رونمایی از نخستین نمونه تارای تمام برقی تا انتها سال

به گزارش وبلاگ ورامین، یکی از فناوری های تجربه شده در دیگر کشورها برای زدودن آلودگی های شهری، فراوری خودروهای برقی است؛ کوششی فناورانه که ایران هم آن را تجربه می نماید. خودروی تارا برقی نتیجه یکی از این کوشش ها و همکاری ها است. این ماشین برقی با همکاری ایران خودرو فراوری خواهد شد.

رونمایی از نخستین نمونه تارای تمام برقی تا انتها سال

شرکت دانش بنیان جتکو که به نوعی زیر مجموعه گروه صنعتی ایران خودرو به شمار میرود، نمونه اولیه تارا برقی را فراوری کرد. نمونه اولیه تارا برقی بر روی پلتفرم K132 ایران خودرو ساخته شده است و گفته می گردد که در فراوری آن از دانش بومی و فناوری های به روزی استفاده شده است.

داوود خسروی طراحی سخت افزار و نرم افزاری پلتفرم برق و الکترونیک خودرو را از پروژه های مهم جتکو دانست و گفت: این پلتفرم قابلیت استفاده در تمامی محصولات بنزینی ایران خودرو را دارد و اولین شبکه و برد ماژول کنترل بدنه (BCM) طراحی و ساخته داخل در پلتفرم برق و الکترونیک خودرو به شمار می رود. نمونه اولیه این محصول پاییز سال جاری برای انجام تست های مربوطه بر روی یکی از محصولات پر تیراژ ایران خودرو قرار خواهد گرفت. وی توضیح داد: بخشی از پروژه های توسعه ای جتکو از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موردحمایت قرار گرفته و در حال اجرا است.

جالب است بدانید سدان جتکو که احتمالاً اولین سدان الکتریکی ایرانی خواهد بود، از میان سه الگوی پیشنهادی برای ساخت نسل دوم سمند انتخاب شده است. گفته می گردد که به زودی با تغییرات مربوط به حوزه تجاری سازی مبنای ساخت نسل دوم سمند خواهد بود.

خسروی با بیان اینکه پروژه ملی طراحی، ساخت، پیاده سازی و صحه گذاری واحد کنترل موتور خودرو (ECU) از طرح های فعلی جتکو به شمار می رود که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال اجرا است، اظهار کرد: در خاتمه سال جاری، نمونه این طرح ارائه خواهد شد که مهندسان ایرانی در بخش های نرم افزار و سخت افزاری آن را طراحی و داخلی سازی نموده اند.

مدیرعامل جتکو با اشاره به همکاری این شرکت با مرکز تحقیقات ایران خودرو اعلام نمود: طراحی داخلی محصول نو K125 که از پروژه های بزرگ ایران خودرو به شمار می رود، به جتکو واگذار شده است. بعلاوه بهبود و اصلاح طراحی داخلی تارا به منظور ارائه طرحی نو از این محصول ازجمله پروژه های سال جاری این شرکت به شمار می رود. تحلیل های رفتار دینامیکی بر روی خودروی تارا و محصول K125 نیز از دیگر پروژه های تعریف شده است.

خسروی با اشاره به مسائل تأمین و قیمت زیاد پولیش خارجی رنگ مورداستفاده در سالن های رنگ ایران خودرو به علت تحریم ها، از اجرای پروژه داخلی سازی آن اطلاع داد و گفت: مجموعه دانش بنیان جتکو برای برطرف این احتیاج از یک سال گذشته فعالیت تحقیقاتی و پژوهشی خود را بر روی این پروژه شروع کرد که در حال حاضر فراوری آزمایشی پولیش جتکو تحویل خطوط سالن رنگ ایران خودرو شده است. این محصول قابلیت رقابت با نمونه خارجی خود را دارد. اگر از آزمون ها و نتایج مختلف عملکردی در خط فراوری با موفقیت عبور کند، دیگر احتیاجی به خرید خارجی آن نخواهد بود.

مدیرعامل جتکو اعلام کرد: در این پروژه به یاری شبیه سازی انتشار ارتعاش و صدا از موتور و دیگر اجزای داخل کابین، سعی بر کنترل و کاهش انتقال سر و صدا به داخل کابین خواهد شد که در راستای ارتقای رضایت مشتریان از این دانش پیشرفته در جتکو، برای سایر محصولات فراوریی ایران خودرو نیز استفاده خواهد شد.

***

شما می توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ وبلاگ ورامین بخوانید.

منبع: بلاگ دیوار

به "رونمایی از نخستین نمونه تارای تمام برقی تا انتها سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از نخستین نمونه تارای تمام برقی تا انتها سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید