رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران: دولت به اپراتورها سوبسید بدهد؛ تعرفه گذاری اینترنت به دست نظام صنفی بیفتد

به گزارش وبلاگ ورامین، تقریبا بخش دولتی، صنفی، رگولاتوری و تخصصی مخابرات و ارتباطات موافق افزایش تعرفه های اینترنت در سال 1401 هستند و دلایل محکم و قاطعی برای آن بیان می نمایند.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران: دولت به اپراتورها سوبسید بدهد؛ تعرفه گذاری اینترنت به دست نظام صنفی بیفتد

همگی این نهادها به نقطه ای رسیدند که تنها راه ارائه سرویس با کیفیت، افزایش تعرفه اینترنت و توسعه شبکه است ولی بحث سر این است که چه کسی باید تعرفه گذاری کند و این هزینه افزایش قیمت اینترنت باید از جیب چه کسی پرداخت گردد؟ از جیب مردم و مشترکان یا از جیب دولت؟ اینجا است که تفاوت دیدگاه ها و نظرات را شاهد هستیم و دولت و وزارت ارتباطات باید نقش کلیدی خود را به خوبی ایفا نمایند و تصمیمی درست بگیرند.

اجماع بر سر افزایش تعرفه ها

حسین اسلامی، رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران با افزایش قیمت اینترنت موافق است و دلایل الزام آوری برای آن برمی شمرد:

همان طور که در روزمره همه اقلام از کالاهای اساسی مانند نان و گوشت و لبنیات تا مواردی که به دولت مربوط می گردد مانند بنزین افزایش قیمت های چندبرابری داشته اند، پس انتظار می رود که مطابق با آن تعرفه های اینترنت نیز افزایش یابد.

او می گوید احتیاج به افزایش قیمت اینترنت از چند سال پیش احساس شده است ولی دولت دوازدهم به خاطر توسعه حوزه اقتصاد دیجیتال دنبال ثابت نگه داشتن تعرفه ها بود:

روشی که در دولت قبل در خصوص تعرفه ها درنظر گرفته شده بود برای هدفی که تعریف شده بود به طور موثر کار کرد و امروز شاهد تاثیرات دیجیتالی شدن آن هستیم اما نباید این را فراموش که هزینه این دیجیتالی شدن اقتصاد تنها بر عهده اپراتورها بوده و امروز دیگر اپراتورها بیش از این تحمل بر دوش کشیدن بار اضافی را ندارند.

دولت به اپراتورها یاری هزینه بدهد

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران می گوید اگر افزایش قیمت اینترنت همراه با افزایش کیفیت باشد؛ مشترکان هم رضایت خواهند داشت و واکنش های منفی نسبت به افزایش تعرفه ها کمتر خواهد بود:

هرچند به طورکلی هر افزایش قیمتی با واکنش های منفی روبروست اما در خصوص افزایش تعرفه های اینترنت دقیقا اینطور نیست. رضایت اصلی مشترکان در کیفیتی است که دریافت می نمایند. در نتیجه کمی افزایش قیمت در صورتی که با افزایش کیفیت همراه باشد در نهایت رضایت مشترکان را جلب خواهد نمود.

چه افرادی به هر صورت ناراضی خواهند بود؟ اسلامی می گوید در این میان ممکن است کاربران کم مصرف ناراضی بمانند که احتیاج است برای آن ها نیز بسته های جدیدی تعریف گردد.

اما نقش دولت در تحمل پذیر شدن تعرفه های اینترنت چیست؟ حسین اسلامی از ایده دادن سوبسید به اپراتورها به وسیله دولت و لحاظ گردن این افزایش قیمت در سبد خانواره ها می گوید:

دولت می تواند بخشی از عایدی خود را از محل اپراتورها به عنوان سوبسید به اپراتور بازگرداند تا اپراتورها هم ما به ازای آن بتوانند افراد کم مصرف یا کم عایدی را در اندازه پرداخت های خود درنظر بگیرند. مشترکان نیز در این میانه سهمی دارند و باید این افزایش را در سبد هزینه های خود لحاظ نمایند چون تنها در این صورت است که امکان استفاده از اینترنت باکیفیت را خواهند داشت.

چه کسی تعرفه گذاری اینترنت را برعهده بگیرد؟

رئیس نظام صنفی رایانه ای تهران درباره رگولاتوری تعرفه های اینترنت می گوید:

به طور کلی در بحث معین قیمت ها سه گروه درگیرند؛ مصرف نمایندگان، ارایه دهندگان و تعرفه گذاران. واضح است مصرف نمایندگان خواستار کاهش قیمت ها، ارایه دهندگان در پی حداکثر کردن سود خود و در نهایت تعرفه گذاران دنبال تنظیم قیمتی عادلانه هستند که دو وجه درگیر را ببیند. اما اینکه تعرفه گذار که باید باشد همیشه اختلاف نظر وجود داشته است.

چرا نباید دولت در تعرفه گذاری اینترنت دخالت کند؟ اسلامی این طور می گوید:

در خصوص تعرفه گذاری اینترنت نیز در حال حاضر بخشی از دولت مسوولیت تعرفه گذاری را برعهده دارند. این موضوع با در نظر گرفتن اینکه سیاست دولت ها بر کنترل و کاهش تورم است در بسیاری موارد مانع از منطقی شدن قیمت ها می گردد.

ایده چیست؟ کدام سازمان باید تعرفه گذاری کند تا به عدالت و منطق نزدیک تر باشد؟ حسین اسلامی می گوید باید تعرفه گذاری از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به سازمان نظام صنفی رایانه ای منتقل گردد:

رویه اصناف به گونه ای است که می تواند به عنوان نهادی فرادستی تنها با درنظرگرفتن مصرف نماینده و ارایه دهنده سرویس قیمتی عادلانه معین کند تا همزمان که اپراتورها متضرر نمی شوند، مشترکان نیز درنظر گرفته شوند. بر نحوه تعرفه گذاری فعلی که مطابق آن سال ها یک اپراتور بدون درنظر گرفتن تورم بالای 40 درصد الزام آن را دارد که قیمت ها را ثابت نگه دارد، ایراد زیادی وارد است و اگر این مهم به صنف رایانه سپرده گردد، قیمت ها سالانه با توجه به کلیت اقتصاد و بدون درنظر گرفتن ملاحظات سیاسی افزایش می یابند. در این صورت به صورت ناگهانی با شوک قیمتی روبرو نخواهیم بود.

در سرانجام، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران می گوید چاره ای جز افزایش قیمت اینترنت نیست و باید همه گروه ها و اپراتورها با هم همکاری و مشارکت داشته باشند تا شاهد رشد شبکه و بهبود کیفیت اینترنت باشیم و اپراتورها بتوانند چالش ها و گره های پیش روی خود را باز نمایند.

منبع: شبکه چی

به "رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران: دولت به اپراتورها سوبسید بدهد؛ تعرفه گذاری اینترنت به دست نظام صنفی بیفتد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران: دولت به اپراتورها سوبسید بدهد؛ تعرفه گذاری اینترنت به دست نظام صنفی بیفتد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید