کاهش آلودگی صوتی در تهران با اعمال محدودیت در تردد

به گزارش وبلاگ ورامین، یک کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: با اعلام ورود ویروس کرونا به کشور در اوایل اسفند ماه سال 98 و اعمال محدودیت تردد، دورکاری کارمندان و تعطیلی مراکز تجاری، میانگین تراز صوتی ایستگاه های ثابت سنجش صوت در طول روز و شب تا خاتمه فروردین ماه تحت تاثیر این موضوع نهاده شد و حدود 1 تا 3 دسی بل کاهش یافت.

کاهش آلودگی صوتی در تهران با اعمال محدودیت در تردد

به گزارش وبلاگ ورامین به نقل از ایسنا، الهام کریمی گفت: اگرچه طی این مدت فرایند افزایش و کاهش داده ایستگاه ها در دوره زمانی روز و شب متغیر بوده و عواملی مانند بارندگی شدید باعث افزایش ناگهانی میانگین تراز صوت و کاهش تردد در روزهای تعطیل، باعث افت تراز صدا شده اما به طور کلی بعد از 15 اسفند ماه سال 98 سطح تراز صدا نسبت به دو سال گذاشته، فرایند نزولی داشته است. طبق نتایج ثبت شده توسط ایستگاه های شرکت کنترل کیفیت هوا میانگین تراز صوتی در دوره زمانی روز به طور میانگین حدود 1 تا 2 دسی بل کاهش را نسبت به سال های 96 و 97 نشان می دهد.

این کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه میزان کاهش تراز صوت در سال 98 در دوره زمانی شب (22 تا 7 صبح) نسبت به سال 96 و 97 به طور میانگین حدود 2 تا 3 دسی بل بوده است، توضیح داد: در دوره زمانی مورد آنالیز (اول اسفند 98 تا 29 فروردین 99) میزان کاهش صدا در شب نسبت به روز بیشتر بوده است همچنین در شب چهارشنبه سوری - که هر ساله شاهد برگزاری مراسم آتش بازی و افزایش حدود 2 تا 3 دسی بل در میانگین تراز صوت ایستگاه های ثابت سنجش صوت هستیم - سال جاری با توجه به وجود شرایط قرنطینه و ممنوعیت تجمع و حضور در خیابان ها، میانگین تراز صوت ایستگاه های سنجش صوت، افزایش چندانی را نشان نمی دهد.

به گفته کریمی، با ادامه محدودیت تردد و درخواست دولت از مردم برای ماندن در منازل به ویژه در ایام نوروز همچنان فرایند کاهش تراز صوت در فروردین ماه سال 99 نیز ادامه یافت. میانگین تراز صوتی روزانه از 70.01 دسی بل در اسفند ماه 98 به 68.99 دسی بل و میانگین تراز صوت شبانه از 66.78 به 66.37 دسی بل در فروردین ماه 99 کاهش یافت همچنین به دلیل ایام تعطیلات و گشت زنی های شبانه خانواده ها در شهر، تراز صوتی شبانه در فروردین ماه نسبت به اسفند کاهش چندانی را (حدود 0.41 دسی بل) نشان نمی دهد.

این کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: فارغ از نوسان زیاد میانگین تراز صوتی در فروردین ماه سال 99 به دلیل بارندگی های سنگین، فرایند کاهشی تراز صوت نسبت به زمان مشابه در سال های گذشته تا قبل از برداشته شدن محدودیت ها در 23 فروردین ماه به وضوح قابل مشاهده است. طی روز 10 فروردین به دلیل مطرح شدن شایعه اجرای قرنطینه خانگی از در منازل و نگرانی مردم برای تهیه مایحتاج روزهای آینده و بارش باران، میانگین تراز صوت نسبت به روز قبل حدود 2 دسی بل افزایش یافت. به دلیل ممنوعیت تردد وسایل نقلیه از در منازل در روز 13 فروردین، میانگین تراز صوتی نسبت به روز قبل و بعد از آن به ترتیب حدود 1.5 و 2.5 دسی بل کاهش را نشان می دهد.

کریمی در خاتمه با اشاره به اینکه نتایج تمامی نمودارها حاکی از تأثیر کاهش تردد وسایل نقلیه بر کاهش آلودگی صوتی است، گفت: بدیهی است شیوه های نوین مدیریت شهری برای مبارزه با گسترش ویروس کرونا، مانند دورکاری و انجام آنلاین بسیاری از برنامه ها و فعالیت های روزانه و ادامه این سبک از زندگی حتی بعد از اتمام این دوران تلخ، می تواند منجر به کاهش بسیاری از آلودگی های زیست محیطی از جمله آلودگی صوتی و افزایش سطح سلامتی افراد جامعه گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "کاهش آلودگی صوتی در تهران با اعمال محدودیت در تردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش آلودگی صوتی در تهران با اعمال محدودیت در تردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید