کتاب دستنامه اطلاع یابی کاربران با بهره گیری از منابع برخط وب منتشر شد

به گزارش وبلاگ ورامین به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کتاب دستنامه اطلاع یابی کاربران با بهره گیری از منابع برخط وب (ابزار و تکنیک های کاربردی ویژه کتابداران مرجع کتابخانه ها و پژوهشگران) تألیف اعظم نجفقلی نژاد، چاپ و روانه بازار نشر شد.

کتاب دستنامه اطلاع یابی کاربران با بهره گیری از منابع برخط وب منتشر شد

این اثر در هشت فصل تالیف شده است. فصل اول کلیات خدمات مرجع و اطلاع دهی درکتابخانه ها؛ فصل دوم بیان مهارت های سواد اطلاعاتی؛ فصل سوم فرایند جستجو، موتورهای جستجو، راهبردها؛ فصل چهارم پاسخگویی به پرسش ها، نمونه های عملی؛ فصل پ نجم اطلاعاتی درباره خدمات و کارکرد سازمان ها؛ فصل ششم پایگاه های اطلاعاتی در فرایند اطلاع دهی؛ فصل هفتم پایگاه های دسترسی آزاد و تأمین نمایندگان منابع؛ فصل هشتم منابع مرجع الکترونیکی است.

بعلاوه واژه نامه های انگلیسی به فارسی و فارسی به انگلیسی و وجود نمایه بر غنای علمی این اثر افزوده است.

مولف در بخشی از پیشگفتار کتاب آورده است: یکی از نکات مهمی که طی تجربه زیسته حداقل دوازده ساله خود، در پاسخ به سوالات مرجع حضوری و مجازی کتابخانه ملی ایران، دریافته ام این است که تعامل و آموزش غیررسمی به کاربر از پاسخ به سوالات مرجع مهم تر است. به عبارتی دیگر، به جای گرفتن ماهی برای کاربر، یاد دادن ماهیگیری و تبدیل کاربر به یادگیر مادام العمر بسیار مهم تر است و معمولا رضایت کاربر نیز در سایه همین آموزش های غیر رسمی حاصل می گردد. مهم است کتابداران حرفه ای، در پرسش و پاسخ یابی، از دو عامل بینش و تجربیات حاصل از موارد مشابه استفاده نمایند. با افزایش تعداد پایگاه های اطلاعاتی اینترنتی، این مهم، ضروری تر، و احتیاج به رشد مهارت تخصصی بیشتر شده است. در قدم اول، ضروری است کتابداران حرفه ای آموزش ببینند، و در مرحله بعد، این مهارت ها را به کاربران خود منتقل نمایند.

تجربه کاری ام، در یکی از مهم ترین کتابخانه های کشور، نشان می دهد که فرآیند اطلاع دهی و اطلاع خواهی، رابطه ای کاملا دوطرفه است و به همان اندازه که کتابدار، مهارت و تجربه خود را به کاربر منتقل می نماید، از کاربر نیز فرا می گیرد. هر پرسش کاربر فرصتی است تا کتابدار مرجع علم و مهارت خود را بیازماید و شکاف دانش خود را رفع کند. این امر زمانی محقق می گردد که طبق نظریه لیبرالی جیمز وایر و نظریه حداکثری ساموئل روتشتاین، فرد تمایل داشته باشد که حداکثر یاری را به کاربرد ارائه دهد.

کتاب دستنامه اطلاع یابی کاربران با بهره گیری از منابع برخط وب در 179 صفحه چاپ و روانه بازار نشر شده است. علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به فروشگاه مجازی سازمان به آدرس: (http://bookshop.nlai.ir) مراجعه نمایند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتاب دستنامه اطلاع یابی کاربران با بهره گیری از منابع برخط وب منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب دستنامه اطلاع یابی کاربران با بهره گیری از منابع برخط وب منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید