باکو و آستانه در خزر سرمایه گذاری می نمایند

به گزارش وبلاگ ورامین، آذربایجان و قزاقستان قصد دارند یک گروه کاری برای تقویت ظرفیت های حمل ونقلی و لجستیکی منطقه ای در دریای خزر ایجاد نموده و نیز اقتصاد خود در بخش غیرنفتی و غیرگازی را توسعه دهند.

باکو و آستانه در خزر سرمایه گذاری می نمایند

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل وبلاگ ورامین، به نقل از وستنیک قفقاز، Kaspian News در Leveraging The Caspian Sea, Azerbaijan & Kazakhstan Are Eager To Build Up Transportation Сектор می نویسد که در اواخر ماه فوریه رؤسای شرکت دریایی آذربایجان خزر و راه آهن قزاقستان در خصوص مسائل مربوط به جهتهای حمل ونقل دریایی در دریای خزر و همچنین کار آذربایجان به روی مدرن سازی نیروی دریایی خود دیدار کردند.

رئیس شرکت کشتیرانی دریای خزر آذربایجان رئوف ولی یِف گفت: شرکت کشتیرانی دریایی خزر آذربایجان همچنان به استراتژی خود ادامه خواهد داد تا از افزایش حجم حمل ونقل در دریای خزر اطمینان حاصل کند. او خاطرنشان کرد که این شرکت میخواهد در امسال پنج کشتی جدید خریداری کند. دو کشتی از این پنج کشتی در شرکت کشتیرانی باکو ساخته خواهند شد، سه کشتی دیگر از شرکت های خارجی خریداری خواهند شد. در طول پنج سال گذشته، این شرکت 20 کشتی را برای جایگزینی کشتی های قدیمی خود خریداری نموده است.

در این نشست همچنین امکان جهت حمل ونقل بین المللی دریایی مورد بحث نهاده شد. هم در باکو و هم در آستانه، اطمینان دارند که، به محض اینکه این جهت با ظرفیت کامل به اجرا درآید، تحویل کالا از چین به اروپا سریعتر صورت می گیرد. این جهت موازی با خط راه آهن سراسری سیبری روسیه است، از چین به وسیله قزاقستان، دریای خزر، آذربایجان، گرجستان، ترکیه، به کشورهای اروپایی می رود. با استفاده از این جهت حمل ونقل بین المللی دریایی، زمان حمل کالا می بایست از یک ماه تا 14 روز کاهش یابد، علاوه بر این، هزینه حمل ونقل بین المللی نیز کاهش خواهد یافت.

کشورهای خزر، به ویژه آذربایجان و قزاقستان، بخش حمل ونقل و انتقال کالا را به عنوان راهی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود می دانند. آذربایجان از یک پتانسیل ژئواستراتژیکی بزرگی برخوردار است؛ جهتهای هوایی، دریایی، راه آهن و جاده ای در اوراسیا از جمله همین جهت حمل ونقل بین المللی دریایی، کوریدورهای شمال جنوب و شرق غرب و همچنین راه آهن باکو تفلیس قارص از این کشور عبور می نماید.

بندر جدید باکو، که سال گذشته افتتاح شد، تبدیل به بزرگترین و مدرنترین بندر دریای خزر شده است. انتظار می رود که نقش کلیدی در حمل ونقل دریایی بین دریای سیاه و دریای خزر را بازی کند. این بندر به بزرگراه ها و راه آهن های موجود در آذربایجان متصل شده است، که می تواند منطقه هایی را که دسترسی به دریا ندارند با کشورهای منطقه، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان مرتبط سازد، تا اینکه کالاهای خود را بتوانند به وسیله این جهت به بازارهای اروپایی برسانند. به گزارش کمیتۀ آمار دولتی آذربایجان، در سال گذشته حجم کالای حمل ونقل دریایی به 8.2 میلیون تن رسید.

قزاقستان، به عنوان همسایه آذربایجان، میخواهد حمل ونقل محموله های دریایی را افزایش داده تا حجم حمل ونقل کالای چینی به وسیله قزاقستان افزایش یابد و کالاها را به وسیله باکو به اروپا برساند. چین، همسایه شرقی قزاقستان، بزرگترین کشور آسیای مرکزی را به عنوان دروازه ورود به بازارهای غربی می بیند. پکن قبلاً آستانه را در ابتکار یک کمربند یک راه خود قرار داده است، که هدف آن احیای جاده ابریشم افسانه ای در شرایط مدرن است. قزاقستان در سال 2015 پس از اینکه کشورها به توافق رسیدند تا به راه آهن قزاقستان بپیوندند، به این طرح بلندپروازانه چین در سال 2015 پیوست.

به منظور افزایش ظرفیت حمل ونقل منطقه ای و امکان لجستیک جهانی در سال 2018، قزاقستان یک مجتمع کشتی در بندر خزری کوریک راه اندازی کرد. ظرف مدت 10 ماه در سال 2018 حجم حمل ونقل کانتینری به وسیله قزاقستان به 411،500 استاندارد کانتینری TEU (معادل بیست پا) رسید که 49٪ بیشتر از دوره مشابه سال قبل است. در همان زمان، در جهت چین اروپا چین، این رقم 235.500 TEU بود، که 54٪ بیشتر نسبت به مدت مشابه سال 2017 است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "باکو و آستانه در خزر سرمایه گذاری می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باکو و آستانه در خزر سرمایه گذاری می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید