خواص و مضرات میوه های خشک کدامند؟

به گزارش وبلاگ ورامین، بعضی می گویند میوه خشک یک میان وعده مغذی و سالم است، در حالی که بعضی دیگر ادعا می نمایند که چندان هم سالم نیست. این یک مقاله در خصوص میوه های خشک و چگونگی تأثیر آن بر سلامتی شما است.

خواص و مضرات میوه های خشک کدامند؟

میوه خشک چیست؟

میوه خشک، در حقیقت میوه ای است که تقریباً تمام آب موجود آن با روش های خشک کردن از بین برده شده است.

میوه در طی این فرایند کوچک می گردد و میوه ای خشک و متراکم از نظر انرژی باقی می گذارد.

کشمش رایج ترین نوع آن است و بعد از آن خرما، آلو، انجیر و زردآلو قرار می گیرند.

انواع دیگر میوه های خشک نیز موجود است، گاهی اوقات به شکل آب نبات (با روکش شکری) یافت می گردد. اینها شامل انبه، آناناس، کرنبری، موز و سیب می گردد.

میوه خشک شده می تواند خیلی طولانی تر از میوه های تازه حفظ گردد و به ویژه در سفرهای طولانی که یخچال در دسترس نیست می تواند یک میان وعده مفید باشد.1

خواص میوه های خشک شدهفیبر زیادی در چنین میوه ای وجود دارد . فیبر در سبزیجات و گندم یافت می گردد. فیبر دستگاه گوارش را تحریک می نماید و متابولیسم را بهبود می بخشد.

محتوای مواد معدنی و ویتامین ها حتی بیشتر از میوه های تازه است. آنها میزان زیادی آهن (باعث بهبود خون گیری)، پتاسیم (عادی فشار خون) و ویتامین های B هستند. همه آنها برای عملکرد طبیعی مغز، سیستم عصبی، قلب و عضلات لازم است.

استفاده از میوه های خشک باعث افزایش سطح انسولین در خون نمی گردد. در نتیجه کاهش احتمال چاقی یا افزایش وزن را کاهش می دهد.

میوه های خشک شده - زردآلو، سیب، آلو خشک دارای کمترین شاخص گلیسمی هستند و شاخص گلیسمی میانه برای خرما و کشمش می باشد.

کشمش برای دندان ها و دهان بسیار مفید است. این شامل موادی است که مانع تکثیر بسیاری از باکتری ها در دهان انسان می گردد. استفاده از کشمش پیشگیری خوبی از بیماری پریودنتال است.

میوه های خشک شیرین دارای اثر تونیک هستند، متابولیسم پروتئین را فعال می نمایند.

باعث افزایش سطح انرژی و افزایش بهره وری، حاوی ویتامین B5، E و N.

گلابی روده ها را تمیزو باعث حذف سموم بدن می گردد.

زردآلو خشک تاثیر مثبتی بر قلب دارد. حاوی پتاسیم، کلسیم، کاروتن، فسفر، آهن و ویتامین B5 است.

انجیرها از غده تیروئید محافظت می نمایند و انگل های روده را از بین می برند.

آلو بعلاوه تاثیر مثبتی بر دستگاه گوارش دارد، یاری به مبارزه با یبوست و نرمال کردن کار کل سیستم گوارشی. علاوه بر این، برای مسائل قلبی، فشار خون بالا مفید است. برای بیماری کلیوی، روماتیسم، بیماری کبد یا آترواسکلروز مفید است.

جدول ارزش تغذیه ای و محتوای کالری میوه های خشک

محصول انرژی، کیلو کالری پروتئین ها، گرم چربی، گرم کربوهیدرات ها، گرم
گیلاس 292 1.5 0 73.0
گلابی 246 2.3 0 62.1
کشمش 279 2.3 0 71.2
زردآلو خشک 272 5.2 0 65.9
هلو 275 3.0 0 68.5
آلو 264 2.3 0 65.6
سیب 273 3.2 0 68.0
2

مضرات میوه خشکمیوه خشک قند طبیعی و کالری بالایی دارد. میوه ها حاوی مقادیر قابل توجهی قندهای طبیعی هستند. از آنجا که آب از میوه خارج شده است ، این قند و کالری در حجم بسیار کم تری متمرکز شده است. به همین علت کالری و قند میوه خشک از جمله گلوکز و فروکتوز بسیار زیاد است. در ادامه درصد قند طبیعی چند میوه خشک شده آورده شده است:

کشمش: 59٪

خرما: 64-66٪

آلو: 38٪

زردآلو: 53٪

انجیر: 48٪

حدود 22 تا51٪ از این قند، فروکتوز است. خوردن میزان زیادی فروکتوز اثرات منفی بر سلامتی دارد که شامل افزایش وزن ، افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی است. 28 گرم کشمش 84 کالری دارد که تقریباً تمام آن ناشی از قند است.

یکی از مهم ترین مضرات مصرف میوه خشک پرانرژی بودن آن در کنار کم حجم بودن است. این دو در کنار هم باعث می گردد به راحتی مقادیر زیادی میل گردد که سبب افزایش قند و اضافه وزن می گردد.

نکته مهمی هست که باید به آن توجه کنید: بهتر است از مصرف میوه خشک شده با شکر اضافه شده پرهیز کنید. برای اینکه میوه های خشک شده شیرین تر و مجذوب کننده تر شوند ، قبل از خشک شدن روی آن ها را با شکر یا شربت می پوشانند. این شکر اضافی دارای اثرات مضری مانند افزایش خطر ابتلا به چاقی ، بیماری های قلبی و حتی سرطان است. برای جلوگیری از مصرف میوه های خشک شده حاوی شکر، برترین راه خواندن اطلاعات غذایی درج شده روی بسته بندی است.

بعلاوه میوه خشک ممکن است آلوده به سولفیت و قارچ باشد. بعضی از فراورینمایندگان مواد نگهدارنده ای به نام سولفیت را به میوه خشک اضافه می نمایند تا مجذوب کننده تر به نظر برسد. زیرا این ماده رنگ میوه را حفظ نموده و از تغییر رنگ جلوگیری می نماید.

این افزودنی بیشتر در میوه هایی با رنگ روشن ، مانند زردآلو و کشمش به کار می رود. بعضی از افراد ممکن است نسبت به سولفیت حساس باشند و بعد از مصرف آن دچار گرفتگی معده، حساسیت پوستی و حملات آسمی شوند. برای پرهیز از مصرف سولفیت، میوه های خشکی را که متمایل به قهوه ای هستند، به جای میوه های خشک رنگ روشن انتخاب کنید. شاید روشن ترها به نظر مجذوب کننده بیایند ولی سالم نیستند.

یکی دیگر از مضرات میوه خشک مربوط به روش نگهداری آن هنگام فراوری و انبار است. میوه های خشکی که به روش نامناسب ذخیره و نگهداری می شوند، ممکن است با قارچ ها ، آفلاتوکسین ها و سایر ترکیبات سمی آلوده شوند.3

نکات نهاییمانند بسیاری از غذاهای دیگر، میوه های خشک جنبه های خوب و بد دارند.

میوه های خشک می توانند فیبر و مواد مغذی بدن شما را تقویت نموده و مقادیر زیادی آنتی اکسیدان را در بدن شما تأمین نمایند.

با این حال، آنها بعلاوه از قند و کالری سرشار هستند و هنگام خوردن بیش از حد، می توانند باعث بروز مسائلی شوند.

به همین علت، میوه های خشک را فقط باید در مقادیر اندک و ترجیحاً همراه با سایر غذاهای مغذی میل کرد.

شما نباید میزان زیادی از آنها را بخورید، زیرا مصرف کالری زیادی از میوه های خشک بسیار آسان است.

بعلاوه، آنها یک غذای پر کربوهیدرات هستند که آنها را در رژیم غذایی کم کربوهیدرات مناسب نمی دانند.

در سرانجام، میوه های خشک خوراکی های بسیار کاملی نیستند، اما مطمئناً یک میان وعده بسیار سالم تر و مغذی تر از چیپس یا سایر غذاهای مضر فرآوری شده می باشند.1

پی نوشت:

1.www.7ganj.ir

2.www.sayarak.com

3.www.blog.pinket.com

منبع: راسخون

به "خواص و مضرات میوه های خشک کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص و مضرات میوه های خشک کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید