آنالیز روتر شیائومی Mi AIoT AX3600: الان وقتشه به وای فای 6 کوچ کنید

به گزارش وبلاگ ورامین، بیش از دو سال از ورود روترهای وای فای 6 (استاندارد 802.11ax) به بازار می گذرد.

آنالیز روتر شیائومی Mi AIoT AX3600: الان وقتشه به وای فای 6 کوچ کنید

وای فای 6 در چندین پارامتر بهتر و سریع تر از وای فای 5 (استاندارد 802.11ac) است. روی همان دو باند رادیویی مشهور 2.4 و 5 گیگاهرتز کار می نماید ولی پهنای باند بیشتری می دهد؛ سرعت انتقال اطلاعات بالاتر است، فناوری مدولاسیون و فشرده سازی پیشرفته تری دارد؛ از پروتکل رمزنگاری WPA3 پشتیبانی می نماید و مصرف انرژی کمتری روی دستگاه های همراه خواهد شد.

در روترهای وای فای 6، امکان استفاده از آنتن های بیشتری وجود دارد و قدرت سیگنال دهی و پوشش وای فای گسترده تر می گردد.

در ابتدای ورود روترهای وای فای 6 به بازار در سال 2019، شاهد قیمت بسیار بالای آن ها بودیم؛ به طوری که اصلا خریدشان به صرفه نبوده و توصیه نمی شد. در کنار قیمت گران، هنوز بسیاری از گوشی های تلفن همراه، تبلت ها، لپ تاپ ها، پی سی ها، تلویزیون ها و دیگر گجت ها از استاندارد وای فای 6 پشتیبانی نمی کردند.

امروز، وقتی از وای فای 6 صحبت می کنیم؛ تقریبا هم قیمت روترهای این نسل شکسته شده و هم غالب اسمارت فون های پرچم دار، رده بالا، میان رده و مقرون به صرفه قیمت از این نسل پشتیبانی می نمایند. لپ تاپ ها با وای فای 6 عرضه می شوند و مادربورد پی سی ها دارای کارت شبکه وای فای 6 است.

در این مدت، چندین روتر وای فای 6 وارد بازار ایران شدند ولی به خاطر قیمت بسیار بالا در حد 10 الی 15 میلیون تومان، عملا بدون مشتری و خریداری بوده و پس از مدتی دیگر عرضه نشدند.

اما روتر وای فای 6 شیائومی Mi AIoT AX3600 از همان ابتدا با قیمت نسبتا مناسبی در حدود 4.5 میلیون تومان وارد بازار ایران شده و بعد به تدریج قیمت خود را از دست داد تا امروز که در بعضی فروشگاه ها بین 2.5 تا 3 میلیون تومان دیده می گردد. یعنی قیمتی برابر با یک مودم دو بانده 802.11ac رده میانه!

پس، می توانیم امروز این روتر شیائومی را مورد آنالیز قرار دهیم و درباره مزایای وای فای 6 صحبت کنیم. اگرچه هنوز عموم مردم قدرت خرید این روتر را ندارند ولی دیگر آنچنان دور از دسترس نیست و گیمرها، تولیدنمایندگان محتوا، مالتی مدیاکارها، کاربران حرفه ای و کسب وکارها می توانند آن را خریداری و به نوترین نسل وای فای مهاجرت نمایند.

طراحی روتر شیائومی AX3600: مجذوب کننده و خاص

وقتی برای اولین بار به این روتر نگاه می کنیم؛ همزمان تعجب نموده و شیفته اش می شویم. طراحی ظاهری روتر شیائومی AX3600 با روترهای قبلی این شرکت تفاوت های عظیم و آشکاری دارد.

معمولا شیائومی روترهای بسیار ساده، مینیمالیستی، سفید رنگ، کوچک و دوست داشتنی می ساخت اما در روتر Mi AIoT AX3600 تعارف را کنار گذاشته است و سراغ طراحی محصولی گردن کلفت می رود. این را می گردد از 7 آنتن چیده شده در اطراف آن و بدنه عظیمش فهمید.

هنوز رگه هایی از طراحی مینیمالستی و ساده شیائومی در این روتر دیده می گردد. دو چراغ بسیار نازک و کوچک و کشیده زیبا در وسط بدنه جلویی به اسم چراغ های LED خودنمایی می نمایند و یک چراغ هم روی آنتن وسطی می بینیم.

بدنه بالایی روتر مثلثی شکل است؛ طراحی که شاید در روترهای بی سیم منحصربه فرد باشد. در زیر آن، یک بدنه مستطیلی شکل دیده می گردد که مشبک هم هست و برای جریان یافتن هوا طراحی شده است. درگاه ها و آنتن ها در یک ضلع بدنه مثلثی و پشت روتر تعبیه شده اند. نوک تیز ضلع مثلث رو به بالا است و باز دو ضلع بالایی کاملا به یکدیگر وصل نمی شوند و چند شیار میان آن ها برای تهویه هوا طراحی شده است.

در گوشه پایین سمت راست روتر لگوی برند Mi و نام روتر مشاهده می گردد. آنتن ها جداشدنی نیستند ولی کاملا آزاد طراحی شدند تا به جهت های مختلف تنظیم شوند. پشت روتر 5 آنتن و در طرفین هم 2 آنتن قرار گرفته است. 6 آنتن برای وای فای و 1 آنتن برای فناوری AIoT است که بعدا شرح می دهیم.

در پشت بدنه روتر 3 درگاه شبکه اترنت LAN و 1 درگاه شبکه اترنت WAN هزار مگابیتی دیده می گردد. همه درگاه ها یک شکل و یک رنگ هستند. کمی آنتن ها برای درگاه ها مزاحمت ایجاد می نمایند. یک کلید ریست و یک سوکت آداپتور برق هم دیده می گردد. خبری از کلید پاور، کلید وای فای، کلید WPS و درگاه USB نیست.

طول این روتر 410 میلی متر (بدون دو آنتن کناری 408 میلی متر) است. عرض آن 134 میلی متر و ارتفاع آن با محاسبه آنتن به 177 میلی متر می رسد. پس، اصلا یک روتر کوچک و جمع وجور نیست و اتفاقا بدنه کشیده آن، جای نسبتا خوبی برای قرارگیری می خواهد.

به طور کلی 7 چراغ LED دارد. 1 چراغ برای شرایط سیستم، 1 چراغ برای نمایش شرایط اینترنت، 1 چراغ برای فناوری AIoT که روی آنتن وسطی است و 4 چراغ برای درگاه های LAN. چراغ ها بسیار زیبا هستند و با طراحی خاصی درست شدند تا دیگر شاهد چراغ های LED ساده در این روتر نباشیم.

در کل طراحی این روتر هم مجذوب کننده است؛ هم تعجب آور است؛ هم کاربردی است و هم خاص!

مشخصات روتر شیائومی AX3600

شیائومی Mi AIoT AX3600 در سال 2020 معرفی شده است و یک روتر وای فای 6 با استاندارد 802.11ac و حداکثر سرعت 3.6 گیگابیت است. یک روتر کاملا به روز، مدرن، پیشرفته، سریع و مجهز به فناوری ها و تکنیک های نو دنیای شبکه های بی سیم.

پردازنده این روتر IPQ8071A کواکام و چهار هسته ای با سرعت هر هسته 1.4 گیگاهرتز است. هسته ای این پردازنده دارای معماری A53 آرم هستند. برای اولین بار، شاهد هستیم در این روتر از یک واحد پردازنده شبکه NPU دو هسته ای با سرعت 1.7 گیگاهرتز استفاده شده است. این واحد پردازشی شبکه می تواند به طور هوشمند ترافیک شبکه را تسهیل کند.

512 مگابایت حافظه رم و 256 مگابایت حافظه فلش رام هم در کنار دو پردازنده بالا نصب شده است. روترهای پرقدرت امروزی حداقل 1 گیگابایت رم دارند ولی روتر شیائومی با 512 مگابایت رم باز هم باید بتواند خیلی سریع و روان ترافیک شبکه و دستگاه ها را جاری کند.

سرعت فرکانس 2.4 گیگاهرتز با MIMO 2×2 برابر با 574 مگابیت است و سرعت فرکانس 5 گیگاهرتز با MIMO 4×4 به 2402 مگابیت می رسد. 2 آنتن اختصاصی برای فرکانس پایین و چهار آنتن اختصاصی برای فرکانس 5 گیگاهرتز در نظر گرفته شده است.

این روتر با استانداردهای 802.11ac/n/g و پیش از آن هم سازگاری کامل دارد. از مدولاسیون QAM با کلیدهای 1024 پشتیبانی می نماید و از سیستم رمزنگاری WPA-PSK و WPA2-PSK و WPA3-SAE بهره می برد که آخری بسیار ارزشمند و قوی ترین پروتکل رمزنگاری در میان شبکه های بی سیم است.

برای فریم ویر این روتر وای فای 6، شرکت شیائومی فریم ویر اختصاصی خودش به نام Mi Wi-Fi ROM را براساس فریم ویر متن باز OpenWRT نصب نموده است.

شاهد به کارگیری فناوری های OFDMA و MU-MIMO و آنتن اختصاصی AIoT هستیم. AIoT فناوری اختصاصی شیائومی است که اجازه می دهد با یک کلیک یا فشردن یک دکمه، هر دستگاه هوشمندی از شیائومی به وسیله روتر شناسایی و به شبکه وصل گردد. شیائومی می گوید تا 248 دستگاه می توانند به طور همزمان به روتر Mi AIoT AX3600 وصل شوند.

فناوری BSS Coloring در این روتر باعث می گردد سیگنال ها در همه جهات پخش شوند و روتر در همه مسیرها با دستگاه های اطراف خود ارتباط داشته باشد و فناوری Beamforming می تواند به طور اختصاصی گوشی موبایل یا دستگاه های هوشمند دیگری را شناسایی و ارتباط رادیویی میان آن ها و روتر را تقویت کند.

از دیگر فناوری هایی که شیائومی در این روتر به کار گرفته و باعث افزایش قدرت آنتن دهی و سرعت می شوند؛ نصب 6 آمپلی فایر پرقدرت خارجی است؛ 2 آمپلی فایر برای باندهای رادیویی 2.4 گیگاهرتز و 4 آمپلی فایر برای باندهای رادیویی 5 گیگاهرتز. این آمپلی فایرها که در آنتن ها نصب شدند؛ به طور موثری باعث افزایش قدرت سیگنال های رادیویی می شوند. به طور مثال، سیگنال های این روتر به راحتی از دیوارها رد خواهند شد.

تست و ارزیابی روتر شیائومی AX3600

در تست ها، این روتر به راحتی یک خانه 300 مترمربعی با چندین اتاق و سالن عظیم را زیر پوشش وای فای می برد. سرعت روی فرکانس 5 گیگاهرتز بسیار خوب است و گاها به 400 مگابیت بر ثانیه می رسد. سرعت روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز نزدیک به 80 مگابیت است؛ ضمن اینکه آنتن دهی فرکانس 5 گیگاهرتز هم بهتر است.

در مدت تست، کمترین تاخیر، لگ، قطعی اینترنت و وای فای یا ناپدید شدن سیگنال ها را شاهد هستیم. اگر فاصله شما با روتر زیاد گردد و مثلا دو دیوار مانع باشد؛ تازه سیگنالی دریافت می گردد که شاید روی یک روتر وای فای 5 شاهد هستیم.

همزمان دو گوشی موبایل، یک تبلت و دو لپ تاپ را به این روتر وصل کردیم. البته، همه این دستگاه ها از نسل وای فای 6 نبودند ولی در مجموع سرعت وای فای با اندک تغییر و افتی، توانست همه ترافیک را مدیریت کند. این ویژگی نشان می دهد روتر شیائومی برای خانه های شلوغ از کاربر و دستگاه ساخته شده است.

حرف آخر

بدون شک روتر شیائومی AX3600 جزو برترین روترهای وای فای 6 مقرون به صرفه قیمت بازار است. قیمت این روتر در ایران بین 2.5 تا 3 میلیون تومان است. توجه کنید با این هزینه دارید یک روتر فوق العاده به روز و مدرن خریداری می کنید که برای هر خانه ای غنیمت عظیمی است.

روترهای شیائومی از کیفیت میانه رو به بالایی برخوردار بوده ولی قیمت یک روتر مقرون به صرفه را دارند تا کاملا برای بازارهایی مانند بازار ایران مناسب باشند. چون مردم اصلا پول زیادی برای خرید روتر یا مودم هزینه نمی نمایند.

در تست ها نشان می دهد که مساحتی مانند 300 متر مربع را می تواند زیر پوشش شبکه وای فای خود ببرند و سرعت فرکانس 5 گیگاهرتز آن بسیار بالا است.

قدرت پردازشی و تاخیر این روتر هم با توجه به پردازنده IPQ8071A کواکام و 512 مگابایت رم رضایت بخش است. شیائومی دو جین فناوری اختصاصی روی این روتر دو بانده عرضه نموده است. حتی شما می توانید این روتر را با دیگر روترهای شیائومی جفت نموده و یک شبکه مش وای فای بسازید.

دوباره به صحبت نخستین خود برمی گردیم. اکنون و با در دست داشتن روترهایی مانند شیائومی Mi AIoT AX3600 می توانیم به وای فای 6 سلام کنیم!

مزایا:

1- قیمت بسیار مناسب

2- طراحی خاص و کاربردی و شگفت انگیز

3- پوشش دهی خانه 300 مترمربعی

4- سرعت زیاد وای فای روی باند 5 گیگاهرتز

5- بهره گیری از فناوری های روز روترهای بی سیم از جمله استاندارد 802.11ax

معایب:

1- نداشتن درگاه USB

2- نداشتن کلیدهای پاور/وای فای و WPS

3- باند رادیویی 2.4 گیگاهرتز میانه

4- اپلیکیشن موبایل ضعیف تر نسبت به برندهای رقیب

منبع: شبکه چی

به "آنالیز روتر شیائومی Mi AIoT AX3600: الان وقتشه به وای فای 6 کوچ کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز روتر شیائومی Mi AIoT AX3600: الان وقتشه به وای فای 6 کوچ کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید