10 دلیل برای اینکه روزتان را با پیاده روی آغاز کنید

به گزارش وبلاگ ورامین، هنگامی که از خواب بیدار می شوید احتمالا حوصله فعالیت بدنی و ورزش کردن را ندارید. ولی اگر صبح خود را با پیاده روی آغاز کنید و کمی در خیابان ها گام بردارید یا مثلا جهت مدرسه یا محل کار را پیاده طی کنید، می توانید تأثیر بسیار مثبتی روی سلامتی خود بگذارید و با فواید فراوانی روبه رو شوید.

10 دلیل برای اینکه روزتان را با پیاده روی آغاز کنید

در این نوشته می خواهیم نگاهی به فواید پیاده روی در ابتدای روز بیندازیم. همچنین راهکارها و نکاتی را برای آغاز بررسی می کنیم تا بهتر بتوانید این کار را به یک عادت همیشگی تبدیل کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

10 فایده ای که پیاده روی در ابتدای روز در پی دارد

پیاده روی و ورزش های صبحگاهی فواید بی شماری دارند که نام بردن همه آن ها سخت خواهد بود. با وجود این، در ادامه 10 فایده بی نظیر پیاده روی صبحگاهی را آورده ایم تا بدانید چرا باید روز خود را با فعالیت بدنی و گام برداشتن آغاز کنید.

1. سطح انرژی شما را افزایش می دهد

با ورزش کردن و پیاده روی در صبح می توانید انرژی بیشتری در درازای روز داشته باشید. این به ویژه زمانی رخ می دهد که از خانه بیرون بروید و هوای تازه بخورید!

پژوهش ها نشان می دهند بزرگسالانی که به مدت 20 دقیقه در فضای باز پیاده روی می کنند، نسبت به آن هایی که این کار را در فضای بسته انجام می دهند، دارای نشاط، شادابی و انرژی بیشتری هستند. همچنین یک پژوهش هم نتیجه گیری کرده که 10 دقیقه پله نوردی (بالا رفتن از پله ها) منجر به افزایش انرژی بیشتری نسبت به خوردن یک فنجان قهوه می شود.

بنابراین اگر می خواهید صبح ها انرژی بیشتری داشته باشید و احساس خستگی نکنید، از خانه بیرون بزنید و کمی پیاده روی کنید!

2. خلق وخو و روحیه شما را بهبود می بخشد

پیاده روی می تواند روی فکر و روان شما هم تأثیر بگذارد. با پیاده روی در ابتدای روز مهارت های زیر را کسب خواهید کرد.

  • عزت نفس خود را تقویت کنید.
  • خلق وخوی خود را بهبود ببخشید.
  • استرس را کاهش دهید.
  • از اضطراب دور بمانید.
  • خستگی خود را رفع کنید و شاداب شوید.
  • افسردگی و نشانه های آن را کاهش دهید، یا به کلی از این مشکل روانی در امان بمانید.

شما با پیاده روی به مدت 20 تا 30 دقیقه برای 5 روز در هفته می توانید بهترین نتیجه را بگیرید و از فوایدی که نام بردیم بهره مند شوید.

3. با این کار می توانید برنامه ورزشی خود را پیش از هر کار دیگری تکمیل کنید

یک خوبی ورزش کردن در صبح این است که می توانید فعالیت بدنیِ کافی خود را پیش از هر کار دیگری انجام دهید. در درازای روز ممکن است درگیری های زیادی از جمله مدرسه، دانشگاه، شغل، خانواده و… داشته باشید. بنابراین، احتمالا همواره مشغول هستید و فکر می کنید زمان کافی برای ورزش کردن ندارید.

اگر در ابتدای روز پیاده روی کنید، می توانید با انرژی و خیال راحت به سراغ سایر کارهای خود بروید و دیگر نگران پیدا کردن زمان کافی برای ورزش نباشید.

افزون بر این، تنها 30 دقیقه پیاده روی صبحگاهی به شما کمک می کند ورزش کافی در درازای هفته داشته باشید. کارشناسان پیشنهاد می کنند که بزرگسالان در هفته دست کم 150 تا 300 دقیقه ورزش با شدت میانه داشته باشند. شما با 30 دقیقه پیاده روی در روز به مدت 5 روز در هفته می توانید به این مقدار فعالیت بدنی دست پیدا کنید و از سلامتی خود مطمئن شوید.

4. می تواند به چربی سوزی و کاهش وزن کمک کند

پیاده روی در ابتدای روز ممکن است به شما برای کاهش وزن و چربی سوزی هم کمک کند. شما به ازای هر 30 دقیقه پیاده روی با سرعت میانه کم وبیش 150 کیلوکالری انرژی خواهید سوزاند.

بنابراین، با انجام منظم پیاده روی و دنبال کردن رژیم های غذایی سالم و کم کالری می توانید چربی بیشتری بسوزانید و وزن خود را کاهش دهید.

5. به پیشگیری یا کنترل بیماری ها و مسائل سلامتی کمک می کند

پیاده روی می تواند فواید بی شماری برای سلامتی بدن داشته باشد، از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین پیشگیری و کنترل بسکمک از بیماری ها و مسائل سلامتی.

پژوهش ها نشان می دهند که 30 دقیقه پیاده روی در روز می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 19 درصد کاهش دهد. اگر به دیابت دچار هستید، این ورزش ممکن است به کاهش سطح قند خون شما هم کمک کند. جدا از این، پیاده روی روی افزایش طول عمر و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری های قلبی-عروقی و سرطان هم تأثیر می گذارد.

6. ماهیچه های بدن، به ویژه ماهیچه های پا را تقویت می کند

با پیاده روی می توانید ماهیچه های پا را تقویت و ورزیده کنید. البته برای بهترین نتیجه باید این کار را با سرعت میانه تا شدید انجام دهید. تلاش کنید گاهی اوقات سرعت های بیشتر را امتحان کنید، از پله ها بالا بروید، روی تپه ها و سربالایی ها پیاده روی کنید یا شیب تردمیل را تغییر دهید تا ماهیچه های پا را بیشتر به چالش بکشید و قوی تر کنید.

جدا از این، اگر از سایر تمرین های تقویت پا مانند اسکات و لانگ کمک بگیرید و آن ها را به طور منظم در درازای هفته انجام دهید، می توانید شکل و فرم بهتری به پاها بدهید و آن ها را حسابی ورزیده کنید.

7. به بهبود تمرکز و شفافیت فکری کمک می کند

یک پژوهش به این نتیجه رسید که اگر روز خود را با پیاده روی آغاز کنید، می توانید کارکرد فکری و شناختی خود را بهبود ببخشید. این به ویژه برای سالمندان صحت دارد.

پیاده روی ممکن است به شما کمک کند تا خلاق تر شوید و ایده های گوناگونی به فکرتان برسند. احتمالا شنیده اید که می گویند هر زمان به مسئله ای برخورد کردید، به جای نشستن و بی تحرکی تلاش کنید کمی فعالیت بدنی داشته باشید و راه بروید تا فکرتان باز شود. شما با پیاده روی و هوا خوردن در فضای آزاد می توانید فکر خود را تازه کنید تا بهتر عمل کرده و مشکل را حل نماید.

بنابراین، تلاش کنید صبح ها پیش از رفتن به مدرسه یا محل کار کمی پیاده روی داشته باشید تا فکر خود را آماده یادگیری و حل مسائل کنید!

8. با این کار می توانید شب ها خواب بهتر و آرام تری داشته باشید

در یک پژوهش کوچک در سال 2017 روی افراد مسن 55 تا 65 ساله تمرکز شد. این افراد به اختلال های خواب دچار بودند و برای به خواب رفتن مشکل داشتند یا با بی خوابی های خفیف روبه رو می شدند.

پژوهشگران مشاهده کردند کسانی که صبح ها ورزش می کردند در مقایسه با کسانی که جلسه های ورزشی خود را در عصر و غروب انجام می دادند، خواب بهتر و باکیفیت تری داشتند. البته برای تعیین اینکه چرا ورزش صبحگاهی تأثیر مثبتی روی خواب شبانه می گذارد همچنان به پژوهش های بیشتری نیاز است.

9. پیاده روی در صبح بهترین گزینه برای فرار از گرمای روز است

یکی از خوبی های ورزش کردن صبحگاهی در تابستان یا شهرهای گرراستا این است که می توانید پیش از زمانی که هوا حسابی گرم می شود، ورزش خود را انجام دهید تا اذیت نشوید و از خطر گرمازدگی در امان بمانید.

البته حواستان به آب رسانی به بدن هم باشد و تلاش کنید پیش و پس از پیاده روی آب کافی بنوشید تا بدنتان همواره هیدراته باقی بماند. همچنین بد نیست اگر هنگام پیاده روی یک بطری آب همراه خود داشته باشید.

10. پیاده روی در صبح شما را برای یک روز بهتر و مصرف غذاهای سالم تر آماده می کند

شما با پیاده روی در ابتدای روز می توانید جلوی مصرف غذاهای ناسالم را بگیرید و به طور کلی انتخاب های غذایی بهتری داشته باشید.

یکی از فایده های پیاده روی، همانگونه که بالاتر هم گفتیم، این است که انرژی شما را افزایش می دهد و نمی گذارد احساس خواب آلودگی کنید. هنگامی که خسته و کم انرژی هستید، به احتمال زیاد به سراغ وعده های غذایی و خوراکی های پرانرژی می روید که به آسانی در دسترس هستند. با این کار کالری بالایی وارد بدنتان می کنید و سلامتی خود را به خطر می اندازید. جدا از این، این کالری بالا حاوی مواد مغذی ناچیزی هم هست و فایده کمی برای بدنتان دارد.

در صورتی که پیاده روی کنید و جلوی هله هوله خوردن را بگیرید، می توانید به سراغ غذاهای مقوی و سالم تری بروید که جدا از چربی سوزی، به تقویت ماهیچه ها و بهبود سلامتی شما هم کمک می کنند.

پیاده روی را به یک عادت همیشگی تبدیل کنید

چندین راهکار گوناگون برای حفظ انگیزه و پیاده روی منظم وجود دارند. برای نمونه، تلاش کنید از شب قبل لباس های ورزشی خود را آماده کنید؛ جوراب و کفش های مناسب خود را یک گوشه بگذارید تا صبح مجبور نباشید در پی آن ها بگردید.

همچنین بهتر است زنگ ساعت خود را برای 30 دقیقه زودتر تنظیم تا دست کم 20 دقیقه را به پیاده روی اختصاص دهید. همین که از خانه بیرون بزنید و کمی گام بردارید هم کافی است، پس لازم نیست راستا زیادی را طی کنید یا زمان زیادی را برای این کار در نظر بگیرید.

جدا از این ها، همراهی دوستان هم می تواند به شما کمک کند همواره به طور منظم پیاده روی کنید. گام برداشتن در کنار دوستان و سخن گفتن با آن ها به راستی سرگرم کننده است و نمی گذارد پیاده روی را به چشم یک کار سخت یا آزاردهنده ببینید.

در سرانجام، اگر زمان زیادی برای پیاده روی در اختیار ندارید، تلاش کنید این ورزش را به بخشی از رفت وآمدهای خود تبدیل کنید. یعنی اگر قرار است به جای خاصی بروید، مانند مدرسه، محل کار و…، ماشین و وسایل نقلیه را کنار بگذارید و پیاده روی کنید. حتی اگر این کار هم زمان زیادی از شما می گیرد، می توانید بخشی از راستا را با ماشین و بقیه را با پای پیاده بروید. به همین دلیل بهتر است ماشین خود را پیش از رسیدن به مقصد پارک کنید، یا مثلا در اتوبوس و مترو یک ایستگاه زودتر پیاده شوید.

آیا بهتر است پیش از خوردن صبحانه پیاده روی کنید یا پس از آن؟

اگر بالاخره تصمیم به پیاده روی در ابتدای روز بگیرید، احتمالا با خود می اندیشید که انجام این کار پیش از صبحانه بهتر است یا پس از آن، یا اینکه کدام گزینه کمک بیشتری به کاهش وزن و سلامتی می کند. در حقیقت، پژوهش ها دیدگاه های متفاوتی نسبت به تأثیر صبحانه نخوردن روی سوخت وساز بدن و کاهش وزن دارند.

برخی پژوهش ها نشان می دهند که ورزش با شکم خالی به بدن کمک می کند چربی بیشتری بسوزاند. ولی همچنان به پژوهش های بیشتری برای تأیید این موضوع نیاز است. جدا از این، هر شخص با شخص دیگری تفاوت دارد. شاید ورزش با شکم خالی برای یک فرد کارآمد باشد ولی برای شما اصلا مناسب به شمار نرود.

اگر احساس می کنید پیاده روی در حالت ناشتا برای شما کارآمد است و حس خوبی نسبت به آن دارید، احتمالا هیچ اشکالی ندارد اگر این کار را انجام دهید. اگر هم حس می کنید خوردن یک وعده سبک پیش از پیاده روی به شما برای حفظ انرژی کمک می کند و کارکرد ورزشی تان را ارتقا می دهد، حتما پیش از ورزش غذا بخورید.

در هر صورت، این به شما و واکنش بدنتان بستگی دارد. ببینید کدام گزینه برای شما مناسب تر است و حتما همان را انجام دهید. تنها چیزی که مهم است، این است که پس از پیاده روی حتما یک وعده غذایی سالم و مقوی بخورید و آب فراوان هم بنوشید.

سخن سرانجامی

آغاز روز با یک پیاده روی کوتاه می تواند بسیار مفید باشد و سلامتی شما را بهبود ببخشد. با این کار می توانید در درازای روز انرژی بیشتری داشته باشید، احساس شادابی و نشاط کنید، و همچنین خواب شبانه بهتری هم داشته باشید. با در نظر داشتن فوایدی که نام بردیم، بدون شک باید صبح خود را با یک پیاده روی دل چسب آغاز کنید.

تلاش کنید با کمک راهکارهایی که بررسی کردیم، پیاده روی صبحگاهی را به سبک زندگی خود اضافه کنید و هیچ وقت انگیزه تان را از دست ندهید. همچنین یادتان باشد غذاهای سالم و مناسب بخورید و آب کافی بنوشید تا بدنتان همواره هیدراته و سیرآب باشد.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت وبلاگ ورامین مگ را بخوانید.

منبع: Healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 دلیل برای اینکه روزتان را با پیاده روی آغاز کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 دلیل برای اینکه روزتان را با پیاده روی آغاز کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید