اسنپ فود: از پشت بامی در گیشا تا فروش میلیاردی

به گزارش وبلاگ ورامین، یکی از شناخته شده ترین استارتاپ های ایرانی اسنپ فود است. کسب وکاری که با اضافه شدن بخش سوپرمارکت به آن و افزایش خرید آنلاین در روز های کرونا جهشی خیره کننده را تجربه نموده، اما داستان شروعش مثل بسیاری از کسب وکار های آنلاین دیگر داستان ساده ای است.

اسنپ فود: از پشت بامی در گیشا تا فروش میلیاردی

به گزارش روزنامه هفت صبح، سعید لطفی یکی از بنیان گذاران این کسب وکار در سال 1388 و در یک تماس تلفنی با دوستش کیارش عباس زاده متوجه می گردد در خارج کشور سایت هایی وجود دارند که امکان سفارش آنلاین غذا از رستوران ها را فراهم می نمایند.

همین انگیزه ای می گردد برای اینکه با عباس زاده و یک دوست دیگرش در محله گیشا (که محل سکونت هر سه آن ها بوده) و با قرارداد بستن با فست فود جوجه داغ کسب وکاری را آغاز نمایند با نام زودفود و با سرمایه اولیه 3میلیون تومان! کسب وکاری که پنج سال بعد و با سرمایه گذاری چندمیلیاردتومانی راکت اینترنت آلمان که در ایران با نام گروه اینترنتی ایران یا IIG فعالیت می کرد به یکی از قدرتمندترین استارتاپ های ایران تبدیل شد.

100 هزارتایی شدن اسنپ فود

زودفود بعد از رشد دیگر استارتاپ های مجموعه IIG که در ایران با برند اسنپ شناخته می شوند به رغم مخالفت بنیان گذاران اولیه اش که حالا سهام چندانی در این کسب وکار نداشتند به اسنپ فود تغییر نام داد.

زودفودی که به گفته لطفی در روز های ابتدایی راه اندازی اش روزی 10 سفارش بیشتر نداشت، اواخر سال 93 به سفارش روزی 500 غذا، در میانه سال 95 تعداد سفارش هایش به روزی 20هزار و در انتهای سال 98 به روزانه 100هزار سفارش اینترنتی رسید.

اسنپ فود که از میان بنیان گذاران قدیمی اش حالا تنها سعید لطفی به عنوان یکی از مدیران میانی در آن حضور دارد و رهبری اش با مهراد عبدالرزاق است با داشتن سرویس سوپرمارکت یکی از محبوب ترین سرویس های آنلاین بین کاربران ایرانی شده است. عبدالرزاق در روز هایی که هنوز کرونا آغاز نشده بود و در مراسم رونمایی از نسخه تازه اپلیکیشن اسنپ فود گفته بود تعداد سفارش های این کسب وکار اینترنتی 100هزار در روز است که نزدیک 60هزار تای آن ها مربوط به سفارش از سوپرمارکت هاست. سفارش هایی که توسط شبکه عظیم پیک های موتوری اسنپ به دست مشتریان آن ها می رسد. پیک هایی که این روز ها با اعتصاب و تحصن از شرایط خود و نوع تسویه حساب اسنپ اعلام نارضایتی نموده اند، اما بعید است زورشان به سازوکار های اسنپ برسد.

گردش اقتصادی کسب وکار سابق بچه محل های گیشا

برای اینکه بدانید کسب وکاری که همین 11سال پیش و از یک اتاق کوچک در پشت بام خانه ای در گیشا آغاز شد چقدر عظیم شده و رشد نموده بهتر است نگاهی بیندازیم به گردش اقتصادی روزانه آن.

اگرچه کرونا باعث شد تا بخش فروش غذای اسنپ فود تا 50 درصد ریزش کند.

اما رشد 300درصدی بخش سوپرمارکت آن، نه تن ها این ریزش را جبران نموده بلکه سود سرشاری را هم نصیب اسنپ فود نموده است. میانگین ارزش هر سبد خرید سوپرمارکت اسنپ فود، 200هزار تومان و میانگین خرید هر سفارش غذای آن 150هزار تومان است. این روز ها بین 150 تا 200هزار سفارش سوپرمارکت و بین 40تا 50هزار سفارش غذا در اسنپ فود ثبت می گردد.

به عبارتی روزانه 36میلیارد تومان فروش بخش سوپرمارکت اسنپ فود و حدود 7میلیارد تومان فروش بخش غذای آن در هر روز است. بماند که اسنپ فود بخش فروش شیرینی، میوه و سبزی هم دارد که اگرچه در دوران کرونا افت زیادی نموده اند، اما هنوز فروش قابل توجهی دارند. می توان گفت سرویس های مختلف اسنپ فود درمجموع روزانه حدود 50 میلیارد تومان فروش دارد.

IIG کیست و چطور کسب وکار ها را متحول می نماید یا زمین می زند؟

گروه اینترنتی ایران یا همان IIG نام شعبه ایرانی یک گروه سرمایه گذاری بین المللی به نام راکت اینترنت است که از ابتدای سال 92 برای سرمایه گذاری روی استارتاپ ها وارد ایران شد. راکت اینترنت که دفتر مرکزی آن در آلمان است در بیش از 40کشور جهان روی استارتاپ ها سرمایه گذاری نموده است. مدل راکت اینترنت هم حمله به بازار با پول زیاد است.

سعید لطفی می گوید در سال 93 متوجه شدند که راکت اینترنت قصد راه اندازی یک کسب وکار مشابه زودفود در ایران را دارد و از ترس اینکه ممکن است آن ها را از بین ببرد پیش دستی کرد ه اند و به آن ها پیشنهاد سرمایه گذاری روی زودفود را داده اند. راکت اینترنت که یکی از سهامداران آن در جهان شرکت مخابراتی MTN است (که در ایران سرمایه زیادی در اختیار دارد) روی استارتاپ هایی، چون بامیلو، اسنپ، اسنپ فود، اسنپ تریپ و یکی دو استارتاپ دیگر هم سرمایه گذاری نموده که چندان پیروز از آب درنیامده اند.

مدل راکت اینترنت اینگونه است که پول زیادی به کسب وکار تزریق می نماید تا هم سهم بازار سریعی بگیرد و هم رقبا جان سالم به در نبرند. خیلی زود هم تکلیف را روشن می نماید که آیا آن کسب وکار آینده ای دارد یا نه. تعارف زیادی هم ندارد و نشان داده در تعطیل کردن استارتاپ های زیان ده با کسی رودربایستی نمی نماید! مجموعه اسنپ در آخرین راند جذب سرمایه خود، از ایرانسل هم سرمایه قابل ملاحظه ای را دریافت نموده و حالا می توان گفت راهبری کل گروه اسنپ بیشتر در دست این اپراتور قدرتمند ایرانی است.

آینده اسنپ فود: یک بازار بدون رقیب و بازارها یی که هنوز فتح نشده اند

در سال 99 اگرچه کرونا باعث ریزش بخشی از فروش اسنپ فود در حوزه سفارش آنلاین غذا شد، اما کرونا خبر های خوبی هم برای این کسب وکار داشت. مهم ترین رقبای اسنپ فود چیلیوری و ریحون بودند که یکی در سال 98 و دیگری در سال 99 تعطیل کردند و برچیده شدند. حالا اسنپ فود سلطان بازار غذای آنلاین است.

اسنپ فود در یک سال گذشته کوشش زیادی نموده که بتواند به حوزه فروش آنلاین دارو هم وارد گردد، اما هنوز نتوانسته از پس موانع وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برآید. بازاری که اگر اسنپ فود مجوز های ورود به آن را بگیرد با توجه به گردش اقتصادی نجومی حوزه دارو، احتمالا رکورد های تازه ای را در فروش روزانه اینترنتی بزند و البته اصلا بعید نیست که کسب وکار های کوچک فعلی این حوزه را در کمتر از چند ماه از میدان به در کند.

کسب وکاری که روزگاری از یک پشت بام در گیشا آغاز شد، حالا یکی از غول های اینترنتی ایران است؛ اگرچه همواره متهم به انحصارگرایی و استفاده از روش های ضدرقابتی در بازار بوده. کسب وکاری که نشان داده متدش تهاجمی است؛ حتی در حذف بعضی از بنیان گذاران اولیه اش!

منبع: فرارو

به "اسنپ فود: از پشت بامی در گیشا تا فروش میلیاردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسنپ فود: از پشت بامی در گیشا تا فروش میلیاردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید