ازدواج و بسترسازی فرهنگی؛ از خانواده تا دولت

به گزارش وبلاگ ورامین، گزارش ها حاکی از اینست که رشد سن ازدواج و ترس از شرایط مالی و نبود امنیت شغلی و همه از مشکلاتی است که نمی توان کتمان کرد.

ازدواج و بسترسازی فرهنگی؛ از خانواده تا دولت

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فاطمه کول؛ خانواده به مثابه مهم ترین کانون و نهاد انسان ساز در جامعه اینک در خطر است، گزارش ها حاکی از اینست که رشد سن ازدواج و ترس از شرایط مالی و نبود امنیت شغلی و همه از مسائلی است که نمی توان کتمان کرد. باید پذیرفت که جوانان آینده دار این کشورند و اگر برنامه ریزی درست و اجرایی برای مدیریت شرایط امروز صورت نگیرد باید نگران آینده بود.

اگر مسئله ازدواج حل نگردد باید پذیرفت تبعات زیادی را در جامعه به دنبال خواهد داشت. چراکه شخصیت انسان ها درون خانواده شکل می گیرد و با توجه به اینکه ما در یک جامعه اسلامی و با نگاه دینی زندگی می کنیم دولتمردان باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

در سال 1384 قانونی با نام تسهیل ازدواج جواناندر مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که در ماده یک این قانون آمده است که به منظور توانمند سازی جوانان برای تشکیل خانواده دولت مکلف است صندوق اندوخته ازدواج جوانان را ایجاد کند.

حال آنکه باید پرسید که کدام وام ازدواج است که جوانان برای دریافت آن نباید ماه ها سرگردان شوند! و در انتها با مسائل فراوان ترجیح می دهند عطای آن را به لقایش ببخشند، کدام گام برای جوانان برداشته شده است که به آینده آن ها یاری کند؟!

از سایر علل می توان به عدم وجود یک نهاد و متولی تعیین در حوزه ازدواج، کم کاری دستگاه های فرهنگی و عدم اولویت دادن به این موضوع مهم، بیکاری، اعتیاد، تورم، گرانی مسکن و مهریه بالا، عدم رعایت معیارهای انتخاب همسر ،پناه بردن به فضای مجازی و دنبال کردن پیج های پر فالور و معیارسازی گاها غلط و مقایسه با زندگی شخصی خود و فاصله دریافت از سبک زندگی اسلامی، اسراف، چشم و هم چشمی ،همان طور که می دانید برگزاری مراسم های متعدد و خرید سنگین هیچ تاثیری در سرنوشت و آینده و خوشبختی ندارد ولی چه بسیار افرادی که به خاطر چشم و هم چشمی حاضر به عقب نشینی نیستند.باید لزوم حذف و کنار گذاشتن یک سری آداب و رسوم غلط بر همگان تعیین گردد .

همگان باید در ترویج ازدواج آسان و ساده بکوشند. البته آسان به معنای ازدواج بدون تحقیق و با نگاه سطحی و احساسی نیست، چراکه این ازدواج ها پایدار نیستند.

ازدواج آسان یعنی با شرایط ساده تری بتوانند زندگی خود را آغاز نمایند و چشم و هم چشمی ها را در آغاز زندگی خود دخالت ندهند. از دیگر عوامل میتوان به عدم توجه به موضوع مهم مشاوره و آموزش نامناسب زوج ها نام برد.

حل مسائل ازدواج جوانان یک عزم ملی و جدی از خانواده تا دستگاه های فرهنگی و رسانه ها تا معتمدین و... را می طلبد.دست اندرکاران و متولیان امور فرهنگی و اجتماعی باید در این زمینه قدم هایی بردارند، بنابراین هرکس و هر مقام باید به سهم خود در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

بیاییم از خودمان آغاز کنیم و با ریشه زدن در آداب و رسوم غلط باعث رشد سن ازدواج نشویم ...

فاطمه کول - عضو انجمن اسلامی مستقل دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط وبلاگ ورامین نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ازدواج و بسترسازی فرهنگی؛ از خانواده تا دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ازدواج و بسترسازی فرهنگی؛ از خانواده تا دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید