وزیر بهداشت: پزشکان دارو های کمیاب را نسخه نکنند

به گزارش وبلاگ ورامین، خبرگزاری خبرنگاران- وزیر بهداشت گفت: از پزشکان خواسته ایم دارو را به صورت واقعی نسخه نمایند و آنچه که مورد احتیاج است، نسخه گردد.

وزیر بهداشت: پزشکان دارو های کمیاب را نسخه نکنند

به گزارش خبرگزاری وبلاگ ورامین، دکتر بهرام عین اللهی در حاشیه ششمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما، با حضور در جمع وبلاگ ورامین اضافه نمود: در شرایط کنونی کشور، کمبودی در زمینه دارو های رایج نداریم، اما گاهی اوقات دارو های کمیاب را نسخه می نمایند که توصیه ما به پزشکان این است که وقتی دارو های فراوری داخل داریم نباید دارو های کمیاب را نسخه نمایند و بیمار مجبور باشد دنبال آن ها بگردد و هزینه زیادی برایشان گذاشته گردد.

وی گفت: سیاست وزارت بهداشت این است که اولا تعارض منافع را در شرکت های دارویی و تجهیزاتی در نظر می گیریم. از پزشکان هم خواهش کردیم که دارو را به صورت واقعی نسخه نمایند و آنچه که مورد احتیاج است، نسخه گردد. این هم جزو سیاست های ما است. نکته دیگر هم اینکه باتوجه با احتیاجی که برآورد می کنیم ان شاءالله بتوانیم تامین دارو را انجام دهیم.

دکتر عین اللهی درباره نمایشگاه بین المللی ایران فارما اضافه نمود: این نمایشگاه توانمندی شرکت های دارویی کشور را نشان می دهد. خوشبختانه ما پیشرفت های بسیار خوبی را در فراوری دارو داشتیم که حدود 97 درصد احتیاج کشور را این شرکت ها تامین می نمایند و درصدی هم دارو هایی است که وارد می گردد.

وی گفت: یکی از اقدامات مهمی که در این مدت اجرا شده، در زمینه درمان کرونا بوده است. در شروع بیماری کرونا داروی تعیین و مفیدی را نداشتیم، اما با کوشش شرکت های دارویی امروزه تمامی دارو هایی که در درمان کرونا مفید است، در داخل فراوری می گردد و کمبودی در این زمینه نداریم.

دکتر عین اللهی ادامه داد: مساله مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که همواره به پزشکانمان توصیه می کنیم که مصرف دارو را پایین آورند. بیماران ما باید بدانند که بسیاری از بیماری ها می تواند بدون دارو درمان گردد و اینطور نیست که همه درمان ها با دارو باشد و باید حداقل دارو برای بیمار مصرف گردد.

وی ادامه داد: مصرف داروی ما در کشور بالاتر از میانه مصرف جهانی است که باید آن را کاهش دهیم، اما خوشبختانه کیفیت دارو هایی که در ایران فراوری میگردد، بسیار قابل قبول است. بعضی از کشور های همجوار ما مرتب از ما درخواست نموده و ابراز می نمایند که دارو های ایرانی خوب است و مرتب درخواست می نمایند که این دارو ها را داشته باشند.

وی گفت: باتوجه به شرایطی که در کشور هست و بیماری های مختلف، معاونت غذا و دارو پیش بینی می نماید که چه دارویی به چه مقداری فراوری گردد. بعضی اوقات ممکن است شرایط خاصی ایجاد گردد و یک بیماری تغییر شکل یافته و مصرف دارویش بالا رود. به اسم مثال در زمینه داروی بیماری قارچ سیاه، به طور ناگهانی به علت کرونا مصرفش بالا رفت و مقطع کمی کمبود وجود داشت، اما با تمهیدات سازمان غذا و دارو این رفع شد.

وزیر بهداشت افزود: در عین حال مصرف سرم هایمان طی مدتی بالا رفته بود که باید از شرکت های دارویی تشکر کنیم که علی رغم اینکه مدت خیلی کوتاهی کمبود سرم داشتیم، حتی سه نوبت کار کردند که اکنون نه تنها سرم داریم، بلکه مازاد هم داریم و به مقدار کافی وجود دارد.

دکتر عین اللهی گفت: یکی از مسائلی که امروز ما با آن درگیریم، مصرف انسولین است. انسولین از آنجایی که در کشور ما بیماران دیابتی زیاد است، مصرفش زیاد است. تا امروز هم انسولین وارداتی بوده است، اما با پیش بینی معاونت غذا و دارو امیدواریم تا انتها سال جاری بتوانیم در داخل انسولین قلمی را فراوری و مشکل مردم را حل کنیم.

منبع: خبرگزاری آریا

به "وزیر بهداشت: پزشکان دارو های کمیاب را نسخه نکنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر بهداشت: پزشکان دارو های کمیاب را نسخه نکنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید