دستگاه فراوری همزمان برق و حرارت در کشور ساخته شد

به گزارش وبلاگ ورامین، یک شرکت دانش بنیان ایرانی دستگاهی ساخته که همزمان فراوری برق و حرارت می نماید.

دستگاه فراوری همزمان برق و حرارت در کشور ساخته شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فراوری همزمان گرما و برق یکی از مهم ترین کاربرد های فراوری پراکنده است. در مولد های قدرت امروزی، معمولاً از سوزاندن سوخت های فسیلی و گرمای حاصله برای فراوری قدرت محوری و سپس تبدیل آن به انرژی الکتریسیته استفاده می گردد.

از گرمای اتلافی بازیافتی از این سیستم ها، می توان برای مصارف گرمایشی، سرمایشی و بسیاری از فرایند های صنعتی استفاده کرد. فراوری هم زمان برق و گرما، می تواند علاوه بر افزایش بازده و کاهش مصرف سوخت، باعث کاهش انتشار گاز های آلاینده گردد.

در CHP، از انرژی گرمایی فراوریی به عنوان منبع انرژی در فرایند فراوری قدرت استفاده می گردد. مصرف نمایندگانی که به مقدار انرژی گرمایی زیادی در طول روز احتیاج دارند (صنایع فراوریی، بیمارستان ها، ساختمان ها، دفاتر بزرگ، خشک شویی ها و …) می توانند برای کاهش هزینه های خود به نحوی مطلوب از CHP بهره ببرند.

علیرضا نوری مدیرعامل شرکت دانش بنیان درباره سیستم های فراوری همزمان حرارت و برق مقیاس کوچک (micro-CHP) شرح داد: فراوری همزمان حرارت و برق (Combined Heat and Power) یکی از مهم ترین کاربرد های فراوری پراکنده است؛ که عبارت است از فراوری همزمان و توأم ترمودینامیکی دو یا چند شکل انرژی از یک منبع ساده اولیه.

نوری ادامه داد: از نظر ترمودینامیکی، فراوری همزمان باعث افزایش راندمان در استفاده از سوخت می گردد. در فراوری جداگانه الکتریسیته، مقداری از انرژی باید به صورت حرارت تلف شده (waste heat) خارج گردد که این مقدار انرژی بیش از نیمی از انرژی وارد شده از طریق سوخت به نیروگاه است؛ ولی در فراوری همزمان از این انرژی حرارتی برای مصارف مفید استفاده می گردد.

به گفته وی، فراوری همزمان برق و حرارت می تواند علاوه بر افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت، باعث کاهش انتشار آلاینده ها و گاز های گلخانه ای می گردد.

این فعال فناور اعلام کرد: سیستم های mCHP می توانند نقش بسیار مهمی در احتیاج به انرژی از یک طرف و حفظ محیط زیست از طرف دیگر ایفا نمایند. از جمله مزایای این سیستم ها می توان به افزایش بازدهی، سازگاری با محیط زیست، مزیت مالی و قابلیت اطمینان بالا اشاره نمود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان به کاربرد این تجهیز اشاره نمود و گفت: از این سیستم می توان در رستوران ها برای کاهش هزینه های برق در ساعات نیمه باری و اوج بار، استفاده از آب گرم مجانی جهت شست و شو و پخت و پز و همچنین تامین برق یخچال ها در صورت قطعی برق استفاده کرد.

نوری اضافه نمود: هتل ها و مراکز اقامتی- تفریحی، دفاتر اداری- تجاری، آپارتمان ها و منازل و اقامتگاه های ویلایی از جمله اماکنی هستند که می توانند از سیستم استفاده نمایند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان درباره قیمت تمام شده این محصول گفت: قیمت تمام شده محصول عددی بین 80 تا 100 میلیون تومان برآورد شده است و امیدواریم با تجاری سازی و شروع فراوری انبوه این محصول قیمت تمام شده آن نیز کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: شرکت های آلمانی در زمینه طراحی و فراوری این محصول پیشرو هستند و قیمت آن ها نیز چیزی در حدود 25 هزار دلار است که در مقایسه با محصول فراوری شده شرکت سامانه های انرژی آران بسیار بالاتر است.

در این شرکت به صورت مستقیم برای 8 نفر اشتغال زایی شده است و غیر مستقیم نیز این میزان بیشتر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دستگاه فراوری همزمان برق و حرارت در کشور ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه فراوری همزمان برق و حرارت در کشور ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید