اجرای تئاتر بدون حمایت مردم و مسئولان سخت است

به گزارش وبلاگ ورامین، کارگردان نمایش لوکوموتیو گفت: تئاتری ها به حمایت از طرف ملت و دولت احتیاج دارند تا بتوانند به واسطه هنر مسائل را حل نمایند.

اجرای تئاتر بدون حمایت مردم و مسئولان سخت است

رضا کنگازیان کارگردان تئاتر لوکوموتیو، در گفت وگو با وبلاگ ورامین، درباره این نمایش گفت: قصه ما درباره اتفاقاتی است که در یک قطار خیالی در یک شهر خیالی می افتد و انتخاب نام آن هم به علت المان های طراحی شده در این داستان است. رکن اصلی قصه ما هم لوکوموتیو است. هر کدام از این هفت شخصیت درون قصه، داستان های متفاوت و جذابی دارند که درون یک قصه واحد، با دیالوگ هایی که دراماتورژی آن نزدیک به 6 ماه زمان برد، روایت می گردد. قصه لوکوموتیو نمونه داخلی یا خارجی ندارد و اقتباس از هیچ اثری نیست.

وی درباره علت انتخاب این داستان شرح داد: ذاتاً به داستان های خیالی با فضای فانتزی که بی زمان و بی مکان باشند، علاقه دارم. بسیاری از موضوعات اجتماعی و روابط انسانی همواره دغدغه ام بوده که در لوکوموتیو به صورت زیرلایه های داستان نهفته شده است. این قصه کاملا به وجود آمده از ناخودآگاه و ادغام آن با دغدغه های مهم جامعه و روابط انسانی و روابط اجتماعی موجود در جامعه است. هر یک از شخصیت ها در واقع نمادی از یک نوع تفکر و یک قشر جامعه هستند که این باعث می گردد، افراد با تفکرات متفاوت هرکدام حداقل با یکی از این شخصیت ها همذات پنداری نمایند.

این هنرمند درباره لوکوموتیو بیشتر شرح داد و گفت: از نماد های زیادی برای بیان مفهوم های مدنظر در این اجرا استفاده شده و در اصل هدف این بوده که با یک داستان روان، دیالوگ های آشنا در جامعه را به گوش مخاطب برسانیم. در حدود 75دقیقه ریزقصه ها و زیرلایه هایی را قرار دهیم که بعد از تماشا این اثر مخاطب نه تنها سرگرم شده باشد و لذت ببرد؛ بلکه شاید دقایقی را به فکر فرو رود و اندیشه کند؛ موضوعات مطرح شده را در زندگی خود و اطرافیان جست و جو کند. این نمایش، به مخاطب قضاوت یا نتیجه گیری ارائه نمی کند و یکی از مهم ترین مفاهیم کار اختیار و حق انتخاب است.

این کارگردان تئاتر درباره بازخورد اجرای تئاتر روی مخاطب شرح داد: زمان هایی که لوکوموتیو اشک و خنده را همزمان برای فرد ایجاد می کرد، از نظر من اوج درام و تاثیرگذاری لوکوموتیو بود که از این بابت بسیار خوشحالم. مهم تر از تأثیرگذاری های حسی، تفکر و تأملی است که بعد از اتمام اجرا برای مخاطب آغاز می گردد و این هدف اصلی من از خلق لوکوموتیو بود.

کنگازیان درباره بازیگران این اثر گفت: نمایش لوکوموتیو از جوان هایی که میانگین سنی آن ها بیست سال است، انتخاب شده است. این جوان ها خلاق، بسیار باانگیزه، مشتاق و بااستعداد هستند که هدف لوکوموتیو پرورش ارتقای توانایی این بازیگران بزرگ و جوان بوده است. شخصیت های لوکوموتیو هرکدام نمادی از یک قشر از جامعه هستند، این داستان هفت پرسوناژ یا شخصیت دارد که در فضای رئال جادویی یا همان رئال فانتزی اتفاق می افتند. اثر ما سبک رئال جادویی است که در 75 دقیقه اجرا می گردد.

این هنرمند درباره طراحی دکور این نمایش گفت: طراح دکور ما خانم میرطاووسی، با الهام گرفتن از فضای سورئال نقاش معروف رنه مگریت و بعلاوه مفاهیم مدنظر بنده و خصوصیات شهری که در قصه لوکوموتیو بیان می گردد، طراحی دکور را به صورت مینیمال انجام دادند.

این کارگردان جوان تئاتر از مسائل اجرای تئاتر برای جوانان تئاتری گفت: دستاوردهای این اجرا برای من بسیار بود اما همواره یک گروه جوان با مسائلی زیادی دست و پنجه نرم می نمایند .حقیقتا از هیچ ارگان یا سازمانی نشدیم بدون حمایت کار کردن بسیار سخت و مشکل است. مشکل جدی تر ما بحث هزینه است، حقیقتاً تئاتر به حمایت از طرف ملت و دولت احتیاج دارد تا شاید مسائل بسیار انسانی و اجتماعی که اکنون از حل آن عاجز هستیم، روزی بهتر گردد.

وبلاگ ورامین فرهنگی هنری سینما و تئاتر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اجرای تئاتر بدون حمایت مردم و مسئولان سخت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای تئاتر بدون حمایت مردم و مسئولان سخت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید