آب خزر یک متر پایین رفته است

به گزارش وبلاگ ورامین، رئیس سازمان نقشه برداری اطلاع داد که به دلیل کاهش بارش ها وکاهش ورودی آب از رودخانه ها و بخصوص حوزه ولگا سطح آب دریاچه خزر طی دو سال اخیر چهار سانتی متر و طی 10 سال اخیر یک متر کاهش یافته و به نظر می رسد این روند ادامه دار خواهد بود.

آب خزر یک متر پایین رفته است

به گزارش وبلاگ ورامین، صبح امروز اولین نشست خبری مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه برداری کشور برگزار گردید. مسعود شفیعی در این نشست از کاهش چهار سانتی متری سطح دریای خزر طی دو سال اخیر و کاهش یک متری آن طی ده سال اخیر اطلاع داد.

او اظهارکرد: طی یک دهه گذشته به اندازه 380 کیلومتر مربع معادل 12 دریاچه ارومیه در زمان پرآبی آن از آب دریای خزر کاسته گردیده و به نظر می رسد روند کاهنده آن با توجه به داده هایی که بطور ماهیانه از این حوزه دریافت می کنیم، ادامه خواهد داشت.

شفیعی کمبود بارش ها، کاهش سطح ورودی آب از رودخانه ها و بخصوص کاهش آب از حوزه ولگا در روسیه را از مهم ترین عوامل پایین آمدن سطح آب دریای خزر مطرح نمود.

نقشه های ایرانی جای نقشه های انگلیسی را گرفتند

رئیس سازمان نقشه برداری همچنین با بیان اینکه سال گذشته موفق شدیم با ارائه چارت هایی از خلیج فارس، بعد از نیم قرن نقشه های ایرانی را جایگزین نقشه های انگلیسی کنیم، گفت: طبیعتا وقتی این اتفاق مهم رخ داد، نام خلیج فارس را درج کردیم و همه شناورهای خارجی از این نام استفاده می نمایند. سال جاری هم امیدواریم در حوزه خزر، نقشه های ایران را جایگزین نقشه های روسیه کنیم. هم اکنون در دو منطقه نقشه های ما تایید گردیده و در پنج منطقه دیگر منتظر تایید IHO (سازمان بین المللی هیدروگرافی) هستیم تا به این مهم نیز دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: سابقا هیچگاه چارت های ما در حوزه های بین المللی منتشر نمی شد، چرا که باید با استانداردهای بین المللی تطبیق داده می شد. اما اخیرا از طریق کمیته ملی هیدروگرافی ایران و با همکاری سایر سازمان ها و ارتباط با سازمان بین المللی هیدروگرافی در فاز اول 41 چارت را از خلیج فارس منتشر کردیم و تعداد زیادی چارت دیگر در نوبت انتشار داریم.

احتمال تغییر نام دریای خزر

آنطور که شفیعی اظهار داشت: هم اکنون در نقشه های داخلی این دریا را با نام خزر می شناسیم و در حوزه بین المللی با نام کاسپین. محتمل است در نقشه های داخلی نیز نام کاسپین را برای دریای خزر انتخاب کنیم که ریشه ایرانی دارد.

رژیم حقوقی دریای خزر مسئله ای ندارد

رئیس سازمان نقشه برداری همچنین با اشاره به کنوانسیون حقوقی دریای خزر که 21 مرداد ماه در قزاقستان به امضا رسید، افزود: این کنوانسیون هم نکات فنی دارد و هم نکات حقوقی. در خصوص نکات فنی نظرات خود را اظهار داشتیم و در مورد نکات حقوقی هم موضوعاتی را ارائه دادیم که به وزارت امور خارجه و کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه دادیم. مهم ترین مسئله آن تعریف خط مبدأ است که بر مبنای ارتفاع منفی 28 متر محاسبه گردیده است. در این خصوص با روسیه اختلاف حدود نیم متر تا یک متر داریم، البته آنالیز های ما از کنوانسیون خزر نشان می دهد هم اکنون این معاهده مسئله ای از نظر فنی ندارد.

درآمد نیم میلیون دلاری سازمان نقشه برداری در دو سال اخیر

شفیعی با بیان اینکه از اواخر سال 2015 فروش چارت را شروع کردیم، اظهار داشت: از سال 2015 تا 2017، 63 هزار و 205 چارت مربوط به دریای عمان و خلیج فارس به فروش رساندیم که عمدتا توسط شناورهای خارجی خریداری گردیده است. از این طریق 450 هزار دلار درآمد حاصل گردیده که نصف آن به موسسه پریمار اختصاص یافته است، اما از سال 2017 به بعد سهم موسسه پریمار از هر چارت به یک دلار کاهش یافته و بدین ترتیب از 144 هزار و 506 چارت فروخته گردیده درآمدی معادل 822 هزار و 729 دلار به دست آمده که بدین ترتیب با توجه به سهم 80 درصدی ایران درآمد سازمان نقشه برداری ایران 542 هزار دلار بوده است.

وی ادامه داد: روند کسب درآمد می تواند افزایش پیدا کند، چرا که ما دائما در حال افزایش چارت های خود هستیم و با منابع حاصل از فروش آن ها می توانیم عملیات هیدروگرافی را افزایش دهیم، بطور مثال شناورهای بیشتری خریداری کنیم و محدوده خود را نیز گسترش دهیم.

رئیس سازمان نقشه برداری با بیان اینکه سالیانه دو تا شش میلیارد تومان هزینه داریم، اظهارکرد: طبیعتا اگر نتوانیم درآمدهای خود را بالا ببریم، هزینه های ما حدر می گردد. کما اینکه از سال 1391 تا 1396 هیچگونه عملیات هیدروگرافی نداشتیم و درآمدی هم به دست نیاوردیم.

شفیعی توضیح داد: در حال حاضر سه شناور در آب های خلیج فارس داریم که یکی از آن ها به عنوان ایران آب نگار یک فعال است و بخش زیادی از چارت های ما توسط این شناگر فراوری گردیده است. در شمال شناگر اختصاصی نداریم و از طریق اجاره کردن شناورهای دیگر از شیلات و سازمان بنادر و دریانوردی کار هیدورگرافی را انجام می دهیم. نکته مهم آن است که خلیج فارس و دریای عمان آب های مهمی هستند و در حوزه ورود به کشور محسوب می شوند، بنابراین به یک شناور دیگر برای فراوری چارت احتیاج داریم که البته هزینه های سرسام آوری دارد. در دریای خزر هم جا دارد یک شناور اختصاص دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آب خزر یک متر پایین رفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب خزر یک متر پایین رفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید