کاهش سالانه جمعیت روستایی و عشایری و افزایش جمعیت شهری

به گزارش وبلاگ ورامین، مدیرکل امور روستایی استان ایلام گفت: متأسفانه سال به سال و از یک سرشماری به سرشماری دیگر از جمعیت روستایی و عشایری کشور کاسته و به جمعیت شهری افزوده می گردد.

کاهش سالانه جمعیت روستایی و عشایری و افزایش جمعیت شهری

دکتر یونس آزادی در گفت وگو با وبلاگ ورامین، اظهار کرد: با نگاهی اجمالی به برنامه ها و تصمیمات اجرا شده در کشور به سادگی متوجه می شویم که در بیشتر تصمیم گیری ها در ایران اولویت با شهر و شهرنشینان بوده و روستائیان و عشایر در مرتبه بعد قرار داشته و دارند و خدمات رسانی به هموطنان در انواع مختلف از شهرها آغاز و به روستائیان و عشایر ختم شده است.

وی گفت: این عامل باعث شده است که اختلاف سطح خدمات و امکانات میان نقاط شهری و مناطق روستایی و عشایری افزایش پیدا کند و به تبع آن روستائیان و عشایر در پی دستیابی به زندگی بهتر محل زندگی خود را ترک و روانه شهرهای دور و نزدیک شده اند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری ایلام ادامه داد: در پی این حرکت شتابان جمعیتی، از یک طرف، بسیاری از روستاها خالی از جمعیت و بسیاری نیز با کاهش جمعیت روبرو شده اند و تنها درصد پائینی از روستاها آن هم به عللی غیر از سیاستگذاری های دولتی افزایش جمعیت داشته اند و از طرف دیگر با افزایش جمعیت شهری مسائل زیادی از جمله حاشیه نشینی، مشاغل کاذب، آسیب های زیاد اجتماعی و .... در سکونتگاه های شهری ایران نمود پیدا نموده است.

آزادی با بیان این که در سنوات گذشته در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های کشور کوشش شده است که با ارائه امکانات، خدمات و تسهیلاتی به روستائیان و عشایر آهنگ مهاجرت آن ها را کند نمایند، گفت: به علت شکاف شدید میان جامعه شهری با جوامع روستایی و عشایری این خدمات نتوانسته اند تاکنون حرکت جمعیتی از روستا به شهر را کاهش دهد و متأسفانه سال به سال و از یک سرشماری به سرشماری دیگر از جمعیت روستایی و عشایری کشور کاهش و به جمعیت شهری افزوده می گردد.

وی با تأکید بر این که شهرهای ما به هیچ وجه ظرفیت و توان جذب این جمعیت را ندارند، توضیح داد: همه تصمیم گیرندگان کشور در سطوح مختلف ملی تا محلی توجه لازم را به این نکته مهم داشته باشند که توجه بیشتر به شهرها به نسبت روستاها و مناطق عشایری نه تنها به مناطق روستایی و عشایری بلکه به شهرهای کشور نیز آسیب های جدی وارد می نماید.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری ایلام یادآور شد: منافع و مصلحت کشور و از جمله شهرها ایجاب می نماید که تصمیم گیرندگان و برنامه ریزان کشور نگاه عادلانه ای بین مناطق شهری، روستایی و عشایری کشور داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کاهش سالانه جمعیت روستایی و عشایری و افزایش جمعیت شهری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش سالانه جمعیت روستایی و عشایری و افزایش جمعیت شهری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید