تشکیل اولین زنجیره ارزش زیتون در رودبار

به گزارش وبلاگ ورامین، مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی از تشکیل اولین زنجیره ارزش زیتون در شهرستان رودبار استان گیلان اطلاع داد.

تشکیل اولین زنجیره ارزش زیتون در رودبار

به گزارش خبرنگار از ، سید رحمت الله پریچهر مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی تشکیل اولین زنجیره ارزش زیتون در رودبار را به عنوان آزمونه عنوان و گفت: این زنجیره در شهرستان طارم سفلی در استان قزوین و شهرستان طارم علیا در استان زنجان نیز تشکیل خواهد شد.

او با اشاره به اینکه بیش از 20 هزار تن از زیتون کشور در استان گیلان تامین می گردد، اضافه کرد: عمده فعالیت مالی در شهرستان رودبار مربوط به زیتون است و تشکیل زنجیره ارزش زیتون سبب ارتباط بین فراوریکنندگان، صاحبان صنایع، فرآوری کنندگان و تجار خواهد شد.

وی به مدیریت مبارزه با مگس زیتون نیز اشاره نمود و گفت: مدیریت مبارزه با مگس زیتون در شهرستان رودبار به دلیل وجود باغات قدیمی در این شهر در دستور کار قرار گرفته البته این آفت در تمامی باغات جهان وجود دارد و مبارزه با آن در باغ های قزوین، زنجان و گیلان نیز در دستور کار است.

پریچهر با بیان اینکه فعال کردن ایستگاه های پیش آگاهی و بازدید از آن و همچنین روش های تلفیقی کنترل آفت بر اساس آخرین دستورالعمل بازنگری شده پیشنهاد شده، گفت: مهم ترین موضوع در موفقیت مبارزه با این آفت مشارکت مردمی باغداران است.

وی در مورد روش تلفیقی آفت مگس زیتون توضیح داد: این روش شامل روش کنترل زراعی، روش کنترل رفتار آفت، شکار انبوه، کنترل شیمیایی و محلول پاشی پوششی است و شروع سریع تر مبارزه با این آفت سبب کاهش خسارت باغ ها خواهد شد.

وی اضافه کرد: سال گذشته نیز این آفت وجود داشت، اما به سبب همکاری دستگاه های مرتبط و باغداران خسارت قابل توجه نبود و امیدواریم در امسال نیز با همکاری باغداران خسارت قابل توجهی به باغات وارد نگردد.

پیش بینی شده که امسال هشت هزار تن روغن زیتون در کشور فراوری گردد در حالیکه سال گذشته حدود 102 هزار تن میوه زیتون و هفت هزار تن روغن زیتون فراوری شد.

سطح باغات زیتون بارور و غیر بارور در کشور 90 هزار هکتار است که از این سطح نزدیک به 56 هزار هکتار باغات بارور هستند.

گیلان در مساحت و فراوری زیتون، رتبه سوم کشور را دارد و زمان برداشت زیتون از شهریورماه شروع و تا خاتمه آذر ادامه دارد. سال گذشته زیتون کاران رودبار از هشت هزار و 810 باغ بارور خود، 21 هزار و 450 تن زیتون به ارزش مالی 138 میلیارد و 200 میلیون تومان برداشت کردند.

آ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تشکیل اولین زنجیره ارزش زیتون در رودبار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل اولین زنجیره ارزش زیتون در رودبار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید