گردشگری موسیقی چیست؟

به گزارش وبلاگ ورامین، با رونق گرفتن گردشگری و مطرح شدن آن به عنوان یک صنعت، وجوه مختلف آن نمایان و معین شد. یکی از ابعاد صنعت گردشگری، گردشگری فرهنگی است که انواع مختلفی از سفر مثل گردشگری موسیقی در زیرمجموعه آن قرار گرفته است.

گردشگری موسیقی چیست؟

اهمیت توریستی فرهنگی تا آنجاست که اسمیت کی.ملانی یکی از پژوهشگران برجسته این حوزه معتقد است، این نوع از توریستی از نظر مالی هم برای کشورها سودمند است. ضمن اینکه، در این نوع توریستی میراث و سنت های موجود، به بهتر تصویر کشیدن موقعیت سیاسی مقصد توریستی در آینده یاری خواهد نمود که قطعا موضوع قابل اهمیتی است.

یکی از شاخه های توریستی فرهنگی که موسیقی راک و هیپ هاپ موجب پیدایش و رونق آن شده، توریستی موسیقی است. در این نوع از توریستی، توریستان به منظور شرکت در یک رویداد، فستیوال یا اتفاق موسیقایی خاص اقدام به سفر می نمایند. برای آشنایی بیشتر با این توریستی، همراه مجله وبلاگ ورامین باشید.

منظور از توریستی موسیقی چیست؟

قطعا موسیقی برای علاقه مندان آن یکی از مجذوب کننده ترین جاذبه های سفر است. در این نوع توریستی، موسیقی به عنوان جاذبه ای مطرح می گردد و توریستان به خاطر موسیقی به مقاصد مختلف سفر می نمایند.

شاید بتوان سابقه این نوع از توریستی را به یونان باستان (Dionysia) یا روم (Saturnalia) نسبت داد. در قرون وسطا کارناوال هایی که عمدتا درون مایه های مذهبی داشتند موجب شکل گیری اجتماعاتی در یک مکان و زمان تعیین می شدند. امروزه هم این توریستی به همین معناست، با این تفاوت که ارتباط افراد با موسیقی جدی تر و خاص تر شده است.

به عنوان مثال، یکی از مهم ترین و مشهورترین نماد توریستی موسیقی گذرگاه معروف AbbeyRoad در لندن است که هرساله جهانگرد های زیادی را برای بازدید و گرفتن عکس یادگاری با پیاده رویی که گروه موسیقی بیتلز در سال 1969 آلبوم خود را با عکسی از آن منتشر کردند، می کشاند.

اگر بخواهیم تعریفی ساده از توریستی موسیقی ارائه دهیم، می توان گفت این توریستی شامل افرادی می گردد که با هدف شرکت در یک نمایش، کنسرت موسیقی و یا جشنواره هایی از این قبیل به منطقه ای دیگر سفر می نمایند؛ ملاقات با مشاهیر و بزرگان موسیقی هم یکی دیگر از اهداف سفر در این نوع از توریستی محسوب می گردد.

از سوی دیگر، این توریستی آنچنان پررونق است که اقتصاد توریستی را بر پایه آن بنا نموده اند. به این معنا که، اقدام به شرکت افراد در یک جشنواره، کنسرت یا نمایش و رویدادهایی که برای حضور در آن ها باید سفر کرد، موجب می گردد پول بیشتری به وسیله توریستان در مقاصد خرج شده و در نهایت منجر به رونق اقتصاد محلی مقاصد هدف گردد. به همین علت است که توریستی موسیقی در بسیاری از منطقه ها جهان به یک صنعت پردرآمد تبدیل شده است.

توریستی موسیقی ضمن اینکه باعث ایجاد لذت و احساسی خوشایند در مخاطبان می گردد، فعالیت مهم فرهنگی نیز تلقی می گردد. بعلاوه، می توان گفت علاوه بر تجربه فرهنگی این توریستی که بسیار حائز اهمیت است، سودآوری رویدادهای موسیقی نیز یکی دیگر از مزیت های اصلی آن است. بر اساس آمارهایی که از سوی سازمان جهانی توریستی منتشر شده است، جشنواره های موسیقی صنعت 3/2 میلیارد دلاری در سال 2016 بودند که این رقم تا پیش از سال 2020 با افزایشی دوبرابری به 6 میلیارد دلار رسیده است.

توریستی موسیقی در ایران و پتانسیل هایی که مغفول مانده اند

با توجه به مباحث مطرح شده بسیار واضح است که چرا توریستی مبتنی بر موسیقی، در سراسر جهان، هواداران بسیاری دارد. به گونه ای که امروزه بسیاری از کشورهای پیشرفته ارزش موسیقی را درک نموده و بین توریستی و موسیقی پیوندی ناگسستنی ایجاد نموده اند.

ایران نیز با توجه به اینکه از تنوع قومیتی و فرهنگ فولکلور بسیار غنی برخوردار است، پتانسیل تحقق این نوع از توریستی را داراست. در کشورمان موسیقی و توریستی می توانند به راحتی با هم پیوند خورده و با ایجاد تجربه سفری خوشایند برای توریستان زمینه های انتقال فرهنگ، سنن و آداب و رسوم یک منطقه به دیگران را فراهم آورند.

از آنجاکه، نقطه به نقطه کشورمان موسیقی اصیل خاص خود را دارد. این نوع از توریستی می تواند به عنوان یکی از الگوهای شاخص در فرهنگ فولکلور ایران با استفاده از مجذوب کنندهیت های موسیقی های محلی و جشنواره های موسیقی، ضمن احیای آداب ورسوم محلی نقش موثری در جذب توریست و در نهایت توسعه توریستی فرهنگی، ایفا نماید.

با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه گزارش به معرفی بعضی از جاذبه های توریستی موسیقی موجود در کشور می پردازیم:

سیستان و بلوچستان

موسیقی سیستان وبلوچستان، نماد فرهنگ و تمدن ایران باستان است. موسیقی مقامی بلوچستان نسبت به سایر موسیقی هایی که در نواحی مختلف ایران وجود دارند از از کیفیت و جایگاه خاصی برخوردار است. تنوع ملودیک و ریتمیک آثار، وجود سازهایی با بافت و ساخت متفاوت از دیگر سازهای خطه های مختلف ایران و وجود نوازندگان صاحب نام از ویژگی هایی است که موسیقی این منطقه را متمایز نموده است.

لرستان و توریستی موسیقی

وجود تصاویری از پایکوبی و پایکوبی و آلات موسیقی در سفالینه هایی که از کاوش های باستان شناسی در منطقه ها لرنشین، به دست آمده بیانگر وجود موسیقی در هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح در این منطقه است. تحقیقات حکایت از آن دارد که موسیقی نزد اقوام لر قدمت دیرینه ای داشته و در عهد ساسانی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است.

کردستان

بی شک یکی از غنی ترین و پربارترین موسیقی های محلی ایران موسیقی کردستان است. این موسیقی ریتمیک، همراه با پایکوبی محلی است که هواداران بسیاری دارد که می تواند به عنوان یکی از جاذبه های توریستی موسیقی مطرح گردد.

بوشهر

موسیقی دانان و پژوهشگران موسیقی معتقدند ریتم، سرعت، تکیه صدا و فرم در موسیقی هر منطقه، ارتباط مستقیمی با زبان آن منطقه دارد. شاید مصداق شاخص این موضوع موسیقی سنتی بوشهر باشد و به همین علت است که در بوشهر، به علت تفاوت در گویش مردم نواحی مختلف، موسیقی هر محله با محله دیگر فرق دارد.

گیلان

گیلان منبع ترانه های فولکور (محلی) است. موسیقی در گیلان در دو منطقه دیلمان در شرق و تالش در غرب این استان قابل آنالیز است. موسیقی در این دو ناحیه از نظر زبان، آداب و رسوم و نغمه ها تفاوت های زیر بنائی باهم دارند که در نواحی مرکزی با هم آمیخته شده اند.

مازندران

مازندران را می توان خاستگاه اصلی کلیه نغمه ها، آواها و نواهای پنجگانه زبان تبری دانست. موسیقی در همه نواحی این منطقه عمومیت و کاربرد داشته و با زندگی افراد بومی عجین شده است.

خوزستان و توریستی موسیقی

موسیقی لری و بختیاری موسیقی غالب در منطقه های از خوزستان مانند دزفول، اندیمشک و شوشتر است. در جنوب خوزستان سازها و ریتم های موسیقی عرب نمود بیشتری دارد.

این توریستی از بخش های مهم توریستی فرهنگی است که در سرتاسر جهان به عنوان یک صنعت پردرآمد مورد توجه قرار گرفته است. از این رو، از متولیان امر در ایران به عنوان کشوری که قوم های مختلفی را در خود جای داده که هریک دارای سبک و ریتم خاصی از موسیقی و ساز مخصوص به خود هستند، انتظار می رود، با توجه به وجود فرهنگ غنی موسیقایی که در جای جای کشورمان به چشم می خورد، با نگاهی ویژه به جایگاه و ظرفیت های موسیقی محلی و سنتی موجود در کشور، زمینه های رشد و توسعه این نوع از توریستی را فراهم آورند.

منبع: علی بابا

به "گردشگری موسیقی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری موسیقی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید