تشکیل 4 استارتاپ نانویی با گردش اقتصادی 10 میلیاردی

به گزارش وبلاگ ورامین، مدیر کارگروه نوآوری و توسعه فناوری ستاد توسعه فناوری نانو، توسعه بازار، سرمایه گذاری و توسعه فناوری را از خدمات ارائه شده به طرح های منتخب این برنامه نام برد و گفت: با برگزاری این برنامه تاکنون چهار استارتاپ بسیار پیروز ایجاد شده که هر کدام بیش از 10 میلیارد تومان توان فروش داشتند، ضمن آنکه بعضی از طرح ها پیروز به جذب سرمایه گذار شدند.

تشکیل 4 استارتاپ نانویی با گردش اقتصادی 10 میلیاردی

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،برنامه تجاری سازی فناوری نانو (Nano Match)، یک برنامه دائمی با رویکرد حمایت از طرح هایی است که در حوزه نانو فناوری، به نمونه اولیه رسیده اند. فناوران، شرکت های نوپا، پژوهشگران و جامعه دانشگاهی، به عنوان طرف عرضه و شرکت های صنعتی و سرمایه گذاران خطرپذیر و مستقل، به عنوان طرف تقاضا، از جمله مخاطبان این برنامه هستند.

در این برنامه، طرح هایی پذیرفته می شوند که نمونه اولیه ای از آنها ساخته شده و مبتنی بر احتیاج صنعت باشد، مشابه داخلی نداشته و یا در صورت وجود مشابه، بهبود کیفیت، خواص و یا کاهش هزینه نسبت به آن داشته باشند. انطباق محصول با تعاریف نانو نیز از دیگر شاخصه های مهم در پذیرش طرح ها است.

نانو مچ در هر سال، طی فراخوان هایی، اقدام به دریافت طرح های متقاضیان می نماید. درخواست های دریافتی، بر اساس شاخص هایی چون قابلیت تجاری شدن، فنی و نانومقیاس، قابلیت توسعه بازار، نوآوری و همچنین پتانسیل تیم فناور برای پیشبرد طرح، ارزیابی می شوند. طرح های پذیرفته شده در برنامه، طی بازه زمانی مشخصی که برای هر طرح، متناسب با سطح آن متفاوت است، فرصت استفاده از امکانات و تجهیزات در دسترس را خواهند داشت. همچنین این طرح ها، ضمن بهره مندی از خدمات و حمایت های نانو مچ برای توسعه کسب و کار خود، پس از اتمام فرآیند توسعه محصول، امکان استفاده از سایر حمایت ها و امکانات ستاد نانو برای توسعه بازار را نیز خواهند داشت.

در طول بازه زمانی 6 ساله از شروع به کار برنامه تا مهر 1397، تعداد 30 طرح، پیروز به پذیرش نهایی در برنامه و بهره مندی از حمایت های نانو مچ شده اند.

مهدی ضیغمی، مدیر کارگروه نوآوری و توسعه فناوری ستاد توسعه فناوری نانو در گفت وگو با ایسنا، اجرای برنامه طرح های نوآورانه را با هدف یاری به فناوران و شرکت های دانش بنیان تازه تأسیس دانست و گفت: در این برنامه شرکت های نوپایی که بر روی فناوری هایی که احتیاج کشور را مرتفع می نمایند و همچنین مزیت صادراتی ایجاد می نمایند، مورد حمایت قرار می گیرند.

وی ادامه داد: این شرکت ها در فاز اول در قالب یک تیم و یا استارتاپ وارد این برنامه می شوند و احتیاج به حمایت، آشنا شدن با فضای کسب و کار و یاری به توسعه فناوری دارند و بر این اساس ستاد نانو از سال 1392 برنامه های طرح های نوآورانه (نانو مچ) را برگزار می نماید.

ضیغمی اضافه نمود: در این راستا هرساله با فراخوان هایی که برای برنامه نانو مچ اعلام می گردد، طرح های فناورانه جذب می گردد و در نمایشگاه های فناوری نانو که هرساله در مهرماه برگزار می گردد، این طرح ها به منظور معرفی به سرمایه گذار و مشتریان عرضه می گردد.

دبیر کارگروه فناوری ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه در 2 سال اخیر پیروزیت این برنامه به ویژه در حوزه برطرف تحریم ها مؤثر بوده است، یادآور شد: راستا توسعه فناوری یک تا دو سال زمان احتیاج دارد و این برنامه به افرادی که در بعضی از حوزه ها نتوانستند مواد اولیه و یا فناوری های مورد احتیاج را وارد کشور نمایند، یاری می نماید تا خلاءهای موجود در این زمینه را پر نمایند.

به گفته وی، در برنامه نانو مچ سال گذشته از 18 طرح ارائه شده به نمایشگاه، حدود 15 فناوری فعال شدند؛ ضمن آنکه از تعداد 15 طرح پیروز، 3 فناوری پیروز به اخذ مجوزهای ستاد نانو شدند تا بتوانند محصولات خود را وارد بازار نمایند.

ضیغمی، فراوری رنگ های مات نماینده، رنگ ضد آب پایه سیلیس و عایق حرارتی پایه آئروژل را از جمله 3 فناوری دانست که پیروز به دریافت مجوز ستاد نانو شده اند و ادامه داد: این فناوری ها مزیت های زیادی به بخش های صنعتی به ویژه در زمان تحریم می دهند.

وی با اشاره به سومین فراخوان برنامه نانو مچ، اظهار کرد: در این دوره تیم های منتخب، انتخاب و وارد دوره های توان افزایی خواهند شد و همزمان به آنها یاری می گردد تا وارد راستا توسعه فناوری شوند، ضمن آنکه به تیم های منتخب گرنت های شبکه آزمایشگاهی اعطا می گردد تا از خدمات شبکه آزمایشگاهی بهره مند شوند.

دبیر کارگروه توسعه فناوری ستاد نانو اعطای گرنت توسعه بازار و فرصت مطالعات بازار برای یافتن مشتریان را از دیگر خدمات این برنامه به فناوران نام برد و گفت: علاوه بر آن در صورتی که نمونه اولیه محصولات تیم های منتخب با پیروزیت تأیید گردد، به دفاتر صادراتی ستاد نانو معرفی می شوند و از این طریق فرصت ورود به بازارها را دارند.

وی با بیان اینکه اقدامات در این زمینه شروع شده است، اضافه نمود: تاکنون مشتریانی از کشورهای اندونزی و چین ابراز تمایل کردند و ما نمونه هایی برای آنها ارسال می کنیم.

ضیغمی، منتور شیب (مشاوره) را یکی از مهمترین خدمات این برنامه به فناوران دانست و یادآور شد: در این خدمت، فناوران را راهبری می نمایند تا به هدف برسند.

وی داوری طرح ها را بر اساس نانویی بودن و قابلیت تجاری سازی را از معیارهای آنالیز طرح های ارسالی نام برد و خاطر نشان کرد: از سال 94 و 95 که با ادبیات تجاری سازی آشنا شدیم، تاکنون 4 استارتاپ بسیار پیروز ایجاد شده که هر کدام بیش از 10 میلیارد تومان توان فروش داشتند.

وی با بیان اینکه ملاک انتخاب فناوری ها از سوی سرمایه گذاران در این برنامه پایین بودن ریسک و قابلیت تجاری سازی ذکر کرد و ادامه داد: معمولاً فناوری هایی در این برنامه عرضه می گردد که تست بازار آنها اجرا شده باشد و مشتری آن را تست نموده است.

ضیغمی تعداد طرح های ارسالی شده به سومین دوره فراخوان را بین 15 تا 20 طرح دانست و گفت: هنوز داوری طرح های ارسالی در این دوره کامل نشده است.

به گزارش ایسنا، در این برنامه، در هر سال طی چند فراخوان، به صورت مداوم پذیرش طرح های ارسالی از سوی متقاضیان انجام می گیرد. به همین دلیل، سومین فراخوان دریافت طرح در دوره هفتم نانو مچ در حال انجام است و متقاضیان (حقیقی و حقوقی) طرح های فناورانه خود را تا سرانجام اردیبهشت ماه جاری، جهت داوری و ورود به برنامه، در سامانه نانومچ ثبت می نمایند.

طرح های پذیرفته شده در برنامه، فرصت استفاده از تسهیلات، خدمات و امکانات در دسترس را خواهند داشت. از جمله فرصت هایی که با حضور در نانومچ در اختیار متقاضیان قرار می گیرد، می توان به مواردی چون دریافت تأییدیه نانومقیاس، تسریع در فرآیند تجاری سازی، حمایت کامل از ثبت اختراع خارجی، فرصت حضور در رویدادهای سرمایه گذاری، حمایت از خرید مواد اولیه و راه اندازی خط فراوری، توسعه طرح / محصول متناسب با احتیاج صنعت و بازار، حضور در رویدادهای آموزشی طراحی شده مختص برنامه، اعتبار شبکه آزمایشگاهی برای تکمیل مستندات و تست های کارایی، بهره مندی از مشاوره در زمینه های مختلف مدیریت کسب وکار، مالی و حقوقی و انجام مطالعه بازار و شناسایی تهدیدها، فرصت ها و چالش های راستا تجاری سازی طرح اشاره نمود.

بر اساس معیارهای ارزیابی برنامه، طرح های ارسالی به نانومچ، باید مبتنی بر فناوری نانو بوده و نمونه اولیه ای از آن ها ساخته شده باشد. همچنین ضروری است که طرح ها دارای سطح قابل قبولی از نوآوری بوده و در صورت وجود محصول مشابه داخلی، از منظر کیفیت، خواص، کارایی و ملاحظات مالی، از مزیت قابل ملاحظه ای در مقایسه با آنها برخوردار باشند.

منبع: اقتصاد ایران

به "تشکیل 4 استارتاپ نانویی با گردش اقتصادی 10 میلیاردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل 4 استارتاپ نانویی با گردش اقتصادی 10 میلیاردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید