پرخاشگری رفتاری که در رانندگی نیازمند کنترل است

به گزارش وبلاگ ورامین، پرویز صباحی عصر سه شنبه در بیستمین همایش سلامت وزندگی با محوریت پیامدهای پرخاشگری در آسیب های اجتماعی و تصادفات به میزبانی تالار شقایق های دانشگاه صنعتی شاهرود بابیان اینکه سه عامل مهندسی جاده، خودرو و عامل انسانی در تصادفات نقش مؤثر دارند، ابراز داشت: سهم خودروها هر چه قدر هم که در تصادفات بالا باشد تنها عامل نیست و از سوی دیگر هر چه در حال ساخت معابر بیشتر باشیم به همان نسبت نیز مسائل افزون ترند لذا در این حین 70 درصد عامل بروز سوانح رانندگی در ایران از خود انسان است.

پرخاشگری رفتاری که در رانندگی نیازمند کنترل است

وی بابیان اینکه خستگی، خواب آلودگی در اثر دارو یا مواد خاص هم به بروز تصادفات دامن می زند، اضافه کرد: بر اساس تجربه برخی افراد صلاحیت دریافت گواهینامه رانندگی را ندارند و در مواقع روبرو شدن با حادثه با توجه به عوامل درونی نمی توانند واکنش درستی نشان دهند لذا باید برای این افراد دوره هایی نیز تعبیه گردد.

لزوم آموزش مهارت کنترل خشم

عضو گروه اندیشه ورزی فرماندهی نیروی انتظامی سمنان بابیان اینکه هنجارشکنی مهم ترین ویژگی افراد دارای سوابق تکراری در رانندگی است، ابراز داشت: رفتارهای این افراد با هنجارهای جامعه همخوان نیست و طی تحقیقات اضطراب، پرخاشگری و افسردگی بیش از سایرین بود.

صباحی در ادامه توضیح داد: گاهی عوامل بیرونی نظیر مسائل اقتصادی، بیکاری، تنوع فرهنگی، دمای محیطی، فصل بیکاری کارگران به بروز پرخاشگری منجر می گردد لذا رفتار پرخاشگرانه تک عاملی نیست.

وی بابیان اینکه افراد معمولاً ویژگی های فردی خود را در رانندگی نیز اعمال می نمایند، اضافه کرد: در اینجا این سؤال مطرح است که چقدر به عنوان سیاست گذار درگیر اصلاح رفتارهای افراد پرخاشگر بودیم که می توان گفت در این خصوص آموزش ها تحت عنوان مهارت های زندگی و کنترل خشم باید جدی گرفته گردد.

ضرورت جدی دریافت ترافیک در مدیریت شهری

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان بابیان اینکه پرخاشگری دارای دو بعد افراد پرخاشگر و دسته دیگر قربانیان پرخاشگری است، ابراز داشت: آموزش ها باید در هر دو حوزه به عموم مردم ارائه گردد لذا در شرایطی که شاهد رشد روزافزون ترافیک شهری هستیم باید این مقوله را به عنوان بخشی از زندگی جدی گرفته و برای آموزش ذهن افراد راه حل تعریف کرد.

صباحی در ادامه توضیح داد: راننده پرخاشگر عموماً با بوق زدن های مکرر، تغییر ناگهانی مسیر، حرکات مارپیچ و سبقت غیرمجاز رفتار خود را بروز می دهد و در مقابل برخی نیز به دلیل آلودگی صوتی، دمای هوا، مبتدی بودن راننده، عجله و شتاب باعث بروز این رفتارهای پرخاشگری می شوند که هر دو گروه باید مورد آموزش های کنترل خشم قرار گیرند.

وی بابیان اینکه اقداماتی نظیر نمره منفی به رانندگان پر تخلف می تواند پیشگیرانه باشد، اضافه کرد: درنهایت عدم استقبال از رانندگانی که افراد را به مبارزه می طلبند و اشتباه خود را پذیرفتن در حادثه ای که مقصر هستید و عدم تصمیم گیری پرشتاب و اشغال نکردن لاین سرعت به مدت طولانی از مواردی است که به کنترل خشم منتهی می گردد که رانندگان باید به آن توجه نمایند.

به گزارش وبلاگ ورامین، طی شش ماهه نخست امسال هشت درصد تصادفات منجر به فوت نسبت به مدت مشابه سال قبل در استان سمنان افزایش داشت.

منبع: خبرگزاری مهر

به "پرخاشگری رفتاری که در رانندگی نیازمند کنترل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرخاشگری رفتاری که در رانندگی نیازمند کنترل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید