تحلیلگر چینی: باید مراقب بدخواهان همکاری چین و ایران بود

به گزارش وبلاگ ورامین، ایرنا نوشت: تحلیلگر آموزشگاه علوم اجتماعی چین، برنامه جامع همکاری های تهران - پکن را یک رویداد بسیار مهم و مبتنی بر برد - برد مطرح نمود که دشمنانی دارد و گفت: ملت های چین و ایران باید آمادگی مقابله با فشارهای بیرونی بدخواهان تقویت روابط دو کشور، در چارچوب این برنامه را داشته باشند.

تحلیلگر چینی: باید مراقب بدخواهان همکاری چین و ایران بود

ما پینگ از ایران به عنوان یک کشور مهم در منطقه غرب آسیا یاد کرد و گفت: دولت چین همواره به همکاری های طولانی مدت با ایران اهمیت داده و تغییر اوضاع بین المللی هم تاثیری در ادامه این همکاری ها نداشته است لذا ترسیم چنین برنامه ای میان دو کشور ضروری است.

این محقق چینی با بیان اینکه دو کشور مخالفانی در سطح بین الملل دارند گفت که مردم چین و ایران باید همزمان با پیشبرد برنامه جامع همکاری ها، کاملاً از لحاظ روانشناختی برای مقاومت در برابر مسائل بیرونی ناشی از فشار دیگر کشورها از جمله آمریکا آماده باشند.

پروفسور ما ادامه داد: درهای چین همواره به دنیا خارج باز خواهد بود لذا برنامه جامع همکاری های ایران و چین در صورت اجرا و نهایی شدن، نه تنها توسط مردم ایران بلکه از سوی مردم چین نیز حمایت می شود.

او اضافه نمود: چین و ایران مدت ها است که فشار سیاسی غرب را تجربه نموده اند ولی با این حال از نظر سیاسی از یکدیگر حمایت نموده و در این همکاری ها به سود متقابل و اقتصاد برد-برد دست یافته اند.

استاد دانشگاه چین با یاداوری تغییرات و تحولات دنیای و بین المللی گفت که اکنون ایالات متحده آمریکا دائما از کشورهای مختلف می خواهد همکاری های خود را با ایران کاهش دهند اما این فقط یک رویا است زیرا دولت چین در برابر فشارهای آمریکا تسلیم نخواهد شد.

ما پینگ با اشاره به اینکه تاریخچه شکل گیری روابط تهران - پکن به دو هزار سال پیش و دوران جاده ابریشم باز می شود گفت که ایران یکی از کشورهای مهم در این جاده دوستی است، شهرهای تاریخی ایران مانند اصفهان، شیراز و سایر شهرهای تاریخی و فرهنگی، حلقه اتصال فرهنگ شرق به غرب هستند و از نظر مبادله فرهنگی به عنوان یک پل عمل می نمایند.

وی ادامه داد اکنون که صندلی ایران در دنیا در حال افزایش است تهران قطعاً نقش بیشتری در ساخت کمربند و ابتکار جاده ایفا خواهد نمود.

عضو آموزشگاه علوم اجتماعی چین اظهار کرد: در گذشته چین و ایران در زمینه های انرژی، زیرساخت ها و دفاع ملی دستاوردهای بزرگی کسب نموده اند در آینده هم می توانیم همچنان به کوشش خود ادامه دهیم، زمینه ها را گسترش دهیم و همکاری ها را در ابعاد اقتصاد، تجارت، سرمایه گذاری، امور مالی و حفاظت از محیط زیست و علم، فناوری، دانشگاه و فرهنگ عمیق تر کنیم.

استاد ما اضافه نمود: به اعتقاد من برای تقویت همکاری های سیاسی، لجستیکی و مالی در قالب ساخت کمربند و جاده ابتدا باید روابط مردم با مردم و مبادلات فرهنگی و تفاهم فرهنگی بین دو ملت را تقویت کرد.

تحلیلگر عضو آموزشگاه علوم اجتماعی چین با اشاره به اهمیت روابط چین و ایران اظهار کرد: شی جین پینگ رییس جمهوری چین نخستین رییس جمهوری یک کشور خارجی بود که بعد از امضای توافق هسته ای ایران در سال 2016 میلادی به تهران سفر کرد در این سفر روابط دو کشور به سطح همکاری های جامع استراتژیک ارتقا یافت.

ما پینگ با اشاره به سیاست چین با عنوان ساخت جامعه بشری با سرنوشت مشترک اضافه نمود: دولت ها و ملت های دو کشور باید دست به دست هم دهند و برای این منظور با هم کار نمایند.

311311

منبع: خبرآنلاین

به "تحلیلگر چینی: باید مراقب بدخواهان همکاری چین و ایران بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیلگر چینی: باید مراقب بدخواهان همکاری چین و ایران بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید