آماده سازی نسخه کشاورزی دیم برای پایداری تولیدات

به گزارش وبلاگ ورامین، معاون امور زراعت وزیر جهادکشاورزی، از آماده سازی نسخه کشاورزی دیم برای پایداری تولیدات اطلاع داد.

آماده سازی نسخه کشاورزی دیم برای پایداری تولیدات

به گزارش وبلاگ ورامین، عباس کشاورز در مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی استان زنجان و آئین شکرگزاری برداشت گندم، با بیان اینکه نسخه کشاورزی دیم برای پایداری فراوریات دیم و پایداری درآمد کشاورزان آماده شده است، اظهار کرد: گندم، کلید توسعه کشاورزی کشور است و بخش کشاورزی در جهان، سه وظیفه اصلی تأمین امنیت غذایی، حفاظت از منابع و افزایش درآمد کشاورزان را بر عهده دارد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش درآمد کشاورزان و کاهش هزینه های فراوری، راه چاره توسعه بخش کشاورزی است، ادامه داد: افزایش فراوری یکی از راه های افزایش درآمد بهره برداران محسوب می گردد و در این راستا، بر ارتقای بهره وری به جای افزایش سطح تاکید می گردد.

کشاورز با بیان اینکه گندم، ذرت و برنج سه غذای اصلی مردم جهان محسوب می گردد و همه کشورها برای فراوری این محصولات برنامه ریزی و تمرکز ویژه دارند، ادامه داد: همه ساله حدود 50 درصد از اراضی آبی کشور و 85 درصد از اراضی دیم به کشت محصول گندم اختصاص می یابد، لذا نباید تحت هیچ شرایطی از توجه به این محصول استراتژیک غافل شد.

معاون امور زراعت وزیر جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه پیروزیت های بسیار خوبی در زمینه فراوری گندم در کشورمان حاصل شده است، توضیح داد: هنوز با وضعیت مورد انتظار و مطلوب فاصله زیادی داریم. خوشبختانه استان زنجان از دهه 70 تاکنون، همیشه در حوزه نرم افزاری و ارتقای دانش فنی کشاورزان بسیار پیروز عمل نموده است.

وی یادآور شد: کشاورزی، به ویژه کشاورزی دیم در ایران بسیار شکننده است. از این رو، برای پایداری فراوریات دیم و پایداری درآمد کشاورزان، هم اکنون نسخه فراوریات دیم برای اجرا در کل کشور آماده شده است.

کشاورز اضافه نمود: بر اساس این نسخه، توسعه کشت حبوبات و واردات پنج محصول از جمله دانه های روغنی و علوفه باید در دستور کار باشد و همه محصولات دیم در پاییز کشت خواهد شد. همچنین بر اساس این نسخه، 30 درصد از بقایای گیاهی باید روی سطح اراضی باقی بماند تا تشعشع خورشید روی خاک کمتر شده و رطوبت خاک حفظ گردد.

معاون امور زراعت وزیر جهادکشاورزی، ادامه داد: کشت و فراوری محصول لوبیا باید یا به وسیله آبیاری میکرو انجام گیرد و یا باید کشت جایگزین معرفی گردد.

کشاورز با بیان اینکه تاکنون اجازه نداده ایم هیچ خدشه ای به نهاده ها وارد گردد، اعلام کرد: افزایش فراوری به وسیله بهره وری و ارتقای فراوری در واحد سطح، راه چاره ماندگاری و پایداری فراوریات کشاورزی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آماده سازی نسخه کشاورزی دیم برای پایداری تولیدات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آماده سازی نسخه کشاورزی دیم برای پایداری تولیدات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید