پسته دامغان در سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) ثبت جهانی شد

به گزارش وبلاگ ورامین، سید مهدی میر صالحی در مصاحبه با خبرنگاران، بابیان اینکه پسته دامغان در سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) ثبت جهانی شد، ابراز داشت: در دنیا دو کشور ایران و امریکا تأمین کننده پسته هستند و میزان فراوری و تجارت جهانی پسته در جهان چیزی حدود سه هزار و 700 تن به ارزش دو میلیارد و 800 میلیون دلار است.

پسته دامغان در سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) ثبت جهانی شد

وی اضافه نمود: آمریکا با فراوری 130 هزار تن پسته به ارزش یک میلیارد و 300 میلیون دلار صندلی اول و ایران با فراوری 114 هزار تن به ارزش 970 میلیون دلار صندلی بعدی را دارد و همچنین چین و هنگ کنگ در رده های بعدی جای گرفتند.

درخشش پسته دامغان در جهان

مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت معنوی وزارت صنعت بابیان اینکه پسته دامغان از طعم و مزه بسیار مطلوبی برخوردار است، ابراز داشت: این محصول همیشه حرف اول را در دنیا می زند و مشتری های مخصوص به خود دارد.

میر صالحی در ادامه توضیح داد: فراوری پسته دامغان بین 30 تا 40 هزار تن و دارای ارزشی حدود 750 تا هزار میلیارد تومان است که ازنظر کیفی در ایران و جهان درخشش خوبی دارد و به لحاظ کمی پسته رفسنجان با میزان 35 الی 45 هزار تن بیشترین فراوری را داشته و ارزش آن 700 تا 900 میلیارد تومان برآورد می گردد.

وی بابیان اینکه پنج محصول راهبردی و صادراتی ایران در وایپو به ثبت رسیده است، اضافه نمود: این محصولات شامل خاویار، پسته دامغان، پسته رفسنجان، گچ سمنان و سنگ مرمر کردستان هستند که ابتدا به ثبت ملی و سپس بر اساس معاهده لیسبون که در سال 83 در ایران تصویب شد و عضویت در سازمان مالکیت فکری (که از سازمان های تابعه سازمان ملل است) به ثبت می رسد.

فراوری 6 درصد گچ جهان در سمنان

مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت معنوی وزارت صنعت بابیان اینکه از مزیت های ثبت جهانی حفظ اصالت، صندلی اقتصادی و تجاری محصولات ایران در بازارهای بین المللی است، ابراز داشت: درنهایت مصرف نماینده با ثبت جهانی این محصول و درج کد بین المللی می توانند مطمئن شوند که محصول اصلی را استفاده می نمایند.

میر صالحی بابیان اینکه در صورت ثبت محصول در سازمان های جهانی امکان سوءاستفاده از آن سلب خواهد شد، توضیح داد: این محصول ثبت گردیده صندلی تجاری خود را حفظ و ارزش اضافه نموده بسیار بالایی را در بازارهای بین المللی ایجاد می نمایند.

وی با ابراز اینکه چین با فراوری 45 میلیون تن در سال بیشترین فراوری گچ را در جهان دارا است و ایران با فراوری 13 میلیون تن رتبه دوم قرار گرفته است، اضافه نمود: گچ سمنان با 9 و نیم میلیون تن فراوری 80 درصد گچ ایران را تأمین می نماید و می توانیم بگوییم که شش درصد فراوری گچ جهان در سمنان فراوری می گردد.

میر صالحی درباره سنگ مرمر کردستان نیز افزود: فراوری این سنگ 18 هزار تن در سال است و از بهترین و زیباترین سنگ های ایران محسوب می گردد که مشتریان خاص خود را در داخل و خارج کشور دارد.

به گزارش وبلاگ ورامین دفتر مالکیت صنعتی با احتساب 29 منطقه 47 محصول راهبردی و صادراتی ایران را در سازمان جهانی مالکیت فکری به ثبت جهانی رسانده و در حال امکان سنجی است که سایر محصولات صادراتی حتی نفت و محصولات مهم دیگر را در این سازمان به ثبت برساند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "پسته دامغان در سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) ثبت جهانی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پسته دامغان در سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) ثبت جهانی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید