالانه 2میلیون گردشگر چینی هستیم.

معاون رئیس جمهوری اضافه نمود: خوشبختانه آقای علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما همکاری خوبی با سازمان ما دارد، اما نیازمند این هستیم که همکاری های این دو دستگاه تقویت شود و از شبکه دو درخواست داریم تا ظرفیت های گردشگری، آثار فرهنگی تاریخی و هنرهای سنتی و صنایع دستی ما را بیش ازپیش معرفی کند. بهشت های پنهانی در کشور داریم که این بهشت های پنهان باید از سوی صداوسیما و رسانه ها به گردشگران داخلی و خارجی به خوبی معرفی شود.

مونسان در ادامه گفت: در صحبت با آقای علی عسکری پیشنهاد دادم باکس هایی برای معرفی جاذبه های گردشگری، آثار فرهنگی تاریخی و صنایع دستی و هنرهای سنتی تدارک دیده شود تا در زمان های مناسب از شبکه های مختلف پخش شود و بتواند به جذب هرچه بیشتر مخاطب و گردشگر کمک کند.

شبکه دو، شبکه خانواده

محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما نیز در این نشست ابتدا به معرفی شبکه دو و تشریح برنامه های این شبکه پرداخت و از آن به عنوان شبکه زندگی نام برد که برنامه های این شبکه حول و محور خانواده ها برگزار می شود.

او اضافه نمود: امیدواریم بتوانیم با ساخت برنامه های مهم و تأثیرگذار با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به موضوع خانواده بیش ازپیش بپردازیم و با توجه به مأموریت های سه گانه سازمان میراث فرهنگی برنامه های مناسبتی برای خانواده ها تولید کنیم.

او اضافه نمود: آماده همکاری با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستیم و این آمادگی را داریم تا جاذبه ها و ظرفیت ها و فرصت های گردشگری ایران را از طریق شبکه دو معرفی کنیم.

جعفری جلوه ادامه داد: پیش از این نیز با ساخت برنامه هایی مانند پل فروردین به معرفی جاذبه های گردشگری کمک کرده ایم.

او با اشاره به صحبت ها و نگاه دکتر مونسان اضافه نمود: بسیار خوشحالم که مدیر سازمان میراث فرهنگی چنین نگاهی به حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارد.

او اضافه نمود: موضوعات مرتبط با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید در برنامه های شبکه دو موردبحث قرار گیرد و با ساخت مستندهای جذاب، تولید برنامه های گفت وگومحور و ساخت فیلم و سریال باید بتوانیم این ظرفیت ها را به خوبی معرفی کنیم.

تصویرسازی مناسب از ایران با توجه به ظرفیت های گردشگری

ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی نیز در این نشست گفت: اگر در هر شبکه ای میراث فرهنگی، صنایع دستی و حوزه گردشگری ما در برنامه های مختلف معرفی می شود، محصول آن گردشگر است و نگاه دعوتگر باید در هر برنامه ای به چشم بخورد تا به جذب هرچه بیشتر گردشگران کمک کند.

او اضافه نمود: توجه به ظرفیت های گردشگری، غنای تاریخی و فرهنگی و هنرهای سنتی به تصویرسازی مناسب از ایران کمک می کند و این مهم تنها توسط سازمان میراث فرهنگی محقق نمی شود بلکه نیازمند همکاری دستگاه های مختلف ازجمله صداوسیما هستیم.

تیموری در ادامه به موضوع توازن سفر اشاره کرد و گفت: جاذبه های گردشگری در کشور ما متوازن است و باید بتوانیم با کمک صداوسیما و رسانه ها به توازن سفر کمک کنیم تا در تعطیلات شاهد ترافیک برخی از مسیرها نباشیم.

معاون گردشگری کشور در ادامه به موضوع تزریق امید و نشاط در جامعه اشاره کرد و اضافه نمود: گردشگری یکی از مهم ترین راه های تزریق نشاط در جامعه است و در نوروز امسال با وجود بارش های شدید و وقوع سیل در برخی از مناطق بر اساس اعلام مرکز آمار در نوروز 98، از هر سه نفر یک نفر سفر رفته اند.

نقش بانوان و بچه ها در حوزه صنایع دستی

پویا محمودیان معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی نیز در این نشست گفت: 75درصد فعالان صنایع دستی را بانوان تشکیل می دهند که این موضوع می تواند برای شبکه دو به عنوان شبکه خانواده حائز اهمیت باشد.

او اضافه نمود: ظرفیت های بسیار زیادی در حوزه صنایع دستی داریم که این ظرفیت ها در روستاهای ما نیز به چشم می خورد که روستای کلپورگان، روستای خراشاد و... نمونه ای از این روستاها هستند و درآمدهای بسیار خوبی نیز دارند.

محمودیان گفت: روستاهایی داریم که به واسطه صنایع دستی به روستای بدون بیکار تبدیل شده اند و به زودی فهرست این روستاها توسط دکتر مونسان منتشر می شود.

معاون صنایع دستی کشور در ادامه به نقش بچه ها در حوزه صنایع دستی اشاره کرد و از پارسا قاضی، کودک هنرمند صنایع دستی به عنوان یکی از بچه ها نخبه در این حوزه نام برد و گفت: در برخی از روستاهای کشور نیز شاهد فعالیت بچه ها هنرمندی هستیم که دارای خلاقیت هستند و با ذوق و علاقه فعالیت های هنری خود را ادامه دنبال می کنند.

فیلم و سریال به جای مستندسازی

علیرضا بای مدیرکل مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی نیز در این نشست با اشاره به صحبت های دکتر مونسان گفت: پیوند دادن زنجیروار سه حوزه مأموریت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشت و برای جذب نسل جوان به این حوزه ها باید به هر سه حوزه توجه داشت.

او گفت: به نظر می رسد به جای مستندسازی باید به سمت ساخت فیلم و سریال برویم و در این فیلم ها و سریال ها بتوانیم جلوه هایی از بناهای تاریخی و هنرهای سنتی و صنایع دستی را به نمایش بگذاریم که می تواند به مارکتینگ و فروش صنایع دستی کمک کند.

بای به تشکیل باکس های مختلف برای معرفی جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری از طریق صداوسیما اشاره کرد و گفت: پیشنهاد من این است که این باکس در ساعاتی ازجمله قبل از خبر 20:30 می تواند پخش شود تا مخاطبان بیشتری با ظرفیت های گردشگری، آثار فرهنگی تاریخی و هنرهای سنتی و صنایع دستی ما آشنا شوند.

منبع: میراث آریا

به "گردشگری به معرفی چهره واقعی ایران کمک می کند، همکاری صداوسیما با میراث فرهنگی تقویت شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری به معرفی چهره واقعی ایران کمک می کند، همکاری صداوسیما با میراث فرهنگی تقویت شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید