تسهیل همکاری های فناورانه میان ایران و سایر کشورها با اختصاص خط اعتباری ویژه

به گزارش وبلاگ ورامین، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: آمادگی داریم و می توانیم برای تسهیل همکاری های فناورانه میان ایران و سایر کشورها خط اعتباری ویژه در صندوق نوآوری در نظر بگیریم.

تسهیل همکاری های فناورانه میان ایران و سایر کشورها با اختصاص خط اعتباری ویژه

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ ورامین به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، در روز دوم کارگاه بین المللی سیاستگذاری ترویج علم، فناوری و نوآوری (STI) که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار گردید، سیاوش ملکی فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی به تشریح دستاوردهای اکوسیستم فناوری و نوآوری در ایران پرداخت و گفت: این اکوسیستم در طول سال های اخیر رشد قابل ملاحظه ای داشته و تحولات جدی را تجربه نموده است، در حوزه علم ما به رتبه های خوبی به خصوص با شاخص هایی نظیر انتشارات علمی دست پیدا نموده ایم.

وی اضافه نمود: ما تا سال 2016 سهم خوبی در بیش از 28 درصد انتشارات علمی به دست آوردیم و رتبه اول منطقه را داشتیم که در حال حاضر نسبت به آن سال با رشد روبرو شده ایم. در جهان نیز به سهم 1.5 درصدی از انتشارات علمی رسیده ایم و رتبه 16 را کسب نموده ایم.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: در زمینه علم، فناوری و نوآوری، در حوزه دانشگاه ها، 154 دانشگاه دولتی، 58 دانشگاه علوم پزشکی که زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می نمایند و صدها دانشگاه خصوصی از جمله دارایی ها و زیرساخت های آموزشی کشور است، علاوه بر این تعداد قابل توجهی دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی و بیش از پنج میلیون دانشجو داریم.

وی اضافه نمود: ما در ایران بیش از 45 پارک علم و فناوری داریم که همراه مراکز رشد از حوزه دانش بنیان کشور پشتیبانی می نمایند. همچنین نزدیک به چهار و 400 شرکت دانش بنیان در ایران وجود دارد و صادرات محصولات و خدمات فناورانه و دانش بنیان نیز با سرعت خوبی در حال افزایش است. در چرخه عمر این حوزه در ایران ما سه نسل داریم؛ نسل اول که متکی بر آموزش عالی بود، نسل دوم بر تحقیقات در حوزه فناوری متمرکز بود و نسل سوم که اکنون وارد آن شده ایم، بر روی حوزه نوآوری و تجاری سازی فناوری در قالب شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های مبتنی بر فناوری متمرکز شده است.

ملکی فر در ادامه سخنان خود به تاسیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری هم اشاره نمود و گفت: این صندوق به طور مستقیم و بدون واسطه به عنوان نهاد تامین اقتصادی شرکت های دانش بنیان زیر نظر ریاست جمهوری فعالیت می نماید. این صندوق به موجب قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان در سال 1389 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و تاسیس شد. این قانون نقطه عطفی در نظام نوآوری و فناوری ایران بود.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: در این قانون حمایت ها و معافیت های بسیاری مانند معافیت های اقتصادیاتی، گمرکی و بیمه ای، برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: بند پنجم این قانون تاکید می نماید که صندوقی تحت عنوان صندوق نوآوری و شکوفایی ایجاد گردد که وظیفه آن تامین اقتصادی شرکت های دانش بنیان و فناور باشد. از همین رو این صندوق با یک سرمایه سه هزار میلیارد تومانی تشکیل شد و به تدریج در سال 91 و 92 فعالیت جدی خود را با اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان شروع کرد. به بیان ساده تر ماموریت اصلی این صندوق یاری به تجاری سازی اختراعات، فناوری ها و دستاوردهای شرکت ها و موسسات دانش بنیان و فناور با استفاده از ابزارهای اقتصادی است.

وی صندوق نوآوری و شکوفایی را متشکل از دو بخش هیات امنا و هیات عامل دانست و گفت: در راس این صندوق هیات امنایی وجود دارد که ریاست آن بر عهده رئیس جمهوری است. اعضای هیات امنا نیز جمعی از وزرا هستند. ذیل هیات امنا، هیات عامل یا همان هیات مدیره صندوق فعالیت می نماید که در حال حاضر هیات عامل سوم صندوق نوآوری و شکوفایی مشغول فعالیت است.

تشریح انواع خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت های دانش بنیان و فناور

ملکی فر در رابطه با خدماتی که این صندوق به شرکت های دانش بنیان و فناور ارائه می دهد، گفت: برای تامین اقتصادی شرکت های دانش بنیان سه دسته حمایت اصلی تحت عنوان تسهیلات، توانمندسازی و سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است؛ در حوزه تسهیلات ما خدمات بسیار متنوعی مانند، تسهیلات نمونه سازی، تسهیلاتی که برای صنعتی شدن به شرکت های دانش بنیان پرداخت می گردد، تسهیلات اشتغالزایی، سرمایه در گردش، تامین فضای استقرار و بعضی خدمات دیگر داریم؛ به گونه ای که صندوق را بیشتر به واسطه تسهیلاتی که دارد، می شناسند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی مطرح کرد: در حوزه سرمایه گذاری، صندوق هنوز جوان است. ما در سال گذشته به صورت جدی وارد این حوزه شدیم. سیاست ما در این حوزه پرهیز از ورود مستقیم به مقوله تامین اقتصادی شرکت های دانش بنیان است، لذا کوشش نموده ایم تا با یاری صندوق های پژوهش و فناوری به این شرکت ها یاری کنیم، چرا که بسیاری از آنها در مراحل خاصی از رشد خود احتیاجمند سرمایه های خطرپذیر هستند. از همین رو در امسال بودجه های بسیار خوبی برای استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده است. ما می توانیم تا 80 درصد از منابع مورد احتیاج شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها را فراهم کنیم.

خدمات توانمندسازی جنبه بلاعوض دارد

وی در ادامه با اشاره به خدمات توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت های دانش بنیان و فناور، گفت: این نوع خدمت لازمه ادامه حیات شرکت های دانش بنیان است. خدمات توانمندسازی جنبه بلاعوض دارد و در هیات عامل سوم صندوق نوآوری و شکوفایی بودجه این تسهیلات در امسال نسبت به سه سال گذشته بیش از 10 برابر شده است. این خدمات قابلیت نقد شدن ندارد و در قالب خدمت به شرکت های دانش بنیان ارائه می گردد.

ملکی فر، یاری به شرکت های دانش بنیان برای حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی و عرضه محصولات فناورانه خود در این نمایشگاه ها، یاری به دریافت خدمات مالکیت فکری، یاری به اخذ استانداردهای جهانی، ارائه مشاوره های لازم و نیز آموزش را از جمله خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه توانمندسازی برشمرد و تاکید نمود: خدمات این صندوق تاثیر خوبی بر حوزه دانش بنیان داشته است. ما امروز در حدود چهار هزار و 400 شرکت دانش بنیان داریم که در سال گذشته دو هزار شرکت از این تعداد شرکت ها از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی بهره برده اند و تاکنون چیزی در حدود هزار و 200 محصول دانش بنیان به یاری خدمات صندوق به مرحله فراوری صنعتی رسیده است.

پیشنهادهای همکاری صندوق به مهمانان خارجی کارگاه بین المللی STI

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش سرانجامی سخنان خود خطاب به مهمانان خارجی حاضر در کارگاه بین المللی سیاستگذاری ترویج علم، فناوری و نوآوری (STI) گفت: چند پیشنهاد به کشورهای مهمان برای همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی داریم. اول اینکه ما می توانیم با تبادل فهرستی از احتیاجهای فناورانه در نهادهای مشابه کشورهای مختلف، همکاری های فناورانه میان ایران و سایر کشورها را برقرار کنیم، به این صورت که احتیاجهای فناورانه آنان را در قالب فهرستی دریافت نموده و شرکت های دانش بنیان توانمند ایرانی در این زمینه را به آنان معرفی کنیم تا محصول مورد احتیاج خود را با قیمت و کیفیتی قابل رقابت از آنها تهیه نمایند.

وی اضافه نمود: علاوه بر این ما برای ایجاد صندوق های مشترک تخصصی در حوزه های مختلف از جمله فناوری پیشرفته، مواد پیشرفته آمادگی داریم و می توانیم برای تسهیل همکاری های فناورانه میان ایران و سایر کشورها خط اعتباری در نظر بگیریم.

ملکی فر در سرانجام با تاکید بر اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری آمادگی میزبانی از نشست های تبادل تجربه در مورد سیاست گذاری، ترویج علم را دارد، گفت: همچنین از ایجاد و راه اندازی نمایشگاه های دایمی محصولات دانش بنیان ایرانی در سایر کشورها نیز استقبال می کنیم، البته تاکنون نیز در سه کشور چین، ترکیه و آذربایجان، نمایشگاه های دایمی با حمایت صندوق فعالیت خود را شروع نموده و محصولات فناورانه ایرانی در آنها به نمایش گذاشته شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "تسهیل همکاری های فناورانه میان ایران و سایر کشورها با اختصاص خط اعتباری ویژه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسهیل همکاری های فناورانه میان ایران و سایر کشورها با اختصاص خط اعتباری ویژه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید