هنرمندی که چیت را وارد زندگی آپارتمانی کرد

به گزارش وبلاگ ورامین، دستان هنرمند این بانوی ایلامی چیت این محصول 8 هزار ساله ایلامی را به داخل آپارتمان ها کشانده و زندگی امروزی را با این هنرصنعت سنتی پیوند داده است.

هنرمندی که چیت را وارد زندگی آپارتمانی کرد

به گزارش وبلاگ ورامین، او فارغ التخصیل رشته علوم اجتماعی است. اما دستان هنرمند مادر و کوشش های پدر او را به کار چیت بافی با کاربردهای امروزی کشاند. هنوز صدای بریدن نی ها در محدوده زندگی خود را به یاد دارد و صدای به هم خوردن سنگ های چیت بافی برای او زیباست چون صدای به هم خوردن سنگ ها یعنی ایجاد یک گره جدید و این گره ها است که می تواند گره های زندگی را از قبیل کار، شغل و درآمد باز کند و الگو باشد.

چیت در زندگی عشایری حفاظ و حصاری برای سیاه چادر است که آن را از باران و باد محافظت می نماید. در فصل بهار و نیمه اول فرودین که مردم ایلام به دشت و دمن می زنند چیت نیز همنشین آنهاست.

هلن جوانمرد با حضور در وبلاگ ورامین، اظهار کرد: از دوران کودکی به مادرم در چیت بافی یاری کردم . وقتی در نمایشگاه های مختلف شرکت کردم ذائقه مشتریان کم کم دستم آمد و به این نتیجه رسیدم که باید دست به کارهای جدید بزنم. از جمله ساخت کیف، جانانی و سبد و ...

وی با بیان اینکه از جاهای مختلف کشور سفارش دارم، توضیح داد: در بعضی از روستاهای استان دختران روستایی علاقمند را شناسایی نموده ام و کارهای سفارش شده را به آنها می سپارم و آنان هم از این محل، منبع درآمد دارند.

جوانمرد که از پیشتیبانان طرح ملی مشاغل خانگی جهاددانشگاهی است و به عنوان پشتیبان 70نفر از زنان روستایی فعالیت می نماید، گفت: کاربردی کردن صنایع دستی بر اساس ذائقه مخاطبان امری لازم است و دختران و زنان جامعه، مخصوصا آنانی که درمناطق روستایی استان زندگی می نمایند باید به کسب و کارهای خانگی توجه بیشتری داشته باشند تا بتوانند برای خود منبع درآمدی کسب نمایند.

وی با بیان اینکه بعضی از کارآفرینان در این عرصه به تسهیلات احتیاج دارند، گفت: منظور من از تسهیلات هم آسان کردن ساز و کارهای اداری از قبیل بیمه برای فعالان صنایع دستی است و هم وام های ارزان، چون بسیاری از وام ها خود به دردسرتبدیل می شوند و عملا مسئله ای از مسائل را حل نمی نمایند.

نورالدین محسنی، معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با اشاره به احیاء هنر چیت بافی در استان گفت: در حال حاضر در استان ایلام 10 کارگاه چیت بافی فعال است که از این تعداد، 6 کارگاه در روستاهای استان و 4 کارگاه نیز در شهرهای استان مشغول فعالیت و فراوری چیت هستند.

وی گفت: چیت ایلام که قدمتی 8 هزار ساله دارد علاوه بر صادرات به کشور عراق، به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر می گردد و با توسعه و رونق این هنرصنعت قدیمی، می توان چیت ایلام را به جهان معرفی کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "هنرمندی که چیت را وارد زندگی آپارتمانی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنرمندی که چیت را وارد زندگی آپارتمانی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید