راز شمع های پنهان پل خواجو

به گزارش وبلاگ ورامین، پل تاریخی خواجو برای اصفهانی ها و گردشگران تنها یک سازه معماری نیست، بنایی است که پیرامون آن هنر زیبایی و خاطره جریان دارد.

راز شمع های پنهان پل خواجو

خبر آنلاین: پل خواجو پلی تاریخی است که زمان ساخت آن به دوره شاه عباس دوم صفوی می رسد. این پل در سال 1060 هجری قمری یعنی حدود 400 سال پیش ساخته شده است.

بر روی زاینده رود در شرق شهر اصفهان قرار گرفته است. عمارتی 8 ضلعی معروف به عمارت بیگلربیگی در وسط پل خواجو قرار گرفته است که دارای تزئینات معماری مختلف از جمله طلاکاری است، این عمارت در ایام خاص میزبان شاه و میهمانانش بوده است.

پل خواجو 133 متر طول و 12 متر عرض و 21 دهانه دارد.

این پل از آنجا که در جهت آرامگاه بابا رکن الدین است به پل بابا رکن الدین هم معروف بوده اما چون در محله خواجو اصفهان قرار گرفته است بیشتر با این نام شناخته می گردد.

یکی از ویزگی های پل خواجو که بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است تصویری است که از ترکیب نور و تاریکی از پایه ها طاق ها پل ساخته می گردد و شکلی شبیه شمع دارد.

اگر فردی در طبقه پایین پل در منتها الیه لبه پل بایستید و با زاویه 39 درجه نسبت به افق به ترکیب طاق ها، نشیمنگاه ها و دیواره ها را نگاه کند از ترکیب فضای سه بعدی محل برخورد دیواره های پیشین و پسین و طاق ها تصویری شبیه به یک شمع را می بیند.

منبع: توریسم آنلاین

به "راز شمع های پنهان پل خواجو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز شمع های پنهان پل خواجو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید