اینفوگرافیک ، همه چیز درباره پایانه بی نظیر مترو اکباتان که امروز در زیر زمین افتتاح شد ، خصوصیات منحصربفرد ایستگاه اکباتان

به گزارش وبلاگ ورامین، مدیرعامل شرکت متروی تهران از افتتاح پایانه متروی اکباتان در زیر زمین اطلاع داد و گفت: این پایانه با 70 هزار مترمربع زیربنا و بعلاوه با ظرفیت 21 رام قطار در زیر زمین برای حفظ هویت تهران ساخته و به بهره برداری رسید.

اینفوگرافیک ، همه چیز درباره پایانه بی نظیر مترو اکباتان که امروز در زیر زمین افتتاح شد ، خصوصیات منحصربفرد ایستگاه اکباتان

به گزارش وبلاگ ورامین، صبح امروز بزرگترین انتهاه زیرزمینی قطارهای شهری پس از 14 سال انتظار افتتاح شد. شبکه خطوط متروی تهران با گذشت قریب به 24 سال از شروع بهره برداری آن در حال حاضر در قالب 7 خط و با 142 ایستگاه مشغول به فعالیت است؛ اما در چند سال اخیر وظیفه تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی شبکه متروی تهران بر دوش دو انتهاه فتح آباد و صادقیه بود و لزوم ایجاد انتهاه های مستقل در هر یک از خطوط مترو احساس می گردد و ایجاد انتهاه به یک اولویت تبدیل شده است، بر همین اساس برنامه های اجرایی برای احداث انتهاه اکباتان در غربی ترین نقطه خط 4 مترو در دستور کار نهاده شد.

مسعود درستی درباره شرایط انتهاه های زیرزمینی در مرکز اظهار کرد: به شرکت بهره برداری مترو، بخشی از انتهاه های کلاهدوز، فتح آباد، صادقیه و دردشت را تحویل دادیم. البته هنوز در خط 3، 6 و 7 مترو هیچ انتهاه ای نداریم و هراقدامی احتیاج باشد برای قطارهای این خطوط انجام دهیم و باید قطارها را به انتهاه هایی که در خطوط 1، 2 و 4 وجود دارد، راهنمایی کنیم که این مسئله چالش آفرین است.

متناسب با خطوط مترویی که در مرکز فعالند انتهاه نداریم

مدیرعامل شرکت متروی تهران با اشاره به اینکه متناسب با خطوط مترویی که در مرکز فعالند، انتهاه نداریم، افزود: با افتتاح انتهاه اکباتان، شرکت بهره برداری می تواند برنامه ریزی بهتری داشته باشد تا فشار را از سایر انتهاه ها کمتر کند و خدمات تعمیر و نگه داری با کیفیت بهتری ارائه دهد.

او با اشاره به مسائل ایجاد شده در پی کمبود انتهاه متروی تهران، توضیح داد: یکی از مسائلی که کمبود انتهاه ایجاد نموده، این است که اگر به عنوان مثال در خط 3 قطاری را می خواهیم به سمت انتهاه فتح آباد راهنمایی کنیم، باید جهت زیادی طی گردد اما با بهره برداری از انتهاه اکباتان، قطارها برای تعمیر و آنالیز، مسافت کمتری را تا انتهاه طی خواهند کرد و به همین منظور کیفیت خدمات دهی هم بهتر می گردد.

درستی اضافه نمود: هرچه زیرساخت مترو به لحاظ انتهاه ای تقویت گردد، سرعت انجام کار و اقداماتی که شبانه باید انجام گردد، بهبود خواهد یافت و کیفیت حمل ونقل ریلی در تهران افزایش می یابد.

او با بیان این که با آنالیز های اجرا شده در سطح کلانشهرها تعیین شد که کمتر از دو میلیون سفر با قطار شهری انجام می گردد، شرح داد: بیش از 80 درصد آن یعنی حدود یک میلیون و 500 هزار سفر به وسیله متروی تهران پوشش داده می گردد، این در حالی است که مترو کمتر از 10 درصد سهم حمل و نقل شهر تهران را به خود اختصاص داده و ما از این جهت راه زیادی برای تکمیل خطوط و توسعه مترو داریم و ضروری است که همگی ارگان ها همانند مجلس شورای اسلامی و غیره پای کار بیایند تا شرایطی فراهم گردد که سهم حمل و نقل مترو در تهران به مرحله منطقی برسد.

راه اندازی انتهاه اکباتان بخشی از کمبودهای زیرساختی مترو را حل می نماید

مدیرعامل شرکت متروی تهران بیان نمود: امکانات بهره بردار در انتهاه های موجود محدود بوده و بسیاری از مواقع به علت کمبود زیرساخت های لازم، خدمات با تاخیر روبه رو می شد. البته اکنون راه اندازی انتهاه اکباتان بخش قابل ملاحظه ای از کمبودهای زیرساختی مترو را حل می نماید.

او درباره ویژگی منحصر به فرد انتهاه اکباتان گفت: منحصر به فرد بودن این انتهاه به علت زیرزمینی بودن آن است. در محلی مثل اکباتان که یکی از شهرک های هویت و شناسنامه دار شهر است، اگر می خواستیم این انتهاه را بر روی زمین احداث کنیم، هزینه کمتری احتیاج داشت، اما هویت منطقه به هم می خورد، اما هزینه بیشتری برای ساخت این انتهاه زیرزمینی صورت گرفت تا آسیبی به شهر نشینی و بافت این منطقه وارد نگردد.

نظیر انتهاه زیرزمینی اکباتان در کشور وجود ندارد

درستی با تاکید بر اینکه سازه اکباتان بسیار خاص بوده و پروژه عظیمی به شمار میرود، بیان کرد: نظیر این انتهاه زیرزمینی در کشور وجود ندارد و کاملا منحصر به فرد است.

مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره چرایی تاخیر 14 ساله در راه اندازی پروژه اکباتان گفت: در دوره های گذشته بیشتر توجه به کمیت و تعداد ایستگاه ها بوده و همیشه در پی این بودند تا کیلومتر مترو افزایش یابد و مترو، بخش های مختلف شهر را پوشش دهد. البته این نگاه توسعه ای تصمیم درستی بوده ولی از توجه به راه اندازی انتهاه ها و زیرساخت های تعمیر و نگه داری غافل شده اند.

او با اشاره به اینکه در دوره مدیریت شهری نو در پی افزایش کیفیت در خدمات دهی حوزه حمل ونقل هستیم، افزود: به همین علت ساخت انتهاه ها در افزایش بهره وری تاثیرگذار است. در پی این هستیم که در خط 6 و 3 نیز انتهاه راه ندازی کنیم، البته عملیات عمرانی این پروژه ها تازه شروع شده و پیشرفت فیزیکی مطلوبی داشته است.

درستی افزود: خط 3، 6 و 7 انتهاه ندارد و با اولویت ساخت این انتهاه ها را در دستور کار قرار می دهیم و ساخت انتهاه آزادگان و دولت آباد در دستور کار قرار گرفته است اما امروز ساخت انتهاه آزادگان اولویت شماره یک ما است و امیدواریم به زودی فاز اول آن را تا انتها سال به بهره برداری برسانیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "اینفوگرافیک ، همه چیز درباره پایانه بی نظیر مترو اکباتان که امروز در زیر زمین افتتاح شد ، خصوصیات منحصربفرد ایستگاه اکباتان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینفوگرافیک ، همه چیز درباره پایانه بی نظیر مترو اکباتان که امروز در زیر زمین افتتاح شد ، خصوصیات منحصربفرد ایستگاه اکباتان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید