5 روش مدیریت هزینه ها در زندگی

به گزارش وبلاگ ورامین، مدیریت هزینه ها در زندگی باید در صدر لیست کارهای مهم برای هر فردی باشد. زندگی در یک خانه با برنامه مالی منظم شادتر و سالم تر است. با این وجود تنظیم برنامه مناسب برای مدیریت هزینه ها یکی از دغدغه های دلهره آور محسوب می شود. در این بخش از انگیزه نحوه مدیریت مالی را برایتان ارائه کرده ایم تا بتوانید یک برنامه مالی منظم برای خودتان تدوین کنید.

5 روش مدیریت هزینه ها در زندگی

مدیریت هزینه ها در زندگی

برای نظم دادن و مدیریت هزینه ها در زندگی باید برنامه ریزی منظمی داشته باشید. در ادامه برخی از روش های کارآمد برای نظم دادن به هزینه ها با توجه به میزان درآمد را ارائه کرده ایم.

1. میزان موجودی را مشخص کنید

اولین مرحله از برنامه ریزی برای مدیریت هزینه های زندگی؛ مشخص کردن میزان پس انداز، هزینه ها و سرمایه گذاری است. هزینه های آب، برق، گاز و تلفن که به صورت دوره ای ارسال می شوند را باید مشخص کنید.

سپس باید هزینه های درمان، بیمه و… را نیز به این مبلغ اضافه کنید. برای هزینه هایی که برای ایام خاص سال مانند عید و جشن ها در نظر می گیرید 10 درصد به مبلغ کل اضافه کنید. این مبلغ را بر 12 که تعداد ماه های سال است تقسیم کنید تا هزینه ماهیانه ثابتی که دارید مشخص شود.

هزینه مشخص شده را از میزان موجودی کم کنید و باقی مانده را به دست بیاورید. اگر باقی مانده منفی شد، یعنی شما با کسری بودجه روبرو هستید.

قبل از بررسی مبلغ پس انداز، مخارج و سرمایه گذاری باید فکری به حال این کسری بودجه بکنید. بودجه شما باید افزایش پیدا کند تا بتوانید از عهده مدیریت هزینه ها در زندگیتان بر بیایید.

2. یک صندوق پس انداز اضطراری داشته باشید

اگر هیچ پولی برای روزهای غیر قابل پیش بینی در نظر نگرفته اید، بهترین راه این است که یک صندوق پس انداز ضروری برای مدیریت هزینه ها در زندگی خودتان داشته باشید.

برنامه ریزی کنید که درصدی از درآمد ماهیانه خود را که واجب است خرج کنید و بقیه پول را درون این صندوق قرار دهید. فرض کنید شما پس از کسر هزینه های اضطراری و مخارجتان مبلغ یک میلیون تومان در دسترس دارید. اگر عددی در حدود 5 تا 10 درصد (50 تا 100 هزارتومان) خرج کرده و مابقی را (90 تا 95 درصد) درون صندوق پس انداز ضروری قرار دهید در پایان 3 ماه مبلغ 2میلیون 800 هزار تومان ذخیره شده خواهید داشت.

با صندوق پس انداز اضطراری می توانید نیازهایتان را برای 5 سال آینده بررسی کنید. همچنین با کمک این روش می توانید میزان صرفه جویی ماهیانه را مشخص کنید.

به عنوان مثال برای داشتن پیش قسط خرید خودرویی به عدد 25 میلیون تومان در پایان 5 سال نیازمندید. (تورم موجود در کشور در نظر گرفته نشود) شما می بایست در هر سال مبلغ 5 میلیون تومان کنار گذاشته و برای این مبلغ هر ماه باید حدود 420 هزار تومان پس انداز کنید. شما به راحتی می توانید مبلغ 580 هزار تومان از پول در دسترستان را در ماه ذخیره نمایید.

مدیریت هزینه ها در زندگی

3. حداقل 5 درصد از درآمدتان را پس انداز کنید

میزان مبلغی که در قالب حساب بازنشستگی، اوراق قرضه و … سرمایه گذاری می کنید به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این موارد می توان به سن، میزان درآمد و دارایی هایی که در حال حاضر دارید اشاره کرد.

به عنوان مثال اگر شما فردی هستید که 40 سال سن دارد و در حاضر مالک خانه و دارایی های دیگر هستید؛ توصیه می شود حدود 10 تا 15 درصد از کل درآمدی که دارید را سرمایه گذاری کنید.

از سوی دیگر اگر سنی بین 20 تا 30 سال دارید و در پی افزایش دارایی هایتان مانند املاک و مستغلات هستید. واقع بینانه است که 5 یا 10 درصد از دارایی را سرمایه گذاری کرده و مابقی را برای پس انداز و هزینه ها مد نظر قرار دهید.

4. بیشتر از درآمدتان خرج نکنید

میزان هزینه ای که در ماه برای موارد مختلف در نظر می گیرید یک تصمیم شخصی است. با این وجود این مبلغ به طور مستقیم روی توانایی پس انداز کردن و سرمایه گذاریتان تأثیرگذار است. هنگام تصمیم گیری در مورد بودجه باید به منابع مالی، میزان پس انداز و اهداف سرمایه گذاری توجه کنید. در صورت امکان برای پس انداز و اهداف سرمایه گذاری که دارید هر ماه برنامه ریزی کنید.

در ادامه دو نمونه از برنامه ریزی های ماهیانه برای آشنایی بیشتر ارائه شده است.

برنامه ریزی مالی برای 1 میلیون تومان (مبلغ مازاد بر مخارج شما در ماه)

  • 420 هزار تومان پس انداز برای خودرو (به هدف 25 میلیون تومان پس انداز در عرض 5 سال)
  • 420 هزار تومان سرمایه گذاری
  • 160 هزار تومان هزینه متفرقه

برنامه ریزی برای 2 میلیون تومان (مبلغ مازاد بر مخارج شما در ماه)

  • 250 هزار تومان پس انداز برای تعطیلات سالیانه
  • 1.5 میلیون تومان پس انداز برای سرمایه گذاری
  • 250 هزار تومان هزینه های متفرقه

در نمونه های ارائه شده مشاهده می کنید که میزان پس انداز، مخارج و سرمایه گذاری باید متناسب با درآمدتان باشد. با کسب اطلاعات درباره این روش می توانید آن را بر اساس درآمدتان تنظیم نمایید.

5. هدفمند خرید کنید

یکی از مواردی که سبب می شود خانواده ها حساب دخل و خرج از دستشان خارج شود بی فایده خرید کردن است. برای غلبه به این مشکل باید هدفمند به خرید بروید. مواردی که برای کمتر کردن هزینه ها و درست خرید کردن باید به آن ها توجه داشته باشید را ارائه کرده ایم.

بیشتر بخوانید: چگونه پول خرج کنیم و چگونه بفهمیم چه چیزهایی ارزش پول خرج کردن دارند؟

خرید لوازم در حراج

برای انتخاب لوازم و وسایل مورد نیازتان بازارهای هدف را جستجو کنید. این روش کمک می کند تا محصول مورد نظر را با هزینه کمتری بخرید. بهترین زمان برای خرید، وقتی است که فروشگاه ها برای لوازمشان حراج فصلی یا مناسبتی در نظر می گیرند.

خودداری از خرید کردن برای تفریح

خرید کردن برایتان تفریح نباشد! در این حالت وسایل زیادی خریداری می کنید. شاید به هیچ کدام از وسایل نیاز نداشته باشید و در این صورت مبلغ زیادی از پس اندازتان از بین می رود.

اجتناب از خرید لوازم غیر ضروری گران قیمت

لوازم خانگی که گران قیمت هستند و هنوز کارایی لازم را دارند بی فایده تعویض نکنید. این کار سبب می شود که هر چند ماه یکبار و هر سال مبلغ زیادی از سرمایه خود را از دست بدهید.

با خرید وسایل گران قیمت نمی توانید مدیریت هزینه ها در زندگی را انجام دهید. بهتر است به جای خرید مجدد آن ها، نسبت به تعمیر وسیله خراب اقدام کنید.

تهیه لیست خرید

برای رفتن به فروشگاه از قبل لیست آماده کنید. این کار مانع از این می شود که مواردی که مورد نیازتان نیست را خریداری کنید و هزینه هایتان زیاد شود.

معرفی اپلیکیشن برای مدیریت هزینه های زندگی

در گذشته اغلب افراد برای مدیریت هزینه ها در زندگی از قلم و کاغذ استفاده می کردند. با پیشرفت تکنولوژی دیگر نیازی نیست که همیشه دفتر و قلم همراه داشته باشید.

با استفاده از گوشی همراه و اپلیکیشن هایی که به این منظور ارائه شده اند به راحتی می توانید مدیریت هزینه ها در زندگیتان را در دست بگیرید.

در این بخش از ستاره برخی از اپلیکیشن های کاربردی برای این کار را معرفی کرده ایم.

1. اپلیکیشن حسابداری شخصی پارمیس

اپلیکیشن پارمیس یکی از برنامه هایی است که می توانید برای مدیریت هزینه ها در زندگی از آن کمک بگیرید. با استفاده از این اپلیکیشن می توانید تراکنش ها و حساب های مالی خودتان را مدیریت کنید. با کمک این اپ می توانید میزان خریدهای سوپر مارکتی و مصرف بنزین ماهیانه را مدیریت کنید و در نهایت میزان درآمد و هزینه هایی که در ماه داشته اید را بسنجید.

2. اپلیکیشن دخل و خرج

برای این که دخل و خرجتان را مدیریت کنید می توانید از اپلیکیشنی که با همین نام طراحی شده است استفاده کنید. در این اپ 40 دسته بندی برای مدیریت هزینه ها در زندگی در نظر گرفته شده است. در اپلیکیشن دخل و خرج می توانید حساب بانکی تان را تعریف کنید. مدیریت تراکنش ها، حمل و نقل، ورزش و… از طریق این اپ به راحتی امکان پذیر است.

3. اپلیکیشن جیب پلاس

جیب پلاس اپلیکیشنی کارآمد برای مدیریت هزینه های زندگی است. این برنامه امکان اضافه کردن کارت های بانکی برای پرداخت و خرید را دارد. برای این که بدانید چه میزان برای پوشاک هزینه کرده اید یا هزینه های متفرقه مانند هزینه تعمیرات چه اندازه بوده است، به شما پیشنهاد می کنیم اپلیکیشن جیب پلاس را از گوگل پلی دانلود کرده و استفاده کنید.

4. اپلیکیشن بودجه

اپلیکیشن بودجه نیز برای این که هزینه های جانبی زندگی را مدیریت کنید ارائه شده است. این برنامه تک تک مواردی که مصرف کرده اید را در دسته بندی مشخص با تاریخ به نمایش می گذارد. نمودار اپلیکیشن بودجه برآیند موفقیت در مدیریت هزینه ها را نمایش می دهد. از دیگر موارد قابل توجه این اپ امکان تنظیم رمز عبور است. با تنظیم رمز عبور، تنها خودتان می توانید به برنامه دسترسی داشته باشید.

سخن آخر

برای زندگی آرام و رسیدن به آرزوهای کوچک و بزرگ، یکی از بهترین روش ها مدیریت هزینه ها در زندگی است. شما باید دخل و خرجتان را هماهنگ کنید. با این روش می توانید برای خرید خانه جدید یا سرمایه گذاری برنامه ریزی کنید. از جمله راه های کاهش هزینه های زندگی می توان به هدفمند خرج کردن و داشتن صندوق پس انداز اضطراری اشاره کرد.

شما چه راهکارهایی را برای مدیریت هزینه های زندگی و ذخیره بیشتر پول در نظر دارید؟ نظرات و پیشنهادهای خودتان را با تیم انگیزه و مخاطبین ما در میان بگذارید. اگر صاحب کسب و کار شخصی خودتان هستید توصیه می کنیم اصول کاربردی کاهش و مدیریت هزینه ها در کسب و کار را نیز مطالعه کنید.

منبع: مجله انگیزه

به "5 روش مدیریت هزینه ها در زندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 روش مدیریت هزینه ها در زندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید