طرز تهیه کته استانبولی با رب و سیب زمینی خوشمزه و لذیذ

به گزارش وبلاگ ورامین، استانبولی پلو یا دمی گوجه فرنگی یکی از خوراک های ایرانی است که اساس آن بر استفاده از برنج است. انگلیسی زبان ها به آن برنج اسپانیایی می گویند. استانبولی پلو، غذایی است آسان که تقریبا همه تهیه آن را بلد هستند، اما هر غذای آسانی هم برای خودش راز و رمزهایی دارد که با رعایت آنها، خوشمزه تر می گردد. اصولا ترک های ترکیه، برنج را به صورت پلو، یعنی مخلوط با گوشت، سبزیجات و موادی از این قبیل تهیه می نمایند، پس شاید این پلوی لذیذ و ساده، یک غذای وارداتی باشد. در این مطلب طرز تهیه کته استانبولی با رب و سیب زمینی اصل را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه کته استانبولی با رب و سیب زمینی خوشمزه و لذیذ

دستور پخت استانبولی با رب و سیب زمینی

مواد لازم
برنج3 پیمانه
رب گوجه فرنگی4 قاشق غذاخوری
سیب زمینی متوسط 1-2 عدد
پیاز 1 عدد
زردچوبه1 قاشق چای خوری
فلفل سیاهبه میزان لازم
نمکبه میزان لازم

استانبولی با رب خوشمزه و خوشرنگ

دستور پخت استانبولی با رب خوشمزه

  • برای طرز تهیه استانبولی پلو، ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و با روغن تفت بدهید زمانی که پیاز ها نرم شدند سیب زمینی را نگینی درست خرد کنید و با پیازها تفت بدهید تا کمی پخته شوند.
  • بعد از آن رب گوجه فرنگی و نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و آن را مخلوط کنید اجازه بدهید رب گوجه کمی سرخ گردد.
  • پس از آن آب برنج خیس نموده را خالی کنید و برنج را داخل سس بریزید و به اندازه یک بند انگشت سبابه روی برنج آب بریزید. سپس نمک آن را بچشید که بی نمک نباشد دقت کنید نباید خیلی خوش نمک باشد زیرا پس از جوشیدن آب آن تمام می گردد و شورتر می گردد بی نمک هم نباشد زیرا هنوز برنج آب را به خودش نکشیده است.
  • و بعد برنج را به حال خود رها کنید تا آب آن بجوشد و کشیده گردد زمانی که آب برنج تمام شد؛ اگر تمایل داشتید قالبی در بیاید که مقداری روغن روی و اطراف آن بریزید و در آن دمی بگذارید و اجازه بدهید بخار کند و زیر آن را کم کنید تا دم بکشد، اما اگر تمایلی به قالبی در آمدن نداشتید پس از تمام شدن آب آن برنج را در وسط قابلمه جمع کنید و چند سوراخ روی آن بدهید و در آن را دمی بگذارید.
  • این دمپختک بهتر است با برنج ایرانی پخته گردد تا عطر و طعم بهتری بگیرد.

انواع استانبولی پلو

1- برخی استانبولی پلو را فقط با برنج و گوجه فرنگی درست می نمایند. این غذا در حقیقت گوجه پلوست و از اساس با استانبولی پلو متفاوت است. ولی ما آن را جزء خانواده استانبولی پلو محسوب می کنیم.

2- اضافه کردن گوشت چرخ نموده به استانبولی پلو از ضروریات نیست، اما بدیهی است که با وجود گوشت غذا خوشمزه تر و پر و پیمان تر می گردد. اگر در استانبولی پلو گوشت چرخ نموده می ریزید، پیاز را کمتر تفت دهید و گوشت را قبل از رب اضافه نموده و آنقدر سرخ کنید تا رنگش عوض شده و آبش تبخیر گردد.

3- اضافه کردن پیاز در استانبولی پلو اختیاری است، اما به عقیده بسیاری طعم بهتری به غذا می دهد.

4- از عجیب ترین استانبولی هایی که تا به حال خورده ام استانبولی پلویی بود که در آن از کشمش تفت داده شده استفاده شده بود و با اینکه میانه خوبی با غذاهای شیرین ندارم، اما الحق خوشمزه بود. در استانبولی دیگری به جای گوشت چرخ نموده از گوشت تکه ای استفاده شده بود، اما گوشت را با کارد ساطوری یا به اصطلاح کاردی نموده بودند که آن مورد هم بسیار خوشمزه و فراموش نشدنی بود.

نکات آخر

توجه داشته باشید که در تهیه استانبولی با رب، اگر از قابلمه تفلون یا شعله پخش کن بهره ببرید، ته دیگ خوبی به دست می آورید، در غیر این صورت رب گوجه فرنگی می سوزد و ته دیگ سیاه و بدمزه می گردد. استفاده از ادویه پلویی یا دارچین نیز عطر خوبی به غذا می دهد. همچنین می توانید سیب زمینی ها را جداگانه سرخ نموده و هنگام سرو لابه لای پلو بریزید و بدیهی است که استفاده از زعفران غذا را خوشمزه تر می نماید. اگر هم اهل فلفل دلمه ای هستید، نصف فلفل دلمه ای سبز یا قرمز را نگینی نموده و با پیاز تفت دهید؛ تاثیری در مزه ندارد اما شکل و شمایل غذا را بهتر می نماید.

اگر دوست دارید استامبولی پلو را به صورت مجلسی با گوشت و مرغ طبخ کنید، دستور آن را در مطلب طرز تهیه استانبولی پلو مجلسی، با عطر و طعمی محشر! بخوانید. همچنین نباید فراموش کنید شما می توانید سوالات و نظرات خود را در پایین همین مطلب با ما در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه

به "طرز تهیه کته استانبولی با رب و سیب زمینی خوشمزه و لذیذ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کته استانبولی با رب و سیب زمینی خوشمزه و لذیذ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید